• Anonym (Ledsen)

    Foglossning - Kan inte stå!

    Jag får panik här hemma. Har haft foglossning som kommit smygandes men igår kväll slog det till i blygdbenet med full kraft. Jag tänkte att det går över om jag vilar. Vaknade imorse och hade ont men tänkte att jag kan ta mig fram ändå.

    Men nu, skulle upp ur soffan och det sa pang i blygdbenet och jag kan inte stå upp utan att bli kallsvettig. Vad gör jag?! Jag kan inte ens förflytta mig just nu.

    Jag mår så otroligt dåligt och känner hur paniken växer. Har en 2åring här hemma.

  • Svar på tråden Foglossning - Kan inte stå!
  • Anonym (Ledsen)
    annabellelee skrev 2018-11-10 09:43:22 följande:

    Finns pappa? Släktingar som kan hjälpa till? Kontakta sjukvården!


    Pappa finns. Har blivit beordrad vila av honom hela helgen. Drog på mig foglossningsbältet och tog två alvedon. Kan max ta mig fram två meter sen är det stopp för svetten rinner. Tack för du svarade.
  • Anonym (Ledsen)
    Salmiakk skrev 2018-11-10 11:39:40 följande:

    Ring 1177!


    Gjorde det. Fick rådet om vila och alvedon. Samt kontakta bm och sjukgymnast på måndag. Tack för svar!
  • Anonym (K)

    Be om att få kryckor så du kan ta dig fram även om det blir korta sträckor. Jag gick på vattengympa för gravida vilket jag tyckte var väldigt skönt för foglossningen. Sen fick jag även akupunktur av min sjukgymnast en gång i veckan vilket hjälpte väldigt mycket.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2018-11-10 16:27:52 följande:

    Be om att få kryckor så du kan ta dig fram även om det blir korta sträckor. Jag gick på vattengympa för gravida vilket jag tyckte var väldigt skönt för foglossningen. Sen fick jag även akupunktur av min sjukgymnast en gång i veckan vilket hjälpte väldigt mycket.


    Är det hos sjukgymnasten jag ber om detta? Jag gick på vattengympa sist men då var det en helt annan typ av smärta. Tyvärr har jag även fått problem med mkt mkt torr hud denna graviditet så får hålla mig till kort dusch en gång i veckan.

    Vilken län bor du i?
  • Anonym (K)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-11-10 19:19:12 följande:

    Är det hos sjukgymnasten jag ber om detta? Jag gick på vattengympa sist men då var det en helt annan typ av smärta. Tyvärr har jag även fått problem med mkt mkt torr hud denna graviditet så får hålla mig till kort dusch en gång i veckan.

    Vilken län bor du i?


    Fråga sjukgymnasten ifall det finns kryckor att låna. Jag hade redan kryckor i källaren sedan en tidigare knäoperation. Annars borde du kunna låna på vårdcentralen tänker jag. Jag bor i Stockholm.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (K) skrev 2018-11-10 21:36:41 följande:

    Fråga sjukgymnasten ifall det finns kryckor att låna. Jag hade redan kryckor i källaren sedan en tidigare knäoperation. Annars borde du kunna låna på vårdcentralen tänker jag. Jag bor i Stockholm.


    Tack för info!
  • Gluggan

    Hade ocksp jätteproblem med foglossningar under min graviditet. Det bästa man kan göra är foglossningsbälte och vila. Undvik att sära på benen så mycket som det går. Gå tex i trappor som ett barn med båda fötterna på samma steg (alltså först upp med höger fot sedan vänster). Tänk på att sätta dig i bilen med rumpan först sedan ta in benen ihophållna osv. Försiktig massage är också bra som smärtlindring, så be sambon massera dina höfter försiktigt:).

    Akupunktur hjälpte mig sedan fick jag tag i en helt fantastisk sjukgymnast som hjälpte till och korrigera mitt bäcken. Hon var dock special utbildad på att behandla gravida, så vem som helst kan inte göra det.

