• Anonym (Flyg)

    Hur sällan är ok att flyga?

    Det pågår ju en enorm debatt om flyget och dess påverkan på miljön. Kända influencer får enormt mycket skit i kommentarfälten för deras omfattande flygande, som Isabella Löwengrip eller Ebba von Sydow. De kan knappt skriva ett enda inlägg om resor utan att 30 pers klagar på flygandet.

    Min undran är, tycker de flesta numera att det aldrig är ok att flyga? Ser ni ner på de som flyger på minsta semesterresa? Eller går det någon gräns kring vad som är ok per år?

  • Svar på tråden Hur sällan är ok att flyga?
  • Tow2Mater
    Anonym (Jo visst) skrev 2018-11-10 18:05:27 följande:
    I så fall är ju huruvida den ena miljöförstörande aktiviteten är olaglig och den andra inte också irrelevant.
    Nej.
  • Anonym (Näver)
    Anonym (Jo visst) skrev 2018-11-10 18:14:02 följande:
    Men du... du inbillar dig väl inte att flygskatten täcker upp den faktiska miljökostnaden för en flygresa?

    Det enda flygskatten gjort är att göra det svårare för små inrikesflygplatser att överleva, de som ändå inte alstrar de stora mängderna koldioxid. Det är det charterresorna som gör.

    Och nej, jag är inte ett dugg miljöpartist.
    Nej, jag inbillar mig ingenting alls.
    Jag är mot flygskatten om jag ska vara ärlig, men accepterar den, och betalar den utan att knota.
    Tycker inte att 60 kronor extra för en resa till t ex Turkiet är mycket att gnälla över heller..

    Så vi kanske är överens om att flygskatten är dålig?
  • Mandel

    Har för mig att en Thailandsresa orsakar lika mycket utsläpp som 2-2,5 års köttkonsumtion så jag äter hellre kött.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Resenär)
    Mandel skrev 2018-11-10 18:22:45 följande:

    Har för mig att en Thailandsresa orsakar lika mycket utsläpp som 2-2,5 års köttkonsumtion så jag äter hellre kött.


    Jag har inte ätit kött på 30 år, det kanske kan väga upp mitt flygande lite grann då?
  • nernu
    Anonym (Natalia) skrev 2018-11-10 11:16:52 följande:

    Jag tycker att det är helt okej att flyga. Jag bor utomlands, och det blir väldigt opraktiskt om jag skulle ta båt/tåg/buss hem till Sverige. För att inte säga tidskrävande.

    Sen kan man ju kanske försöka hitta andra alternativ om man flyger ofta för att t.ex. gå på ETT möte som man lika gärna hade kunnat haft över skype.

    Sen kan man ju göra mycket för att minska sin miljöpåverkan. B.la. kan man ju välja att ta cykel eller buss för kortare sträckor, äta mer vegetariskt, återvinna och återanvända grejer isället för att bara köpa nytt hela tiden. Men allt sånt beror ju också på vilka förutsättningar du har som person.


    Det blir opraktiskt att inte ha någonstans att flyga sen också när vi inte kan leva här längre.

    Och du kan återvinna varenda liten pryl hela livet om du vill. Åker du till thailand en gång så är den insatsen uppäten redan. Du kan inte kompensera flygresor.
  • Tow2Mater
    nernu skrev 2018-11-10 19:06:18 följande:
    Det blir opraktiskt att inte ha någonstans att flyga sen också när vi inte kan leva här längre.

    Och du kan återvinna varenda liten pryl hela livet om du vill. Åker du till thailand en gång så är den insatsen uppäten redan. Du kan inte kompensera flygresor.
    Allvarligt, menar du att man ska avstå från att träffa släkt för att undvika att flyga??? skulle du göra det?
  • Bananböjaren

    Den här tråden är pinsam, varför bry sig vad andra tycker om ert flygande?

    Snöflingegenerationen har inte klarat av att hantera all data som svävar runt i sociala medier. Det blir för mycket för dom så dom har börjat moralisera över precis allt.
    Allt som dom inte gör själva = förkastligt och oetiskt. Har man inga barn själv så är det omoraliskt med barn. Flyger man inte själv så är det omoraliskt med flyg. Äter man inte kött så¨är det omoraliskt med kött osv.
    Nej snöflingor ni är inte unika. Ni är mest ynkliga och ointressanta precis som de flesta andra.

