• Anonym (Julia)

    Styvbarn, jul

    Mina två styvbarn vill bara komma hem på jul och få julklappar, övriga dagar har de ångest över att vara här. Iår vill jag ändra på det men är osäker på hur.. Ge mig en bra anledning till varför låta dom komma två timmar till jul? Min man vill ge dom 3000:- var i julklapp (!!). Så vi får eventuellt ställa in weekend resan vi bokat. Men kommer de inte så har han sagt att han inte ger några julklappar med hälsningar från mig..

  • Svar på tråden Styvbarn, jul
  • Anonym (?)

    Förstod jag det rätt när jag tror att barnen inte är hos er alls under året, utan bara kommer på jul och står ut så länge de måste för att få sina julklappar och att pappan belönar detta beteende med 3000 kr vardera från ERT konto? 

  • Anonym (mmm)
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-08 19:55:54 följande:

    Mina två styvbarn vill bara komma hem på jul och få julklappar, övriga dagar har de ångest över att vara här. Iår vill jag ändra på det men är osäker på hur.. Ge mig en bra anledning till varför låta dom komma två timmar till jul? Min man vill ge dom 3000:- var i julklapp (!!). Så vi får eventuellt ställa in weekend resan vi bokat. Men kommer de inte så har han sagt att han inte ger några julklappar med hälsningar från mig..


    Varför ska han hälsa från dig? Står han inte för sina egna handlingar? 

    Har pappan ens någon gång försökt prata med barnen om att de inte vill till er? Vad gör ni för att skapa ett så ovälkomnande hem? Eller är det deras mamma som pratat skit om er så att de inte vill komma? Det är ju enkelt att skriva en kort TS där man får det att låta som det är värsta skitungarna, men inget får man veta om vad ni faktiskt gjort innan för att ni ska kunna ha en vettog relation. 
  • Pope Joan II
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-08 19:55:54 följande:

    Mina två styvbarn vill bara komma hem på jul och få julklappar, övriga dagar har de ångest över att vara här. Iår vill jag ändra på det men är osäker på hur.. Ge mig en bra anledning till varför låta dom komma två timmar till jul? Min man vill ge dom 3000:- var i julklapp (!!). Så vi får eventuellt ställa in weekend resan vi bokat. Men kommer de inte så har han sagt att han inte ger några julklappar med hälsningar från mig..


    En bra anledning är väl att din man vill att de ska komma även om det innebär att de bara stannar i två timmar. Det är ju hans ungar och han vill uppenbarligen både träffa dem och ge dem julklappar. Ha separata ekonomier om du misstycker kring att han vill ge dem pengar. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (?) skrev 2018-11-08 19:59:19 följande:

    Förstod jag det rätt när jag tror att barnen inte är hos er alls under året, utan bara kommer på jul och står ut så länge de måste för att få sina julklappar och att pappan belönar detta beteende med 3000 kr vardera från ERT konto? 


    Ja då har du förstått det hela alldeles korrekt. Han gör allt för att de ska vilja vara med honom och hos oss över huvud taget.., men jag har sagt så många gånger att det spelar ingen roll längre vad vi köper och gör för dom. Han lever på hoppet och sen tycker han jag är cynisk och negativ. Så han vill liksom lägga det på mig. Fast jag var tvungen att begära mer underhåll från mitt ex för att kunna försörja hans barn i 5 års tid. Så vill han lägga det på mig.. För det är vad barnen inbillar honom och samtidigt vädjar om att han ska gå tillbaka till mamman för mamman är deprimerad över deras skilsmässa. Det är en enda soppa. Jag måste nu fråga mitt ex om jag kan få pengar till resan.. Hitta på att barnen behöver ny skidutrustning för det vet jag han skulle acceptera.
  • Anonym (Julia)

    Dessutom får jag inte ge pengar till mina barn, jag får smussla..

  • Anonym (Lisa)

    Ni ska inte ha gemensam ekonomi och SJÄLVKLART ska barnen komma till pappa och få julklappar.

    Undrar som någon tidigare skribent vad har ni gjort för att de vantrivs så mycket hos er? Något är det ju helt klart.
    Träffar pappan barnen utan dig åtminstone så de inte förlorat honom helt i sitt liv?

  • Anonym (?)
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-08 20:19:40 följande:
    Ja då har du förstått det hela alldeles korrekt. Han gör allt för att de ska vilja vara med honom och hos oss över huvud taget.., men jag har sagt så många gånger att det spelar ingen roll längre vad vi köper och gör för dom. Han lever på hoppet och sen tycker han jag är cynisk och negativ. Så han vill liksom lägga det på mig. Fast jag var tvungen att begära mer underhåll från mitt ex för att kunna försörja hans barn i 5 års tid. Så vill han lägga det på mig.. För det är vad barnen inbillar honom och samtidigt vädjar om att han ska gå tillbaka till mamman för mamman är deprimerad över deras skilsmässa. Det är en enda soppa. Jag måste nu fråga mitt ex om jag kan få pengar till resan.. Hitta på att barnen behöver ny skidutrustning för det vet jag han skulle acceptera.
    Och du tillåter honom att behandla dig som skit för att? 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (?) skrev 2018-11-08 20:50:06 följande:

    Och du tillåter honom att behandla dig som skit för att? 


    För att vi är gifta och har barn tsm, hus, tre uthyrnings stugor och en sommarverksamhet. Inte bara och kapa.. Men allt detta går uselt just nu, vi har knappt sovit för alla bekymmer. Men iallafall, det är inte så enkelt. Han är mycket envis.
  • Anonym (?)
    Anonym (Julia) skrev 2018-11-08 21:02:19 följande:
    För att vi är gifta och har barn tsm, hus, tre uthyrnings stugor och en sommarverksamhet. Inte bara och kapa.. Men allt detta går uselt just nu, vi har knappt sovit för alla bekymmer. Men iallafall, det är inte så enkelt. Han är mycket envis.
    Det går att lösa, javisst, en del krångel, men det är lösbart. 
    Om situationen i ert hem inte går att lösa, för att han är ett praktarsel, tja... Vad ger du dina barn för signaler då? Vill du att de ska hitta partners som behandlar dem som din man behandlar dig? 

    Förklara att du inte kommer att acceptera detta längre. Antingen skärper han sig och behandlar dig som en jämlike eller så får ni skiljas. Men BARA om du verkligen gör slag i saken om han fortsätter vara idiot. Förmodligen behöver ni sitta med en tredje part och prata om detta, familjeterapi eller så, för det är svårt att komma vidare själv. 

    Sommarverksamheten kan ni driva ihop även efter skilsmässa, om ni kan uppföra er som vuxna. En av er kanske inte kan det och då får han köpa ut dig eller du honom. Huset kan den ena ta, medan den andra tar stugorna, tex. Alt att ni tar hjälp och räknar ut värdet för vart och ett av sakerna. 

    Att han vill ge sina barn julklappar, det förstår jag absolut, men han behöver förstå att hans sätt inte fungerar. Har ni gemensam ekonomi är det inte ok att han ger pengar till sina barn utan att prata med dig om det och det är inte ok att du måste smussla för att ge dina barn pengar. (Är de vuxna eller varför tycker han inte att de ska ha pengar?) 

    Kanske är det bäst att ni har enskild ekonomi. Räkna ut vad var och en ska betala för era gemensamma kostnader, mat samt sparade och behåll resten själva. Då kan han ge sina barn pengar bäst han gitter och ska strunta i vad du ger dina. 

    För dina barns skull, lös problemet. 
Svar på tråden Styvbarn, jul