    Ta hand om dig!

  • Anonym (TENS!)

    Om du inte testat tens gör det. Det var min livräddare första graviditeten (hade grav foglossning från v 13) för det tog udden av den.värsta smärtan. Tillbringade resten av graviditeten halvliggande i sängen eller sittande på golvet för det var det enda som inte gjorde svinont..

    Tens kan man få låna av bm eller sjukgymnast. Om man inte får det så finns det att köpa på teknikmagasinet tror jag

  • Anonym (Blev kvar)

    Hoppas du inte tycker jag snor din tråd nu TS, men den här frågan angår (tyvärr) kanske dig också.

    Ni som skriver att ni hade så här grav foglossning - blev ni någonsin helt bra? För jag har fortfarande problem 18 år efter att jag födde min yngsta. Det läkte - trodde jag - ganska snart efter sista förlossningen, men efter ett par år började det göra ont igen, och sedan dess har det successivt bara blivit värre. Enligt läkare kan det aldrig bli bra, för åldrandet gör att ligamenten och musklerna som bildade en korsett runt bäckenet när man var ung, slappar till med åren. Min övervikt gör också sitt till (OK den skulle jag kanske kunna göra något åt). 

  • Anonym (Blev kvar)

    Hoppas du inte tycker jag snor din tråd nu TS, men den här frågan angår (tyvärr) kanske dig också.

    Ni som skriver att ni hade så här grav foglossning - blev ni någonsin helt bra? För jag har fortfarande problem 18 år efter att jag födde min yngsta. Det läkte - trodde jag - ganska snart efter sista förlossningen, men efter ett par år började det göra ont igen, och sedan dess har det successivt bara blivit värre. Enligt läkare kan det aldrig bli bra, för åldrandet gör att ligamenten och musklerna som bildade en korsett runt bäckenet när man var ung, slappar till med åren. Min övervikt gör också sitt till (OK den skulle jag kanske kunna göra något åt). 

  • Anonym (K)
    Anonym (Blev kvar) skrev 2018-11-12 03:49:28 följande:

    Hoppas du inte tycker jag snor din tråd nu TS, men den här frågan angår (tyvärr) kanske dig också.

    Ni som skriver att ni hade så här grav foglossning - blev ni någonsin helt bra? För jag har fortfarande problem 18 år efter att jag födde min yngsta. Det läkte - trodde jag - ganska snart efter sista förlossningen, men efter ett par år började det göra ont igen, och sedan dess har det successivt bara blivit värre. Enligt läkare kan det aldrig bli bra, för åldrandet gör att ligamenten och musklerna som bildade en korsett runt bäckenet när man var ung, slappar till med åren. Min övervikt gör också sitt till (OK den skulle jag kanske kunna göra något åt). 


    Min försvann nästan direkt efter förlossningen. Ett par dagar bara så hade jag inte ont alls längre.
  • Anonym (Ledsen)
    Gluggan skrev 2018-11-10 22:56:13 följande:

    Hade ocksp jätteproblem med foglossningar under min graviditet. Det bästa man kan göra är foglossningsbälte och vila. Undvik att sära på benen så mycket som det går. Gå tex i trappor som ett barn med båda fötterna på samma steg (alltså först upp med höger fot sedan vänster). Tänk på att sätta dig i bilen med rumpan först sedan ta in benen ihophållna osv. Försiktig massage är också bra som smärtlindring, så be sambon massera dina höfter försiktigt:).

    Akupunktur hjälpte mig sedan fick jag tag i en helt fantastisk sjukgymnast som hjälpte till och korrigera mitt bäcken. Hon var dock special utbildad på att behandla gravida, så vem som helst kan inte göra det.

    Ta hand om dig!


