• Äldre 8 Nov 20:43
    3090 visningar
    15 svar
    15
    3090

    Dubairesa

    Hej! 

    Är det någon som relativt nyligen gjort en resa till Dubai? 
    Jag är sugen på att åka dit med min sambo och vår son. Men jag förmodar att det är rätt dyrt att både leva där, uppleva saker och flyga dit? 

    Är det någon som har koll på vad det kostar att bo där en vecka inklusive flyget? 
    Vi vill i så fall gärna besöka "Dubai aquarium and underwater zoo" och andra ställen.
    Vi behöver inte bo på ett lyxigt hotell.  

  • Svar på tråden Dubairesa
  • Äldre 8 Nov 20:48
    #1

    Priset beror på vilket resebolag ni väljer. Titta runt och jämför priser. Vingresor, Tui, Apollo är några bolag ni kan titta på.

  • Anonym (fanny­panny)
    Äldre 8 Nov 21:46
    #2

    hur dyr en resa är blir som att fråga hur långt ett snöre är. man sätter ju själv gränserna när det kommer till att boka flyg, hotell och aktiviteter. men när jag var i dubai tidigare i år tyckte jag att allt var ganska dyrt. priserna är lite högre än här hemma. dessutom var de allmänna stränderna inte mycket att ha och människor på stan och i galleriorna var stökiga. så mitt bästa tips är att  ni letar upp ett sjyst hotell med pool och/eller privat strand med all inclusive. då är kostnaden klar innan ni åker ner och ni har en härlig semester framför er som bara består av sol, bad och gratis mat.

  • Äldre 9 Nov 09:19
    #3

    Rent allmänt är Dubai dyrt att vistas i och göra saker. Att gå till Dubai Mall och titta på akvariet är gratis, men om du vill komma riktigt nära får du betala.
    Att äta på foodcourten i mallet är prisvärt, men ska du äta på "riktig" restaurang så drar det genast iväg.
    Hotell finns att få tag på billigare, men oftast ligger de lite off då. Taxi är billigt så det är ingen stor kostnad att ta sig runt dock.

  • Äldre 9 Nov 09:27
    #4

    Flyger du med Norwegian kan ni komma undan ganska billigt ts. Sämre tider och standard än med Emirates, men helt okej.
    Jag klickade i en resa på skoj 29 nov-7dec och det skulle kosta 6500 för två vuxna och ett barn. Sent tillkommer bagage.

  • Äldre 9 Nov 09:52
    #5
  • Fri 28 Jun 2019 16:52
    #6

    Du kan leva billigt i dubai också. Bor du i stadsdelen Deira är både boende och mat billigt. Dubai är ju kontrasternas stad. Går inte att jämföra med någonting annat. Deras tunnelbana är billig och suverän. Glöm inte att käka shawarma


  • Anonym (Jag)
    Fri 28 Jun 2019 23:08
    #7

    Kom ihåg att Förenade Arabemiraten är en diktatur med slaveriarbete och apartheid mot kvinnor bara...

  • DanneH­ade
    Fri 28 Jun 2019 23:11
    #8
    +2

    Åk... Inte... Till... Dubai! Åk inte, punkt.


    Du stödjer en totalitär slavstat som behandlar kvinnor som andra klassens medborgare, eller rentav som ägodelar.

    Blir din fru antastad, eller än värre våldtagen så har du inget lagligt skydd. Inget sätt att få upprättelse på. Det finns till och med exempel på utländska turister som fängslats efter att de anmält våldtäkter.

    Ja de har höga torn. Höga torn finns på andra ställen. Ställen du slipper hålla din fru under konstant uppsyn på, välj ett av de ställen istället.

  • Anonym (Tucko­manen)
    Sat 29 Jun 2019 00:39
    #9

    Ganska intressant hur många som är snabba på att döma ut FAE. Vet många som inte åker dit av "moraliska skäl". Men semestrade gärna i Spanien under Franco, eller båtluffade i Grekland när det var en militärdiktatur. Som vägrar dubai, men tycker att Brasilien är ok. Som åker till Turkiet, men inte till Dubai. Italien under Berlusconi var ok, likaså Israel.

  • Sat 29 Jun 2019 01:13
    #10
    DanneHade skrev 2019-06-28 23:11:58 följande:

    Åk... Inte... Till... Dubai! Åk inte, punkt.


