• Äldre 9 Nov 21:18
    1943 visningar
    12 svar
    12
    1943

    Jag och min fru har varit på familjerådgivning och då har hon spelat in samtalen, och nu säger hon att hon ska använda inspelningarna mot mig i rätten. Får man ens spela in sådana samtal?

    Är det lagligt att spela in samtal tillsammans med familjeterapeuten i hemlighet?

  • Svar på tråden Jag och min fru har varit på familjerådgivning och då har hon spelat in samtalen, och nu säger hon att hon ska använda inspelningarna mot mig i rätten. Får man ens spela in sådana samtal?
  • Anonym (ttt)
    Äldre 9 Nov 21:23
    #1
    +1

    Samtal man själv deltar i får man spela in och man behöver inte be om lov. 

  • Anonym (m)
    Äldre 9 Nov 21:24
    #2

    Man får spela in samtal man själv deltar i.
    Terapeuten har tystnadsplikt (dock ej för brottslighet). Men din fru har inte tystnadsplikt,

  • Äldre 9 Nov 21:26
    #3
    Anonym (ttt) skrev 2018-11-09 21:23:19 följande:

    Samtal man själv deltar i får man spela in och man behöver inte be om lov. 


    Japp, så är det.
  • Anonym (jur)
    Äldre 9 Nov 21:48
    #4

    Som många redan har sagt, det är fullt lagligt att spela in ett samtal där minst en av parterna är medveten om att det spelas in.

    Dvs. det är endast polisen som efter beslut i domstol får spela in samtal där ingen av parterna är medveten om att det spelas in.

  • annaka­rlsson
    Äldre 9 Nov 22:06
    #5
    +1

    I Sverige har vi fri bevisprövning så skulle hon vilja ha med dem i rätten så är det inget problem

  • Anonym (Frida­)
    Äldre 24 Nov 18:57
    #6

    Jag är inte säker på att hon skulle få igenom den inspelningen som bevis i en rättegång.

    Kolla med en jurist, men jag tror att de skulle kunna underkänna den bevisföringen just för att det spelats in vid ett samtal som ligger under terapeutens tystnadsplikt.

  • Anonym (htre)
    Äldre 28 Nov 12:13
    #7
    Jockee30 skrev 2018-11-09 21:18:50 följande:

    Är det lagligt att spela in samtal tillsammans med familjeterapeuten i hemlighet?


    Vad är det exakt som hon ska använda som bevis, mot vad?
  • Anonym (htre)
    Äldre 28 Nov 12:13
    #8
    Jockee30 skrev 2018-11-09 21:18:50 följande:

    Är det lagligt att spela in samtal tillsammans med familjeterapeuten i hemlighet?


    Vad är det exakt som hon ska använda som bevis, mot vad?
  • KKarat­e
    Äldre 28 Nov 12:18
    #9

    Du måste kontakta advokat. Detta är inte något juridiskt forum. 

    Jag skulle tro att Familjeterapeuti går under någon slags sekretess. Men kolla med advokat. Du måste ändå ha advokat om ni ska till rätten. Sedan blir det sällan fullbelopp för din del.


    Kolla med din hemförsäkring osv.

  • Äldre 28 Nov 12:36
    #10

    Många vårdgivare har ju förbud mot att spela i deras lokaler in utan tillstånd.. men hur det skulle spela in här låter jag vara osagt..

  • Äldre 28 Nov 12:53
    #11

    Prata med familjerådgivningen också, deras verksamhet blir ju lidande om det är ok att spela in konfidentiella samtal på det här viset så de har ju ett intresse av att stävja det.

  • Äldre 28 Nov 13:28
    #12

    Det är endast terapeuten som ska bedöma om en anmälan ska göras och vittna i domstol när grövre brott har framkommit under samtalen,att din fru har spelat in samtalen utan både din och terapeutens vetskap där sekretess råder är brottsligt. 

Svar på tråden Jag och min fru har varit på familjerådgivning och då har hon spelat in samtalen, och nu säger hon att hon ska använda inspelningarna mot mig i rätten. Får man ens spela in sådana samtal?