• Äldre 9 Nov 15:58
    986 visningar
    1 svar
    1
    986

    Rädd för att säga nej till kompisar

    Hej.
    Jag är 23 år gammal och ikväll är det meningen att jag och två kompisar ska gå ut och äta och sedan gå på nattklubb. En av kompisen ska även ta med sig 3 kompisar till.

    Problemet är att jag har verkligen ingen lust att gå ut ikväll. Jag gjorde en Tenta idag som inte gick bra alls och det gjorde mig bara allmänt sänkt. många kanske tycker nu att jag borde gå ut för att få upp humöret igen, men jag har verkligen ingen lust att sitta och försöka vara trevlig och glad när jag egentligen är ledsen. speciellt inte när det är personer där man inte har träffat förut, då vill man ändå ge ett bra intryck.

    Och det stora problemet är att jag har så svårt att säga ifrån. Jag hatar att göra folk besvikna, jag är rädd att folk ska lämna mig om jag säger nej för ofta. Detta kommer i så fall bli 3e gången på rad jag säger ifrån. Det har varit på grund av att jag blev sjuk en gång och den andra gången var det att jag fick förhinder.

    Som sagt är livrädd för att folk ska tycka jag är tråkig, att dem kanske slutar fråga om jag vill följa med ut osv. För jag tycker det är kul men kanske inte lika ofta som dem vill gå ut. Dem går ut nästan varje helg och det har jag inte lust med.

    Hur skulle ni ha gjort? hur ska jag lägga fram det om jag bestämmer mig för att inte gå ut?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Rädd för att säga nej till kompisar
  • Äldre 9 Jan 23:28
    #1

    Hej, du behöver träna på att säga nej, riktiga vänner finns kvar ändå. Du behöver värdesätta dig själv. Du ska tänka på att må bra, inte göra saker för att andra vill.  Det är bra om man är tydlig och säger nej i god tid så folk inte får falska förhoppningar om att man skall följa med. Om dom är van att du säger ja kommer de kanske bli besvikna till en början men det är deras problem. 

Svar på tråden Rädd för att säga nej till kompisar