• Äldre 9 Nov 14:49
    5633 visningar
    8 svar
    8
    5633

    Fikabuffe dop- hur mycket?

    Vi ska ha dop för vår lilla son nästa helg, ca 50 gäster inkl. några barn.

    Då dopet är på eftermiddagen kommer vi bjuda på fika och min tanke är följande:

    1 marängtårta i långpanna (räknar ca 30bitar?)

    1 klassisk rund gräddtårta (räknar ca 10 bitar?)

    1 rund tårta oklart smak (räknar ca 10 bitar?)

    Syltkakor ca 40 st

    Chokladbröd ca 40 st

    Rullrån vet ej antal då en släkting bakar dessa

    Vad tror ni om mängden? Bör man ha ytterligare någon tårta/kaka?

    Vill göra klart så mycket som möjligt redan på fredagen, går det att dekorera en gräddtårta dagen innan??

  • Svar på tråden Fikabuffe dop- hur mycket?
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 9 Nov 14:55
    #1
    +1

    Det låter som för lite, tänk på att alla kanske inte gillar så det blir exakt en bit till alla utan att nån sort kanske är mer populär. Bättre då att satsa på två maräng och så måste du ju naturligtvis ha minst 50 av varje sort, hellre 60-70 av varje då folk kan vilja ha mer av nånting. Tre sorters kakor räcker dock utmärkt.

  • Äldre 9 Nov 15:04
    #2

    Låter lite. Troligen vill nån smaka på fler än bara en tårta och kanske tom ta en andra bit. 

  • Äldre 9 Nov 15:22
    #3

    Ofta när det är flera sorters tårta/kakor så vill folk smaka på alla sorter. Om inte gräddtårtorna är p.g.a. allergier så hade jag satsat på enbart en sorts tårta och då att det ska finnas till alla. Är det p.g.a. allergi så är det en annan sak, dessa brukar gäster som inte är allergiska inte vilja ha av. Kakorna bör det finnas minst en till varje gäst av.

  • Äldre 9 Nov 15:29
    #4

    Jag håller med övriga, det låter lite lite av varje sort. 
    Kör hellre på endast två olika sorters tårtor men så att det räcker med en liten bit till alla, det är ju så de flesta tar när det finns fler sorter att välja på.

    Småkakor skulle jag säga att du borde göra ca 70 av varje. Låter kanske mycket, men småkakor slinker ner väldigt snabbt och enkelt och att beräkna en av varje blir lätt snålt tilltaget. 

  • Anonym (Sara)
    Äldre 9 Nov 15:37
    #5

    Håller med de andra. Gör du tårta bör du göra tillräckligt stora så att varje person får smaka av den. Och gärna ännu mer så att man har möjlighet att ta två bitar. Det som blir över kan du alltid frysa in, ok, kanske inte gräddtårtan, men kakorna i alla fall. Det blir pinsamt om kakorna och tårtorna inte räcker till alla. Mycket hellre för mycket än för lite, är mitt motto, när det gäller bjudningar av olika slag.

  • Äldre 9 Nov 16:12
    #6

    Tack alla!

    Då gör vi nog två stora marängtårtor samt dubbelsats av alla småkakor! Kändes lite tyckte jag med därav min fråga :)

  • Anonym (Bulle­)
    Äldre 9 Nov 18:28
    #7

    Eftersom det inte är någon mat så hade jag bjudit på bullar också till, något som fyller lite i magen på gäster som börjat bli hungriga. Och då går det även åt mindre tårta.

  • gbgumm­an
    Äldre 10 Nov 16:43
    #8
    Oscarsmamma2018 skrev 2018-11-09 16:12:42 följande:

    Tack alla!

    Då gör vi nog två stora marängtårtor samt dubbelsats av alla småkakor! Kändes lite tyckte jag med därav min fråga :)


    Småkakor är ju lätta att frysa in.
Svar på tråden Fikabuffe dop- hur mycket?