• bebis2018

    Extra slag (hjärta). Åtgärd?

    Jag har många extra slag på mitt hjärta och har nu fått en remiss till ett annat sjukhus för utredning/behandling. Jag är sååå rädd och ledsen. Är det någon som har erfarenhet eller vet vad man gör åt detta?

  • Svar på tråden Extra slag (hjärta). Åtgärd?
  • bebis2018
    IrriteradMamma skrev 2018-11-08 16:24:12 följande:

    Till mig har dom sagt att det inte är ett dugg farligt. Haft det lite då och då sen jag var liten.


    jag har väldigt många...alltid.
  • 1234568

    Jag hade 10000 på mitt senaste långtids ekg. Alla ofarliga, och alla dagtid. Inget fel på hjärtat, gjort alla undersökningar som tänkas kan.

    Dom kan mellan varven vara borta i månader, sedan sätter dom igång och håller på i månader. Medicinerar med beta blockare, hjälper hyfsat bra. Har lär mig leva med dem, har ju inget val.

  • Sommarskuggan

    Sist jag var hos läkaren sa han att jag hade extraslag på hjärtat (vet inte om han sa var 8e minut eller 8 per minut..) och i min journal står det avvikande ekg. Brukar ha hjärtklappningar hela tiden, är det det som är extra slag?

    Men ändå så har de inte sagt något om fler utredningar så trodde det var ofarligt och vanligt? Vad bra att de utreder dig iallafall, så slipper du oroa dig!

  • 1234568
    Sommarskuggan skrev 2018-11-14 22:00:11 följande:

    Sist jag var hos läkaren sa han att jag hade extraslag på hjärtat (vet inte om han sa var 8e minut eller 8 per minut..) och i min journal står det avvikande ekg. Brukar ha hjärtklappningar hela tiden, är det det som är extra slag?

    Men ändå så har de inte sagt något om fler utredningar så trodde det var ofarligt och vanligt? Vad bra att de utreder dig iallafall, så slipper du oroa dig!


    Jag har ca 8 i minuten när det är som värst. Dom syns ju på ekg, men där kan man även bedöma hur dom ser ut och avgöra varifrån i hjärtat dom kommer. Troligtvis är det 8 per minut, eftersom ekg inte tas i 8 minuter, utan snarare under 10-30 sekunder. Om det nu inte är långtids ekg dom talar om? 1 extraslag per 8:e minut är inget som låter som i behov av undersökningar. Det ger en dygns mängd på ca 150 extraslag/dygn, och det är hyfsat normalt. Däremot så ger ju 8 i minuten en dygnsmängd på flera tusen 10000-15000. Och det behöver kontrolleras med ett ultraljud och arbetsekg. För det är onormalt stor mängd.

    Mitt blodtryck påverkas hårt när jag har dom mängderna, så jag har både tungt att andas och yrsel när det håller på. 
    Skulle råda dig att ta reda på hur stor dygns mängd det är du har. För är det 8 i minten så måste man kontrollera att hjärtat är friskt. För det är mycket. Dock så kan hjärtat vara helt friskt och du har många ändå. Och om du lider av det så be om att få testa medicin. Betablockare fungerar för många.
  • Finlandarn

    Min kompis har behövt göra två ablationsbehandlingar. Den första sket sig men andra gick bra. Nu har hon dock börjat få extraslag ibland igen så får se om hon behöver göra det en tredje gång.

Svar på tråden Extra slag (hjärta). Åtgärd?