• Anonym (Undrande)

    Var går gränsen för otrohet? Vad hade du gjort?

    Hej,

    Min sambo och jag har varit tillsammans i fem år och har en dotter på ett år. Min bakgrund är att jag blev bedragen av min respektive på ett fult sätt och vi skiljde oss. När jag mötte min sambo var jag därför extra extra tydlig med att jag är känslig för hemligheter och dolda kontakter.

    Efter ett år med dålig magkänsla men väldigt kär så kom det fram att hon haft en affär med sexchattar med en kollega (gift) innan mig under ngt år. Såg ett mess från kollegan. Denna kontakt hade inte upphört under tiden med mig men då enbart som vänner typ. Dock dolt för mig och kollegan hade varit ganska på under denna tid och skickat sexchattsinviter, som min partner bara ignorerade i sin kontakt med kollegan. Sambon kunde inte förmå sig att säga åt kollegan att tagga ned utan fortsatte med sin vänskap. All sms etc doldes för mig och likaså kollegans besök när jag arbetade. När jag tog upp min magkänsla så fick höra att det var mina hjärnspöken! Efter 10mån så uppdagades allt och jag sa att om det kommer fler lögner så sticker jag. Jag gick i KBT för att må bra. Det funkade och jag har mått bra sedan dess och vi har pratat mkt och jag har varit väldigt tydlig med att sambon behöver visa för mig att jag är den sambon är lojal emot om kollegan kontaktar sambon igen.

    För ngn månad sedan berättade sambon att kollegan kontaktat sambon ang ett jobbärende. Jag sa än en gång att det betyder allt för mig att du har min rygg o är uppriktig med vad kollegan ville. Vi hade ett långt samtal och jag kramade henne för att hon förstod o visst skulle hon ha min rygg.

    Givetvis så kom jag hem när de talade på tlf och tjuvlyssnade. Kollegan försökte övertala min sambo ett handfull gånger om att de fika. Sambo sa att javisst det hade varit jättekul men det går inte för då måste sambon ljuga för mig och det hade varit för jobbigt. Sambon var så ?tröstande? i att det inte gick o sa tex ?men vi kan höras på telefon ibland? med len röst. Sedan diskuterade de hur jobbig jag var som ältade det som hänt. Det fanns inga kärleksord men en massa ömhet ?det blir inte alltid som man vill i livet min vän? sa sambon. När jag steg in sa sambon ?det är lugnt, han ville bara prata om jobbet?.

    Jag konfronterde och sa att du har igen ljugit för mig och alla gamla känslor vaknade. Tydligen så var sambon villig att ljuga för mig igen o återuppta kontakten med kollegan. Jag skulle än en gång tro att allt var bra medan hon skulle bedyra att de inte hade kontakt. Enligt henne så har ho svårt att säga åt kollegan att inte kontakta sambon mer eftersom kollegan hjälpt till så mkt o de var mkt nära vänner. ?Kollegan har ju inte gjort ngt fel?.

    Hur fasiken kommer jag vidare? Tilliten är borta eller överdriver jag deras vänskap?

  • Svar på tråden Var går gränsen för otrohet? Vad hade du gjort?
  • Anonym (Fia)

    Jag hade definitivt känner mig sviken om jag var i din situation. Hennes lojalitet verkar inte ligga hos dig. Beklagar :(

  • Anonym (felix)

    Beklagar TS. Hon saknar respekt för dig. Självklart skall hon kunna avbryta all kontakt med sin sexchatt kollega. Det är värre än du tror och blir bara värre. 

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Fia) skrev 2018-11-08 22:10:58 följande:

    Jag hade definitivt känner mig sviken om jag var i din situation. Hennes lojalitet verkar inte ligga hos dig. Beklagar :(


    Ja, tilliten är en ömtålig historia. Speciellt för oss bedragna.
    Jag hade tagit väldigt illa vid mig. Speciellt att dom diskuterar ert förhållande, och hur du är. 
    Men detta..."Det blir inte alltid som man vill i livet, min vän"
    Har du frågat vad hon menade med det
  • Anonym (Undrande)

    Nej jag har inte frågat det specifikt betydde. Frågade om andr saker som har hon känslor. Varför var hon inte tydligare med att de inte kan vara vänner etc. Efter den första incidenten så sa hon åt honom att de inte kan vara vänner längre och bedyrade att det inte skulle bli fler hemligheter. Han har kontaktat henne tidigare under graviditen/ledigjeten ang jobb eft det är hennes chef o vad det handlat om då vet jag inte. Men jag har alltid varit tydlig med att jag inte känner ngt förtroende för dem när de är tillsammans. Hatar att hon ska börja jobba där igen.

