• Plexi

    Ångra husköp

    Hej!

    Jag och mannan flyttade in i ett äldre hus (50-tals)

    för 5 månader sen. Och det börjar bara bli mer och mer jag stör mig på... till exempel lukten som kommer från källaren samt att det är så mycket trafik på vägen utanför huset och det låter från bilar hela tiden :(

    Känns trist då marknaden gått ner och vi nog inte kan sälja med vinst, snarare tvärtom.

    Vi hade letat länge och det var inget spontanköp, men nu förstår jag ändå inte hur vi tänkte när vi valde detta huset

    Det är väl inte så här man ska känna som nyinflyttad??

  • Svar på tråden Ångra husköp
  • riboflavin

    Hur förväntade du dig att känna? Alla hittar inte drömhuset och för de allra flesta av oss är ett hus en bostad, inte en förverkligad dröm. De allra flesta människor får göra ganska stora ingrepp för att i slutändan få sitt drömhus.

    Kan ni göra något åt de upplevda problemen?

    Åtgärda källan till lukten? Skapa en barriär mot källarplan?Anlägga en häck mot vägen? Byta till bättre isolerade fönster? I annat fall är det nog bara att sitta lugnt i båten, amortera och spara så att ni så småningom kan flytta.

    Jag kan helt ärligt säga att jag nog aldrig var överlycklig över mitt förra hus, det hade massor av saker jag gillade och hade behov av men också saker jag inte gillade och valde att förändra och för mig var det ett boende som vilket som helst.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Plexi

    Jag hade nog hoppats på att jag skulle känna att det var hundra procent rätt och inte en tillstymmelse till ånger. Det är ju så stora pengar och känslan av att allt inte känns bra stressar på mig enormt.

    Men det är ju som du säger. Att man får försöka åtgärda det man kan och annars flytta. Tack för ditt svar, det lugnar mig. Just nu sitter känslorna på utsidan och jag har nog varit väldigt naiv i mitt husköp och hur det ska kännas när man flyttat in.

  • riboflavin
    Plexi skrev 2018-11-10 22:53:30 följande:

    Jag hade nog hoppats på att jag skulle känna att det var hundra procent rätt och inte en tillstymmelse till ånger. Det är ju så stora pengar och känslan av att allt inte känns bra stressar på mig enormt.

    Men det är ju som du säger. Att man får försöka åtgärda det man kan och annars flytta. Tack för ditt svar, det lugnar mig. Just nu sitter känslorna på utsidan och jag har nog varit väldigt naiv i mitt husköp och hur det ska kännas när man flyttat in.


    Sina egna förväntningar är nog svåra att hantera, speciellt i en värld där det är lätt att tro att "alla andra" lever i en inredningstidning och är överlyckliga. Så är det ju sällan och det kan vara att komma ihåg.

    Har diset några saker du verkligen gillar? Försök då lägga fokus på de positiva bitarna också och se om ditt tankesätt kanske ändrar sig med tiden.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    Plexi skrev 2018-11-10 22:53:30 följande:

    Jag hade nog hoppats på att jag skulle känna att det var hundra procent rätt och inte en tillstymmelse till ånger. Det är ju så stora pengar och känslan av att allt inte känns bra stressar på mig enormt.

    Men det är ju som du säger. Att man får försöka åtgärda det man kan och annars flytta. Tack för ditt svar, det lugnar mig. Just nu sitter känslorna på utsidan och jag har nog varit väldigt naiv i mitt husköp och hur det ska kännas när man flyttat in.


    Sina egna förväntningar är nog svåra att hantera, speciellt i en värld där det är lätt att tro att "alla andra" lever i en inredningstidning och är överlyckliga. Så är det ju sällan och det kan vara att komma ihåg.

    Har diset några saker du verkligen gillar? Försök då lägga fokus på de positiva bitarna också och se om ditt tankesätt kanske ändrar sig med tiden.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • AndreaBD

    Lukten kanske har en orsak som kan åtgärdas? Och när det gäller ljud från trafiken, så har vi gjort erfarenheten att det kan bli mycket bättre om man tätar där det inte är riktigt tätt. T.ex. runt fönstren och dörrarna. Eller byta till bättre fönster.

    Man får anpassa lite själv, så att man trivs. Och det kanske tar lite tid att vänja sig också.

  • scanmia

    För mig så tycker jag att första året i ett hus är rätt så jobbigt. Man håller fortfarande på att lära sig och vänja sig vid alla saker i huset. Allt som går fel kommer liksom som en överraskning. Jag kommer ihåg med det första huset (som i ärlighetens namn var ganska fallfärdigt) vi köpte att jag emellanåt dagdrömde om att det bara skulle brinna ner... Men det vänder! För mig i alla fall. Jag lär känna huset och kan alla förpillade manualer och grannarna var ju riktigt trevliga när man lärt känna dem och man vet vilken hantverkare man ska ringa och man börjar få ordning på vad som funkar i inredningen.
    Mitt råd är att hålla ut året ut. Har det inte vänt då så hade jag börjat se mig om på allvar efter alternativ.

  • thetardis
    Plexi skrev 2018-11-10 21:31:40 följande:

    Hej!

