• honkie

    Låta barnet gråta?

    Jag har på senare tid blivit nyfiken på att skaffa barn.

    De flesta jag umgås med har barn och jag har sett en del av vad de går igenom.

    Vanligt är att barn skriker och gråter när de är trötta, och om man har en trevlig middag så är det inte helt ovanligt att något barn skriker lite extra mycket.

    Scenariot brukar alltid vara samma. Man har trevligt, barnet börjar skrika, någon av föräldrarna lyfter upp barnet, kör sin "såja såja" i allt från 15 till 45 minuter innan de säger att hen nog är trött. Då ska barnet nattas och föräldern som nattar kan försvinna allt från en halvtimme till hela kvällen.

    Om föräldern är snabb och kommer tillbaka till umgänget så kan barnet ändå vakna, skrika och föräldern riskerar återigen att bli borta hela kvällen.

    Detta verkar vara normalt men samtidigt lite mardrömslikt för mig. Kan man inte lägga barnet efter 5 sekunders skrik, kolla så att blöjan är ren och sen bara lämna rummet och stänga dörren?

  • Svar på tråden Låta barnet gråta?
  • Sommarskuggan

    Eh nej. Tänker du göra det så är det nog bäst att inte skaffa barn alls.

  • Trippelmamma76

    Såklart inte. Gissar att det är en trolltråd, men om du nu skulle vara seriös; ledsna barn tröstar man. I annat fall tar de psykisk skada. Om du själv skulle vara förtvivlat ledsen så hoppas jag ju att ingen skulle låsa in dig och gå därifrån...

  • Physalis

    Nej. Ett litet barn är under en ganska lång period 100 % beroende av föräldrarna för sitt välmående och som skapare av barnet har man åttagit sig ansvaret över detta. Även om det är trist för en oförstående vän.


    Korrekturläser som en kratta
  • honkie
    Trippelmamma76 skrev 2018-11-11 10:41:48 följande:

    Såklart inte. Gissar att det är en trolltråd, men om du nu skulle vara seriös; ledsna barn tröstar man. I annat fall tar de psykisk skada. Om du själv skulle vara förtvivlat ledsen så hoppas jag ju att ingen skulle låsa in dig och gå därifrån...


    Men är barnet verkligen ledset? För de säger samtidigt att gråtandet är den enda reflex barnet har när de är trötta. Jag kan ha misstolkat det helt, men det finns ju ingen anledning att vara ledsen när man är trött och barnet borde somna snabbare om den får göra det ostört.
  • honkie
    Physalis skrev 2018-11-11 11:05:21 följande:

    Nej. Ett litet barn är under en ganska lång period 100 % beroende av föräldrarna för sitt välmående och som skapare av barnet har man åttagit sig ansvaret över detta. Även om det är trist för en oförstående vän.


    Men sträcker sig det beroendet så långt som att de behöver hjälp i timmar för att somna? Jag tänker på alla andra däggdjur som inte verkar ha några som helst liknande problem.

    Att barnet är beroende av en förälder känns självklart, men barnet borde ju somna av sig själv om man bara ger det en chans?
  • honkie
    Sommarskuggan skrev 2018-11-11 10:37:49 följande:

    Eh nej. Tänker du göra det så är det nog bäst att inte skaffa barn alls.


    Det är just därför jag undrar. För tanken är att om jag skaffar barn så kommer jag nog göra så, men är det helt galet så får jag kanske tänka om.
  • Sommarskuggan
    honkie skrev 2018-11-11 11:18:16 följande:

    Det är just därför jag undrar. För tanken är att om jag skaffar barn så kommer jag nog göra så, men är det helt galet så får jag kanske tänka om.


    Om du nu verkligen är seriös, så läs på om barn anknytning. Tänk på att barnet och dess känslor ALLTID ska komma först. Man kan inte bara låsa in en bebis i en bur (spjälsäng) när man blir less på att ta hand om den.
  • Aryanangel
    honkie skrev 2018-11-11 11:18:16 följande:

    Det är just därför jag undrar. För tanken är att om jag skaffar barn så kommer jag nog göra så, men är det helt galet så får jag kanske tänka om.


    Ja, snälla tänk om. Du ska finnas där för barnet. Är du inte beredd att faktiskt trösta, så skaffa inte barn.

    Du skadar seriöst barnets psyke, finns forskning.

    Dessutom är det svårt för mammahjärtat att skita i barnet...
  • lussebulle25

    "Dessutom är det svårt för mammahjärtat att skita i barnet"

    Precis! Det går liksom inte att strunta i sitt ledsna barn. Jag vill inte strunta i mitt ledsna barn. Vill göra allt för att hon inte ska vara ledsen. Vill att hon ska vara nöjd och tillfreds. Mår inte hon bra och är lugn, så mår inte jag bra och är lugn.

    Du kommer tänka annorlunda den dagen du får barn TS. Man har många olika tankar innan man själv får barn, om hur man ska göra osv. Sen ändras det oftast när man får barn. Om du nu blir mamma i framtiden så kommer du att bli en toppenmamma, åt just ditt barn

  • viseversa

    Att låta ett barn gråta/skrika sig till söms utan tröst är misshandel. Så nej funderar du på att behandla ditt barn så kanske du ska tänka om ang att skaffa barn. När man skaffat barn måste deras behov komma före allt annat. Så är det.

Svar på tråden Låta barnet gråta?