    Till saken hör att jag kontaktade honom o bestämde möte efter den sista incidenten. Bara för att visa upp mig. Det blev inget möte men sambon sa till mig att säg åt honom att om han kontantar mig igen så berättar vi för hans fru. Nu är det väl inte så mkt värt eftersom det kräver att min sambo självmant skulle berätta det. Tror inte det kommer att ske eft alla tre jobbar på samma företag och då skulle alla kollegor får reda på deras romans. Men jag skickade till honom att sambon o jag var överens om att om han lämnar vår familj ifred så skulle jag lämna hans ifred. Tillbaka fick jag ett mkt vänligt svar där han bad om ursäkt för ev fel från hans sida etc. Jag är stolt över att jag ?tog plats?.

    Hon har inte sexchatt med honom under vår tid, det tror jag på. Problemet är den lojalitet jag upplever att hon har mot honom o att hon svårt att säga nej o var beredd på att ha hemlig kontakt igen o på nytt börja ljuga.

    Kvällen innan samtalet visade jag mig så sårbar och trodde att när hon sa ?om han bjuder ut mig så ska jag bara kväsa det?. ?Jag inget intresse av att ha kontakt med honom.? Samtalet med honom sa annorlunda. Jag ser mig själv som en bra man. Jag tar två nätter i stöten för att hon ska sova, flexar på jobbet för att hon inte ska vara ensam hemma förlänge med den lille. Jag ser till att hon har det bra, vad det än handlar om och är lojal. Så det suger när det som är allra viktigast för mig, att man står upp för varandra och skyddar familjen, så är vi inte lika. I hennes värld så är inte detta så stor grej. För mig är tilliten borta. Hur ska vi få tillbaka den?

  • Anonym (Hmm)

    Det verkar ju som att hon inte tar dig på allvar, du älskar henne mer än vad hon älskar dig.

  • Anonym (FYI)

    Men hur förklarade hon kollegans besök när du jobbade?

  • Anonym (Undrande)

    Besöken har bara varit av kompiskaraktär och på frågan varför allt hölls hemligt så var svaret att hon ljög fr början när jag frågade henne om dem, min magkänsla sa att ngt var lurt. Så då kunde hon inte prata om honom eft då skulle lögnen vara in my face. Till saken hör att hon även ville bjuda honom på vårt tilltänkta bröllop. Så när all lögner uppdagades var jag så förbannad att hon ville bjuda in en man som försökt sexchatta med henne o som jag skulle ta emot som en vän eft hennes vänner är ?mina? vänner. Galet. Men hennes svar var att hon såg honom som en nära vän. Inget annat.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-11-09 00:29:00 följande:

    Besöken har bara varit av kompiskaraktär och på frågan varför allt hölls hemligt så var svaret att hon ljög fr början när jag frågade henne om dem, min magkänsla sa att ngt var lurt. Så då kunde hon inte prata om honom eft då skulle lögnen vara in my face. Till saken hör att hon även ville bjuda honom på vårt tilltänkta bröllop. Så när all lögner uppdagades var jag så förbannad att hon ville bjuda in en man som försökt sexchatta med henne o som jag skulle ta emot som en vän eft hennes vänner är ?mina? vänner. Galet. Men hennes svar var att hon såg honom som en nära vän. Inget annat.


    Jag vet inte, det är möjligt att jag har fel, men jag får en känsla av att både du och din fru är människor som har svårt att sätta klackarna i backen och säga att "nu får det vara nog".
    Den typen av människor blir alltid utnyttjade av andra.
    Din fru verkar ha svårt att säga ifrån mot sin kollega...och dig... som en vindflöjel. och sådana människor är det svårt att lita på.

    Jag tror inte att hon vill ha den kontakten med kollegan nu när hon har dig, och är faktiskt tveksam att hon ville ha den innan, då dom sexchattade. Det verkar bara som hon inte vågar säga ifrån utan bara vill flyta med, och vill helst att du skall ta tag i det. 

    Du å sin sida verkar vara bränd och skör av ditt tidigare förhållande, och även nuvarande som det har utvecklats, vilket jag förstår, men i detta läget tror jag du måste släppa (som jag uppfattar det) din vekhet mot din fru. Då menar jag inte att du skall bli en skitstövel.

    Det är svårt att råda hur du skall göra. Hade ni inte haft barn hade det inte varit så mycket att tveka på, men nu är det ju inte så.

