• Rumlehaj

    Så otroligt dåligt samvete mot min arbetsgivare

    Jag är i vecka 12 nu och har börjat fundera på när jag ska berätta att jag är gravid för min arbetsgivare. Trots att jag ser fram emot att få barn mer än något annat, så känner jag ett så enormt dåligt samvete mot arbetsgivaren (för att jag ska bli föräldraledig). Det är kris på jobbet, flera ska sluta, vi ligger dåligt till ekonomiskt och vi kämpar som bara den för att få till en bra verksamhet.

    Mitt uppe i allt så mår jag psykiskt dåligt av olika saker i mitt jobb så jag har nu fått tid hos företagshälsovården för att få hjälp. Det gör att jag får ännu sämre samvete - ska jag först kosta en massa pengar för att gå till psykolog, när jag vet att vi ligger hur mycket som helst back med pengar - och sedan när arbetsgivaren borde få "skörda frukten" av att jag fått hjälp att orka fortsätta göra ett bra jobb så ska jag gå på föräldraledighet! Jag känner mig så snyltig. Är till råga på allt lite sugen på att byta jobb efter föräldraledigheten... Men det kommer jag nog inte ha samvete till att göra.

    Någon som känner igen sig alls? Hur kan jag tänka i detta? Jag funderar på att ta upp det när jag börjat träffa psykologen för jag grubblar och ältar enormt mycket på detta, men det är ett tag tills jag ska dit.

  • Svar på tråden Så otroligt dåligt samvete mot min arbetsgivare
  • Meriall

    Gå till mvc-psykolog istället så behöver du inte lägga det på din AG. Eller är det specifikt jobbrelaterat?

  • CitronTulo

    Att man får barn och allt som hör därtill är ju en helt normal och naturlig del av livet. Blir väl jättebra att du får prata med en psykolog! Ligger dessa känslor enbart hos dig eller är det något som din arbetsgivare uttrycker som gör att du känner såhär?

    Det du kan göra är att berätta för AG ganska snart så att denne kan planera för att du kommer att försvinna.
    Njut av din graviditet och din bebis sen när du har den! Ingenting blir, för någon, bättre för att du känner dåligt samvete. Tror mig du kommer att fortsätta att vara "besvärlig" i arbetsgivarsynpunkt även som småbarnsförälder (tänker på VAB och annat).

  • Rumlehaj

    Det är jobbrelaterat och det är arbetsgivaren som tycker att jag ska till företagshälsovården. Men arbetsgivaren vet ju dock inte om att jag är gravid ännu. Ska berätta om några veckor men vill inte än.

    Funderade på att gå till psykolog på mvc istället, men insåg att min oro, ångest och stress har med jobbet och inte med graviditeten att göra. Var såhär innan jag blev gravid. Åh vad svårt. Tänker å ena sidan att jag har lika stor rätt till företagshälsovården gravid som icke gravid, men har å andra sidan det här irrationella dåliga samvetet. Som jag inte kan skaka av mig, även om jag objektivt kan se att det är just irrationellt. Hade en vän kommit till mig med dessa problem hade jag ju utan tvekan sagt att hon har rätt till företagshälsovården även om hon ska gå på mammaledighet.

    Får väl försöka tänka på att jag inte har haft en enda sjukdag och att denna hjälpen hos företagshälsovården kan vara det som gör att jag klarar av att jobba fram till bf, istället för att braka in i väggen.

  • Ninjara

    Kan du inte gå till båda?
    Diskutera jobb grejerna med den du har via jobbets vård och snacka med den andra om hur det känns med graviditeten och jobbet.

    Önskar dig all lycka fram över vett att jobb och graviditet inte alltid är enkelt.

Svar på tråden Så otroligt dåligt samvete mot min arbetsgivare