• Anonym (Flyg)

    Hur sällan är ok att flyga?

    Det pågår ju en enorm debatt om flyget och dess påverkan på miljön. Kända influencer får enormt mycket skit i kommentarfälten för deras omfattande flygande, som Isabella Löwengrip eller Ebba von Sydow. De kan knappt skriva ett enda inlägg om resor utan att 30 pers klagar på flygandet.

    Min undran är, tycker de flesta numera att det aldrig är ok att flyga? Ser ni ner på de som flyger på minsta semesterresa? Eller går det någon gräns kring vad som är ok per år?

  • Svar på tråden Hur sällan är ok att flyga?
  • Bananböjaren
    Anonym (Hycklare) skrev 2018-11-17 17:07:02 följande:
    Menar du att jag inte kommer att dö?
    Bättre förr än senare. Enligt din egen logik.
  • Anonym (Hycklare)
    Bananböjaren skrev 2018-11-17 19:21:49 följande:

    Bättre förr än senare. Enligt din egen logik.


    Nej, det stämmer inte. Du gör skeva tolkningar. Var och en får leva sitt liv men det är bra om vi inte förökar oss.
  • Bananböjaren
    Anonym (Hycklare) skrev 2018-11-17 19:42:33 följande:
    Nej, det stämmer inte. Du gör skeva tolkningar. Var och en får leva sitt liv men det är bra om vi inte förökar oss.
    Med andra ord får var och en inte leva sitt eget liv enligt dig. Bara om dom lever som du är det ok? Det är inte tolkningen som är skev, det är din människosyn.
  • Anonym (Resenär)
    Bananböjaren skrev 2018-11-17 15:41:50 följande:
    Absolut, var och en med sitt. Själv har jag både barn och reser när jag vill, varför skulle jag sluta med det?
    Nej, varför skulle du det när möjligheten finns?

    Jag passar oftast på att boka när det är speciella erbjudanden. T ex dubbel ICA- eller Coop-rabatt (Ving respektive TUI). Fackets charterrabatt hos Apollo. Resias olika kampanjer osv.

    Sista minuten funkar inte för mig som har långt till de stora flygplatserna som har de lägsta priserna på restplatser... det får bli när jag blir pensionär. Solig
  • Anonym (Pendlare)

    Jag tycker generellt att vi flyger för mycket, men trots det flyger jag betydligt oftare än de flesta. Jag jobbar i en butik/ travel agency på en flygplats utanför London. På grund av extremt höga hyror i England så skulle jag behöva bo ganska långt från jobbet för att ha råd med hyran. Det är därför billigare och går snabbare för mig att bo kvar i Gbg och sen använda flyget till och från jobbet. Jag håller nere kostnaden genom att sova i jobbets vilorum och flyger därför bara hem varannan dag ungefär. Flyger på ?udda? dagar och tider och kostnaden blir därför minimal. :)

  • Anonym (Wow)
    Anonym (Pendlare) skrev 2018-11-18 15:08:49 följande:

    Jag tycker generellt att vi flyger för mycket, men trots det flyger jag betydligt oftare än de flesta. Jag jobbar i en butik/ travel agency på en flygplats utanför London. På grund av extremt höga hyror i England så skulle jag behöva bo ganska långt från jobbet för att ha råd med hyran. Det är därför billigare och går snabbare för mig att bo kvar i Gbg och sen använda flyget till och från jobbet. Jag håller nere kostnaden genom att sova i jobbets vilorum och flyger därför bara hem varannan dag ungefär. Flyger på ?udda? dagar och tider och kostnaden blir därför minimal. :)


    Om man bortser från miljön osv, så låter det, för en något av en flygnörd, helt sjukt och samtidigt gött.
  • Anonym (Hycklare)
    Bananböjaren skrev 2018-11-18 14:51:47 följande:

    Med andra ord får var och en inte leva sitt eget liv enligt dig. Bara om dom lever som du är det ok? Det är inte tolkningen som är skev, det är din människosyn.


    Var och får inte leva sitt liv som de vill enligt mig om de samtidigt hycklar och pekar finger åt andra som orsakar mindre skada än vad de själva gör. De som t.ex. skaffat 3-4 barn kan hålla tyst kring barnlösa personers flygresor.