    Sen är det hennes ansvar att se till att du får tilliten tillbaka. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (felix) skrev 2018-11-08 22:57:24 följande:

    Beklagar TS. Hon saknar respekt för dig. Självklart skall hon kunna avbryta all kontakt med sin sexchatt kollega. Det är värre än du tror och blir bara värre. 


    Håller med till fullo.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (FYI) skrev 2018-11-09 13:48:40 följande:

    Du å sin sida verkar vara bränd och skör av ditt tidigare förhållande, och även nuvarande som det har utvecklats, vilket jag förstår, men i detta läget tror jag du måste släppa (som jag uppfattar det) din vekhet mot din fru. Då menar jag inte att du skall bli en skitstövel.

    Sen är det hennes ansvar att se till att du får tilliten tillbaka. 


    Tack för bra svar!

    Men hur ska jag vara mer tydlig. När allt uppdagades var vi nära att gå isär och jag var riktigt förbannad. Hon bröt kontakten etc o bedyrade inga fler hemligheter. Jag nojade på ett bra tag om det jag fått berättat var sanningen. Sa att om detta med lögner kring honom händer igen sticker jag.

    Nu hände det igen nästintill...så jag packade min väska och sa att om det är någon gång du ska vara ärlig så är det nu. Först slingrade hon sig ang deras samtal men höll sedan med. Sa att hon lätt dras med i andras sinnesstämning och ?duktig flicka syndrom?. Dagen efter mailade hon chefen att jag hört samtalet o att hon inte klandrade mig för att vara förbannad. Dessutom så bad hon honom att inte kontakta henne mer.

    Så vad mer ska jag göra???

    Funderar på parterapeut eft hon är stressad över att jag ska blörja älta o jag har mina stunder då jag känner förakt. Förakt för att hon var beredd att återuppta kontakten igen i hemlighet o jag skulle igen vara lurad. Trodde att jag var mer betydelsefull än att göra den andre tillfredsställd.
  • Anonym (Undrande)

    Btw. Att hon bad mig skriva att vi skulle kontakta frun var för att ?få mig att känna mig bättre och att visa att jag finns?. Är inte lika säker på att hon vill att jag ska gå hennes ärenden.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Undrande) skrev 2018-11-09 19:36:23 följande:
    Tack för bra svar!

    Men hur ska jag vara mer tydlig. När allt uppdagades var vi nära att gå isär och jag var riktigt förbannad. Hon bröt kontakten etc o bedyrade inga fler hemligheter. Jag nojade på ett bra tag om det jag fått berättat var sanningen. Sa att om detta med lögner kring honom händer igen sticker jag.

    Nu hände det igen nästintill...så jag packade min väska och sa att om det är någon gång du ska vara ärlig så är det nu. Först slingrade hon sig ang deras samtal men höll sedan med. Sa att hon lätt dras med i andras sinnesstämning och ?duktig flicka syndrom?. Dagen efter mailade hon chefen att jag hört samtalet o att hon inte klandrade mig för att vara förbannad. Dessutom så bad hon honom att inte kontakta henne mer.

    Så vad mer ska jag göra???

    Funderar på parterapeut eft hon är stressad över att jag ska blörja älta o jag har mina stunder då jag känner förakt. Förakt för att hon var beredd att återuppta kontakten igen i hemlighet o jag skulle igen vara lurad. Trodde att jag var mer betydelsefull än att göra den andre tillfredsställd.
    Tja, parterapeut är kanske värt att testa. Vet inte om det hjälper. 
    Kanske bättre att hon/ni enskilt söker hjälp av terapeut eller psykolog för att komma tillrätta med er själva.
    Innan ni kom ihop...Var det bara sexchatt eller låg dom med varandra också?
    Det känns väl inte så här att hon har värsta respekten för dig. 
  • Anonym (FYI)
    Anonym (FYI) skrev 2018-11-10 11:43:23 följande:
    Tja, parterapeut är kanske värt att testa. Vet inte om det hjälper. 
    Kanske bättre att hon/ni enskilt söker hjälp av terapeut eller psykolog för att komma tillrätta med er själva.
    Innan ni kom ihop...Var det bara sexchatt eller låg dom med varandra också?
    Det känns väl inte så här att hon har värsta respekten för dig. 
    Måste bara tillägga.
    Du kan inte bara säga att det är slut, packa väskan o.s.v. utan att mena det på allvar. Till slut ser hon det bara som ett tomt hot och då ligger du riktigt risigt till.
Svar på tråden Var går gränsen för otrohet? Vad hade du gjort?