• Nmg
    Äldre 10 Nov 09:50
    2120 visningar
    6 svar
    6
    2120

    Nån här som får extraslag på hjärtat av stress?

    Hej!

    Jag undrar om det är nån mer än jag som får extraslag på hjärtat av stress.

    Hur länge har ni haft det?

    Har ni fått nån hjälp, om ja, hur?

    Har ni gjort nån förändring i livet för att minska stressen?

  • Svar på tråden Nån här som får extraslag på hjärtat av stress?
  • Äldre 10 Nov 11:26
    #1

    Jag var sjukskriven för utmattning förra året. Kände både en inre och yttre stress varpå jag fick extra hjärtslag. Kunde känna mig jättetressad även i lugna situationer på jobbet då jag tänkte hur stressigt det snart kommer att bli. Mindfullness fungerar, jag är dock dålig på att göra det nu men det hjälpte mig. Även att lura hjärnan att du inte är stressad, genom att ta några djupa andetag i stressade situationer. Vid mindfullness lär du upp hjärnan att vara hör och nu och bara tänka på din andning. Det tar tid men det är ett lärande för din kropp.

    Min läkare jämförde min stress med att det är som att jag springer till bussen ett ex antal gånger per dag. Vi människor är gjorda för att bo på savannen och bli stressade då det ex kommer ett lejon. Då är det livsfara. Men det är inte sunt att känna stress så ofta som många av oss gör. Då måste vi försöka lära oss att hantera det. Men det är svårt! :/

  • Nmg
    Äldre 10 Nov 12:51
    #2

    Tack för ditt svar! Hur mår du nu? Är extraslag. Borta? Jag har haft extraslag till och fråb under många år vissa perioder mer, vissa ingenting. Häromdagen gjorde jag eb hemtenta och fick jättemycket extraslag då detta va ovanligt att det va så många så besökte jag läkaren de gjorde ekg o lyssnade på hjärtat meb han sa att jag hade hög puls så beror på stress (hade magkatarr för några veckor sen också) nu har jag fåt beta blockerade som jag ska äta en vecka. Vill ju helst inte ta några meidiciner utan kag vill ju minska på stressen men vet inte hur. Jag tänkte prova terapi. Mindfulness har jag varit inne på, hur gjorde du? Var det en app di lyssnade på?


    Smultron93 skrev 2018-11-10 11:26:06 följande:

    Jag var sjukskriven för utmattning förra året. Kände både en inre och yttre stress varpå jag fick extra hjärtslag. Kunde känna mig jättetressad även i lugna situationer på jobbet då jag tänkte hur stressigt det snart kommer att bli. Mindfullness fungerar, jag är dock dålig på att göra det nu men det hjälpte mig. Även att lura hjärnan att du inte är stressad, genom att ta några djupa andetag i stressade situationer. Vid mindfullness lär du upp hjärnan att vara hör och nu och bara tänka på din andning. Det tar tid men det är ett lärande för din kropp.

    Min läkare jämförde min stress med att det är som att jag springer till bussen ett ex antal gånger per dag. Vi människor är gjorda för att bo på savannen och bli stressade då det ex kommer ett lejon. Då är det livsfara. Men det är inte sunt att känna stress så ofta som många av oss gör. Då måste vi försöka lära oss att hantera det. Men det är svårt! :/


  • Äldre 10 Nov 15:13
    #3

    Stress i många år; hur ser dina åtaganden ut? Du måste ju minska dem om du inte kan hantera dem; t ex studier, jobb, sköta anhöriga, ta hand om barn, (ta hand om make), träffa vänner och underhålla vänskapsrelationer, renovera hem.... etc etc.

    Sänk kraven på dig själv, och inse att det inte är hela världen om det inte blir perfekt. Välj vad du fokuserar på, du kan inte ha alla områden i ditt liv perfekta samtidigt.

  • Nmg
    Äldre 10 Nov 16:37
    #4

    Jag har precis börjat plugga på högskola, är tjänstledig den mitt jobb men jobbar ca en halv dag i veckan. Har en 2 åring och en tonåring. För min del är det nycket inre stress och sedan har jag inte sovit en hel natt på 2 år, hjälper inte att dova bort en natt heller, känns som jag skulle behöva sova en hel natt i minst en månad. Sömnen är inget jag kan kontrollera då jag blir väckt av sonen föera ggr varje natt. Vet inte vart jag ska börja...


    Tow2Mater skrev 2018-11-10 15:13:25 följande:

    Stress i många år; hur ser dina åtaganden ut? Du måste ju minska dem om du inte kan hantera dem; t ex studier, jobb, sköta anhöriga, ta hand om barn, (ta hand om make), träffa vänner och underhålla vänskapsrelationer, renovera hem.... etc etc.

    Sänk kraven på dig själv, och inse att det inte är hela världen om det inte blir perfekt. Välj vad du fokuserar på, du kan inte ha alla områden i ditt liv perfekta samtidigt.


  • Äldre 10 Nov 16:41
    #5

    Kan tonåringen ta barnet en natt i veckan (mot betalning)?

  • Nmg
    Äldre 10 Nov 21:56
    #6

    Ja det kanske är ett alternativ. Problemet är bara att lillkillen bara ropar mamma på natten. Även fast min man går upp och hämtar honom (är inte ensam) men blir ju väckt ändå. Så jobbigt... trodde inte att det skulle hålla på så här länge utan sömn


    Tow2Mater skrev 2018-11-10 16:41:35 följande:

    Kan tonåringen ta barnet en natt i veckan (mot betalning)?


Svar på tråden Nån här som får extraslag på hjärtat av stress?