    Tur för oss andra att snöflingorna smälter bort när den globala uppvärmningen kickar in på allvarCool

  • Mongoliet
    Anonym (Jadå) skrev 2018-11-10 17:01:53 följande:

    Hörs som du antingen är för ful eller för psykiskt sjuk för att hitta en partner som vill ha barn med dig. Kom inte att påstå att du valt att leva utan barn pga klimatskäl. Patetiska människa!


    Jo det har jag. För ful för barn? Den var rolig. Det var länge sedan jag såg en snygg förälder. Det är ju de fula som ger upp & skaffar barn & tror att de ska få knulla livet ut. Det blir inte så. Livet blir på er lilla gräsplätt. Där kan ni grilla livet ut.
  • Kirenaj68

    Jag flyger Göteborg-Arlanda-Bangkok t/r en gång per år. Det räcker för mig. Men jag tittade för skojs skull på flygfrekvensen mellan Landvetter-Arlanda/Bromma. På vardagarna går det 30 flyg enkelväg per dag. 30....Jag har absolut inget emot flyget. Tvärtom. Sverige behöver flyget. Men just på sträckan Göteborg-Stockholm skulle säkert många mycket väl kunna ta tåget istället, rent teoretiskt. Men p.g.a av underkapaciteten och framför allt driftosäkerheten på järnvägarna tar många hellre flyget för säkerhets skull och jag förstår dom. Med en fungerande järnväg hade flygavgångarna säker kunnat halveras och mer mataranpassas till Arlandas långlinjer. Kanske kommer vi dit när den nya höghastighetsjärnvägen är klar. När det nu blir......Men där är vi inte än på många år.

  • Anonym (.)(.)
    Kirenaj68 skrev 2018-11-11 02:53:58 följande:

    Jag flyger Göteborg-Arlanda-Bangkok t/r en gång per år. Det räcker för mig. Men jag tittade för skojs skull på flygfrekvensen mellan Landvetter-Arlanda/Bromma. På vardagarna går det 30 flyg enkelväg per dag. 30....Jag har absolut inget emot flyget. Tvärtom. Sverige behöver flyget. Men just på sträckan Göteborg-Stockholm skulle säkert många mycket väl kunna ta tåget istället, rent teoretiskt. Men p.g.a av underkapaciteten och framför allt driftosäkerheten på järnvägarna tar många hellre flyget för säkerhets skull och jag förstår dom. Med en fungerande järnväg hade flygavgångarna säker kunnat halveras och mer mataranpassas till Arlandas långlinjer. Kanske kommer vi dit när den nya höghastighetsjärnvägen är klar. När det nu blir......Men där är vi inte än på många år.


    Fast en anledning till att det går så många flyg mellan Gbg och Sthlm är att många pendlar mellan Gbg och Sthlm, med flyg. Att pendla med tåg skulle bli över 8h pendling t/r medans flyg bör landa på runt 3-4h/dag. Vilket ju är mycket mer överkomligt än 8h.

    Jag tar tåget när jag åker till Sthlm, men då har jag ju inga tider att passa på samma sätt som om det skulle vara ett jobb.

    Ja, med den nya höghastighetsjärnvägen bör det till och med bli bättre. För tågen går ju från Gbg C till Sthlm C men för att flyga måste man ju först ut till Landvetter/Arlanda (alt Bromma) vilket ju bara det tar tid. Så där kan man säkert landa på strax över 4 timmar. Eftersom de vill ha ner höghastighetståget på 2 timmar, men sedan tar ju tiden till och från centralen lite tid också.

    Dock håller jag med om att det är rätt sjukt med 30 avgångar per dag och att fler borde välja tåg framför flyg. Men samtidigt har jag en förståelse för att folk behöver transportera sig till/från sina arbeten och kanske inte just nu har något allternativ att jobba i sin stad.
Svar på tråden Hur sällan är ok att flyga?