    Du stödjer en totalitär slavstat som behandlar kvinnor som andra klassens medborgare, eller rentav som ägodelar.

    Blir din fru antastad, eller än värre våldtagen så har du inget lagligt skydd. Inget sätt att få upprättelse på. Det finns till och med exempel på utländska turister som fängslats efter att de anmält våldtäkter.

    Ja de har höga torn. Höga torn finns på andra ställen. Ställen du slipper hålla din fru under konstant uppsyn på, välj ett av de ställen istället.


    Det där har du ingen stor koll på. Jag har bott i dubai i 6 år och Dubai är ett av världens tryggaste länder och chansen att bli "antastad" är extremt liten, just för att straffen är extremt höga gällande sådant.

    Det finns inga "farliga områden" i Dubai, endast sämre klassade områden där arbetare från Indien, Bangladesh och Pakistan bor och lever och de ställen en turist kommer se frun början till slut är lyxhotell, moderna shopping mall och turister är extremt uppassade av människor som arbetar på restauranger och hotell. Det finns ALLT för barn och du får 3 snälla filipino-nannys som tar god hand om ditt barn på hotell och köpcentrum.
    Det patrullerar även poliser runt och om man inte följer landets regler vilket kan vara att vara berusad på offentlig plats eller till och med kyssas offentligt, så kan man sätta sig i en riktig dålig situation.
    Alla respekterar landets lagar till fullo då man vet konsekvenserna. Frun är det ingen som vågar röra och det kommer inte finnas någon sådan situation då sådant kan hända.
    Då är istället Sverige landet där man ska passa på sin fru och vara rädd för att bli våldtagen.
    Att turister blivit utsatta för grym och felaktig behandling stämmer, men det är enstaka fall och de fallen har blivit omskrivna i många länder, då det ifrågasatts.

    Det finns däremot andra orsaker till att man inte bör stödja Dubais turism. I Förenade arabemiraten har de Sharialag, även fast det såklart inte skyltas med i broschyrerna, och behöver nog knappast förklara det negativa med att spendera sina pengar i ett sådant land som har Sharialagar.
    Man ser såklart inte utförda straff som turist, men det existerar under den flashiga ytan. Arbetare från fattiga delar av Asien blir behandlade som djur under slavliknande förhållanden, får knappt betalt och det i en av världens rikaste plats i världen. 
    Och ja, om du råkar sätta dig i en skit-situation är det knappast säkert du blir rättvist behandlad, just för att du är en "gäst" i detta land. DET var anledningen till att jag valde att lämna Dubai, och inte glassa runt i min flashiga bubbla där jag blir uppassad av människor som blir förtryckta dagligen av regimen som endast vill att man ska se ytan.
  • DanneH­ade
    Sat 29 Jun 2019 22:24
    #11
    Maya84 skrev 2019-06-29 01:13:20 följande:
    Det där har du ingen stor koll på. Jag har bott i dubai i 6 år och Dubai är ett av världens tryggaste länder och chansen att bli "antastad" är extremt liten, just för att straffen är extremt höga gällande sådant.

    Det finns inga "farliga områden" i Dubai, endast sämre klassade områden där arbetare från Indien, Bangladesh och Pakistan bor och lever och de ställen en turist kommer se frun början till slut är lyxhotell, moderna shopping mall och turister är extremt uppassade av människor som arbetar på restauranger och hotell. Det finns ALLT för barn och du får 3 snälla filipino-nannys som tar god hand om ditt barn på hotell och köpcentrum.
    Det patrullerar även poliser runt och om man inte följer landets regler vilket kan vara att vara berusad på offentlig plats eller till och med kyssas offentligt, så kan man sätta sig i en riktig dålig situation.
    Alla respekterar landets lagar till fullo då man vet konsekvenserna. Frun är det ingen som vågar röra och det kommer inte finnas någon sådan situation då sådant kan hända.
    Då är istället Sverige landet där man ska passa på sin fru och vara rädd för att bli våldtagen.
    Att turister blivit utsatta för grym och felaktig behandling stämmer, men det är enstaka fall och de fallen har blivit omskrivna i många länder, då det ifrågasatts.