    Men alla får ju förstås leva sina liv tills de dör, när och hur det nu sker.
  • Anonym (Pendlare)
    Anonym (Wow) skrev 2018-11-18 15:48:32 följande:

    Om man bortser från miljön osv, så låter det, för en något av en flygnörd, helt sjukt och samtidigt gött.


    Det är väldigt smidigt. Restiden med flyg från Gbg till England är kortare än om jag hade bott i England och tagit buss/tåg till jobbet. Samtidigt flyger jag ju extremt mycket, vilket inte är bra för miljön. Jag och en kompis tog en aw för ett tag sen och tog taxi på natten från krogen och hem. Det var dyrare än mitt flyg till ett annat land. Orimligt egentligen.
  • Anonym (Wow)
    Anonym (Pendlare) skrev 2018-11-18 17:33:36 följande:

    Det är väldigt smidigt. Restiden med flyg från Gbg till England är kortare än om jag hade bott i England och tagit buss/tåg till jobbet. Samtidigt flyger jag ju extremt mycket, vilket inte är bra för miljön. Jag och en kompis tog en aw för ett tag sen och tog taxi på natten från krogen och hem. Det var dyrare än mitt flyg till ett annat land. Orimligt egentligen.


    Ja, nåt är det ju som inte står rätt till. Men vi som gillar att flyga får passa på så länge det går.
  • Anonym (Wow)
    Limajo skrev 2018-11-18 18:02:10 följande:

    Men det går ju inte. Inte utan konsekvenser.


    Har inte sagt att det är utan konsekvenser.
  • Wowbagger2000
    Anonym (Pendlare) skrev 2018-11-18 17:33:36 följande:

    Det är väldigt smidigt. Restiden med flyg från Gbg till England är kortare än om jag hade bott i England och tagit buss/tåg till jobbet. Samtidigt flyger jag ju extremt mycket, vilket inte är bra för miljön. Jag och en kompis tog en aw för ett tag sen och tog taxi på natten från krogen och hem. Det var dyrare än mitt flyg till ett annat land. Orimligt egentligen.


    Är det inräknat anslutningsresor och väntetid?

    Tycker det låter orimligt att det skulle gå fortare att ta sig til landvetter, checka in, vänta på start, flyga, och sen anslutningsresa till ditt jobb.
  • Anonym (Pendlare)

    Det tar ca en kvart till flygplatsen hemifrån. Sen behöver man inte checka in så tidigt. Jag jobbar ju på den andra flygplatsen. Fler av mina kollegor pendlar tre till fyra h för att ha råd med ett ok boende. Dem försöker därför att jobba så långa pass som möjligt för att det ska vara värt det. Finns några som bor närmre jobbet, men då är det flera som delar lägenhet för att det ska gå ihop sig.


    Wowbagger2000 skrev 2018-11-18 19:35:50 följande:

    Är det inräknat anslutningsresor och väntetid?

    Tycker det låter orimligt att det skulle gå fortare att ta sig til landvetter, checka in, vänta på start, flyga, och sen anslutningsresa till ditt jobb.


  • Wowbagger2000
    Anonym (Pendlare) skrev 2018-11-18 20:19:16 följande:

    Det tar ca en kvart till flygplatsen hemifrån. Sen behöver man inte checka in så tidigt. Jag jobbar ju på den andra flygplatsen. Fler av mina kollegor pendlar tre till fyra h för att ha råd med ett ok boende. Dem försöker därför att jobba så långa pass som möjligt för att det ska vara värt det. Finns några som bor närmre jobbet, men då är det flera som delar lägenhet för att det ska gå ihop sig.


    Aha, du jobbar på flygplatsen, då förstår jag.

    Sjukt ändå, jag har 1h till jobbet och tycker det är för långt egentligen. Och kostar ju rätt bra också...
  • Kirenaj68

    Skrota flygskatten och inför istället en flygavgift på 50 kr per biljett oavsett flygsträcka. Det skulle inbringa nästan 2 miljarder kr/år. Låt pengarna gå avkortat till utveckling av renare flygbränsle och motorer. Det skulle gynna flygets miljöomställning mer än den idiotiska flygskatten vars pengar går till att ?täppa till hål budgeten? (läs göda nyanlända). Sverige är beroende av de långlinjer vi har och tappar vi dem tappar vi i konkurrenskraft. Det innebär även att utsläppen exporteras någon annanstans. Det blir även ingen större miljövinst (om ens någon( när svenskarna tvingas flyga mer transfer ifall långlinjerna försvinner.