    Har använt mig av alla dessa tips för det var exakt det sjukgymnasten sa under förra graviditet. Men måste lära mig på allvar att nu att följa råden stenhårt. Tack för att du skrev!
    Anonym (TENS!) skrev 2018-11-11 10:11:30 följande:

    Om du inte testat tens gör det. Det var min livräddare första graviditeten (hade grav foglossning från v 13) för det tog udden av den.värsta smärtan. Tillbringade resten av graviditeten halvliggande i sängen eller sittande på golvet för det var det enda som inte gjorde svinont..

    Tens kan man få låna av bm eller sjukgymnast. Om man inte får det så finns det att köpa på teknikmagasinet tror jag


    Hade tens under förra graviditeten och då var det mest rygg och fogar. Men kanske fungerar på blygdbenet också? :) jag väntar på att min bm ska ha tlftid idag så jag kan få löst det med tens. Kan komma behöva kryckor misstänker jag.
    Anonym (Blev kvar) skrev 2018-11-12 03:49:28 följande:

    Hoppas du inte tycker jag snor din tråd nu TS, men den här frågan angår (tyvärr) kanske dig också.

    Ni som skriver att ni hade så här grav foglossning - blev ni någonsin helt bra? För jag har fortfarande problem 18 år efter att jag födde min yngsta. Det läkte - trodde jag - ganska snart efter sista förlossningen, men efter ett par år började det göra ont igen, och sedan dess har det successivt bara blivit värre. Enligt läkare kan det aldrig bli bra, för åldrandet gör att ligamenten och musklerna som bildade en korsett runt bäckenet när man var ung, slappar till med åren. Min övervikt gör också sitt till (OK den skulle jag kanske kunna göra något åt). 


    Ingen fara! Efter min första graviditet försvann allt inom ngn vecka. Det är två år sedan. Vore en mardröm om det här inte försvann eller återkom. Är okej att pinas under tiden man vet att det kommer ngt gott ur det. Men annars alltså, hemska tanke
  • Anonym (TENS!)
    Anonym (Blev kvar) skrev 2018-11-12 03:49:36 följande:

    Hoppas du inte tycker jag snor din tråd nu TS, men den här frågan angår (tyvärr) kanske dig också.

    Ni som skriver att ni hade så här grav foglossning - blev ni någonsin helt bra? För jag har fortfarande problem 18 år efter att jag födde min yngsta. Det läkte - trodde jag - ganska snart efter sista förlossningen, men efter ett par år började det göra ont igen, och sedan dess har det successivt bara blivit värre. Enligt läkare kan det aldrig bli bra, för åldrandet gör att ligamenten och musklerna som bildade en korsett runt bäckenet när man var ung, slappar till med åren. Min övervikt gör också sitt till (OK den skulle jag kanske kunna göra något åt). 


    På mig släppte i princip allt direkt efter förlossningen,men när jag tränar kan jag ibland känna mig öm efteråt i det området men det är absolut inget som påverkar mig. Barnet föddes för snart 4 år sen som jag hade den grava foglossningen i graviditeten (har fött ett barn till efter det).
  • Anonym (TENS!)
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-11-12 08:37:32 följande:

    Har använt mig av alla dessa tips för det var exakt det sjukgymnasten sa under förra graviditet. Men måste lära mig på allvar att nu att följa råden stenhårt. Tack för att du skrev!Hade tens under förra graviditeten och då var det mest rygg och fogar. Men kanske fungerar på blygdbenet också? :) jag väntar på att min bm ska ha tlftid idag så jag kan få löst det med tens. Kan komma behöva kryckor misstänker jag.Ingen fara! Efter min första graviditet försvann allt inom ngn vecka. Det är två år sedan. Vore en mardröm om det här inte försvann eller återkom. Är okej att pinas under tiden man vet att det kommer ngt gott ur det. Men annars alltså, hemska tanke


    Tänkte inte på att det var blygdbenet du skrev. Det ska du nog fråga bm om först i så fall, jag hade plattorna placerade på korsryggen och rumpan
Svar på tråden Foglossning - Kan inte stå!