    Jag och mannan flyttade in i ett äldre hus (50-tals)

    för 5 månader sen. Och det börjar bara bli mer och mer jag stör mig på... till exempel lukten som kommer från källaren samt att det är så mycket trafik på vägen utanför huset och det låter från bilar hela tiden :(

    Känns trist då marknaden gått ner och vi nog inte kan sälja med vinst, snarare tvärtom.

    Vi hade letat länge och det var inget spontanköp, men nu förstår jag ändå inte hur vi tänkte när vi valde detta huset

    Det är väl inte så här man ska känna som nyinflyttad??


    Jag hatar lägenheten jag har köpt och undrar varör vi köpte den.. men men, här är vi nu. Jag försöker hitt små projekt att jobba med, tapetsera om ett rum eller dylikt. Då koncentrerar du dig på detaljer och glömmer fokusera på helheten.

    Lägg en matta framför källardörren och plantera lite växter mot vägen.
  • Alessia

    Inget spontanköp skriver du. MEN - tillräcklig research kan ni inte ha gjort eller en köpargenomgång av huset med expertis, t ex Anticimex, som definitivt hade slagit ner på källarlukten. Trafikflödet och ljuden hade ni enkelt själva kunnat observera om ni parkerat er utanför huset någon stund då och då.
    Lukten beror sannolikt på fukt. Köp en avfuktare av god kvalitet och med stor kapacitet och låt installera. Det bör åtgärda en del av källarlukten. Häck mot gatan föreslog någon. Tujahäck är snabbväxande och dämpar en del. Om ni behöver byta fönster finns det ljuddämpande varianter osv osv. 

  • gbgumman

    Jobba med det du har. Renovera som du vill ha det. Se till att lukten försvinner. Byt fönster och plantera den häck. Det kommer bli bar. Så länge du inte gör något åt det kommer du reta upp dig. Det var synd att du inte hade gjort listor innan ni köpte. Så här såg mina ut
    Måste ha
    ex- tyst, nära buss, nära jobb, stort kök
    Inte så viktigt
    ex- stor trädgård, Öppen planlösning, 
    Inte viktigt alls
    ex- kamin, havsutsikt 

  • gbgumman

    Jobba med det du har. Renovera som du vill ha det. Se till att lukten försvinner. Byt fönster och plantera den häck. Det kommer bli bar. Så länge du inte gör något åt det kommer du reta upp dig. Det var synd att du inte hade gjort listor innan ni köpte. Så här såg mina ut
    Måste ha
    ex- tyst, nära buss, nära jobb, stort kök
    Inte så viktigt
    ex- stor trädgård, Öppen planlösning, 
    Inte viktigt alls
    ex- kamin, havsutsikt 

  • nihka

    Jo, man kan visst känna så som nyinflyttad. Ni såg en massa fördelar först och nu börjar ni bo in er och även lägga märke till nackdelarna.

    Tänk tillbaka på vad det var som fick dig att fastna för huset från början. Det kanske var bl a trädgården och den har man inte mycket glädje av så här års vilket i så fall skulle kunna förklara varför du upplever att du trivs sämre.

    Gör i stort sett ingenting handfast första året. Fundera, skissa, leta, förkasta och börja om. Du håller på att lära känna ditt hus. Låt det gå en sommar, en höst, en vinter och en vår för att få koll på husets för- och nackdelar och hur ni fungerar där under olika årstider. Det är ju lite dumt om man bygger en altan tidigt första våren och sedan märker när sommaren kommer att man trivs mycket bättre i andra hörnet. Om det inte har vänt för dig till sommaren kanske ni ska lägga ut huset till försäljning igen.

    Annars välj ut ett stort, långt och dryare projekt och ett pyttelitet, kort och billigare projekt  (de blir alltid större än man tror) som syftar framåt i din master plan. Det är då du kommer börja trivas - när du vet vart du vill landa. I början har man tusen okoordinerade planer men om man lugnar sig hinner man ångra sig innan man har lagt ner en massa jobb, tid och pengar.

    Mot ljudet kan ni bygga bullerplank och eller förråd/garage om ni inte gillar att klippa häckar och så kan ni byta till 3-glas isolerfönster. Byt ut en vägg i taget så ni delar upp jobbet och kostnaderna. Börja mot den bullriga sidan. Tjocka "hotellgardiner" från tak till golv (takskena) kan också hjälpa.

    Källarlukten är troligtvis fukt. Många 50-tals hus används inte idag på det sätt de byggdes för och olika renoveringar och byte av värmesysten, oftast från olja, kan innebära att huset inte mår så bra som det en gång gjorde. Otillräcklig ventillation gör att man behöver fläktar och så kan det ha blivit FÖR tätt med ny isolering. Det måste finnas en balans mellan isolering och ventilation. Finnns det synliga fuktskador? Har ni gjort några fuktmätningar? Har ni värme i källaren? En dålig lukt som sprider sig i hela huset kan verkligen dra ner på trivselfaktorn.

    Sedan kan det hjälpa att ha en realistisk syn på hur lycklig ett hus kan göra en människa.

Svar på tråden Ångra husköp