    Fan ta Miljöpartiet och deras skitnödiga symbolpolitik!!!!!

  • Tow2Mater
    Kirenaj68 skrev 2018-11-19 00:49:52 följande:

    Skrota flygskatten och inför istället en flygavgift på 50 kr per biljett oavsett flygsträcka. Det skulle inbringa nästan 2 miljarder kr/år. Låt pengarna gå avkortat till utveckling av renare flygbränsle och motorer. Det skulle gynna flygets miljöomställning mer än den idiotiska flygskatten vars pengar går till att ?täppa till hål budgeten? (läs göda nyanlända). Sverige är beroende av de långlinjer vi har och tappar vi dem tappar vi i konkurrenskraft. Det innebär även att utsläppen exporteras någon annanstans. Det blir även ingen större miljövinst (om ens någon( när svenskarna tvingas flyga mer transfer ifall långlinjerna försvinner.

    Fan ta Miljöpartiet och deras skitnödiga symbolpolitik!!!!!


    Ja, ni kan ju pytsa in några ynka miljarder till dem som redan gör detta; USA.

    www.technologyreview.com/s/601008/the-race-for-the-ultra-efficient-jet-engine-of-the-future/
  • Anonym (Hmmmmm....)
    Kirenaj68 skrev 2018-11-19 00:49:52 följande:

    Skrota flygskatten och inför istället en flygavgift på 50 kr per biljett oavsett flygsträcka. Det skulle inbringa nästan 2 miljarder kr/år. Låt pengarna gå avkortat till utveckling av renare flygbränsle och motorer. Det skulle gynna flygets miljöomställning mer än den idiotiska flygskatten vars pengar går till att ?täppa till hål budgeten? (läs göda nyanlända). Sverige är beroende av de långlinjer vi har och tappar vi dem tappar vi i konkurrenskraft. Det innebär även att utsläppen exporteras någon annanstans. Det blir även ingen större miljövinst (om ens någon( när svenskarna tvingas flyga mer transfer ifall långlinjerna försvinner.

    Fan ta Miljöpartiet och deras skitnödiga symbolpolitik!!!!!


    Helt OK - om man antingen undantar handikappade eller skaffar tåg som kan ta emot permobiler och har samma typ av assistans som flyget (dvs 100% hjälp från incheckning till mötande taxi på destinationen!!!
  • Bananböjaren
    Anonym (Hycklare) skrev 2018-11-18 16:01:36 följande:
    Var och får inte leva sitt liv som de vill enligt mig om de samtidigt hycklar och pekar finger åt andra som orsakar mindre skada än vad de själva gör. De som t.ex. skaffat 3-4 barn kan hålla tyst kring barnlösa personers flygresor.

    Men alla får ju förstås leva sina liv tills de dör, när och hur det nu sker.
    Du kanske ska flytta till nått mera slutet land då om du inte klarar att andra har åsikter? I Nord Korea lär det vara precis som du önskar så att de som inte har "rätt" åsikter får hålla tyst. Det kanske skulle vara nått för dig? Du kan flyga dit.
  • Anonym (Hycklare)
    Bananböjaren skrev 2018-11-19 15:00:32 följande:

    Du kanske ska flytta till nått mera slutet land då om du inte klarar att andra har åsikter? I Nord Korea lär det vara precis som du önskar så att de som inte har "rätt" åsikter får hålla tyst. Det kanske skulle vara nått för dig? Du kan flyga dit.


    De som tycker och samtidigt hycklar kan hålla tyst. Om inget annat så är det personer man inte behöver ta någon hänsyn till.
  • Bananböjaren
    Anonym (Hycklare) skrev 2018-11-19 18:16:30 följande:
    De som tycker och samtidigt hycklar kan hålla tyst. Om inget annat så är det personer man inte behöver ta någon hänsyn till.
    Så du är en liten Kim Jong då eller?
Svar på tråden Hur sällan är ok att flyga?