    Det finns däremot andra orsaker till att man inte bör stödja Dubais turism. I Förenade arabemiraten har de Sharialag, även fast det såklart inte skyltas med i broschyrerna, och behöver nog knappast förklara det negativa med att spendera sina pengar i ett sådant land som har Sharialagar.
    Man ser såklart inte utförda straff som turist, men det existerar under den flashiga ytan. Arbetare från fattiga delar av Asien blir behandlade som djur under slavliknande förhållanden, får knappt betalt och det i en av världens rikaste plats i världen. 
    Och ja, om du råkar sätta dig i en skit-situation är det knappast säkert du blir rättvist behandlad, just för att du är en "gäst" i detta land. DET var anledningen till att jag valde att lämna Dubai, och inte glassa runt i min flashiga bubbla där jag blir uppassad av människor som blir förtryckta dagligen av regimen som endast vill att man ska se ytan.

    Hela din kommentar är en enda stor motsägelse. Du börjar med att säga att jag inte har en aning och avslutar genom att validera vartenda påstående jag kommer med.


    Jag sa ingenting om i vilken frekvens våldtäkter sker i, i Dubai, jag vet inte.
    Vi snackar om en totalitär shariastat, ingen vet det. Den verkliga statistiken antingen förskönas eller rakt av sopas under mattan.

    Jag sa att kvinnor behandlas som andra klassens medborgare, vilket de gör i shariastater. Koranen gör det t,ex tydligt att kvinnors vittnesmål enbart är värt hälften av männens. Du har inget lagligt stöd ifall din fru blir våldtagen, utomäktenskapliga förhållanden är straffbara och det faktum att utländska våldtäktsoffer råkat ut för polisiära efterföljder räcker för att understryka det.

    Reser man till Dubai så är man bara ytterligare en av alla blåögda turister som är med och bidrar till att göra en shariastat till ett av världens rikaste länder och därigenom visar man att kvinnoförtryck, religiös lag och rena medeltidsfasoner kan löna sig så länge du kombinerar de med höga torn. 

  • Sun 30 Jun 2019 07:53
    #12

    Tråden är ett ÅR gammal!

  • Mon 1 Jul 2019 14:21
    #13
    DanneHade skrev 2019-06-29 22:24:48 följande:

    Hela din kommentar är en enda stor motsägelse. Du börjar med att säga att jag inte har en aning och avslutar genom att validera vartenda påstående jag kommer med.


    Jag sa ingenting om i vilken frekvens våldtäkter sker i, i Dubai, jag vet inte.
    Vi snackar om en totalitär shariastat, ingen vet det. Den verkliga statistiken antingen förskönas eller rakt av sopas under mattan.

    Jag sa att kvinnor behandlas som andra klassens medborgare, vilket de gör i shariastater. Koranen gör det t,ex tydligt att kvinnors vittnesmål enbart är värt hälften av männens. Du har inget lagligt stöd ifall din fru blir våldtagen, utomäktenskapliga förhållanden är straffbara och det faktum att utländska våldtäktsoffer råkat ut för polisiära efterföljder räcker för att understryka det.

    Reser man till Dubai så är man bara ytterligare en av alla blåögda turister som är med och bidrar till att göra en shariastat till ett av världens rikaste länder och därigenom visar man att kvinnoförtryck, religiös lag och rena medeltidsfasoner kan löna sig så länge du kombinerar de med höga torn. 


    Nu handlade väl tråden i första hand om just "semester" för en familj och vad man kan göra och hur det är överlag? Jag antar att ingen kan till fullo sätta sig in i exakt alla länders lagar och deras politik innan de reser som en helt vanlig familj?

    Det första du skriver är hur kvinnor blir behandlade och vad som händer om frugan blir antastad, som om at det skulle vara något som sönder vardagligt av befolkningen som lever i Dubai. En svensson-familj som bor på hotell med sina barn rör sig som alla andra med alla andra familjer och just det du skriver om "antastande" kommer med all säkerhet inte hända på vanliga platser som stranden, hotellen, restauranger och shopping malls, då den situationen är extremt ovanlig, och det var därför jag skrev att just den faran är minimal, men att man ska välja att spendera sina pengar på andra ställen som inte har den fördärvliga regimen, som man INTE ser som turist eller tänker på som turist...oki doki?
  • Anonym (Inte lockad­)
    Wed 1 Jan 2020 16:19
    #15
    +1

    En seriös fråga: Varför i all sin dar skulle man vilja resa till Dubai? Vad lockar någon att fara dit?

Svar på tråden Dubairesa