• Lina100

    Ärlig fråga om öppnad ost och skinka

    Alltså ärligt? Hur länge håller ett öpppnat Perssons paket? Hört typ Max 5 dagar?

    Och en öppnad hushållsost?

    Ärligt alltså

  • Svar på tråden Ärlig fråga om öppnad ost och skinka
  • Bibbidi
    Limeblad skrev 2018-11-11 10:57:44 följande:

    Skinkan vet jag men osten ser du ju om den är dålig (=möglat).


    Fast det är bara att skära bort möglet + några till centimeter runt omkring så kan man fortsätta att använda osten. 
  • Limeblad
    Bibbidi skrev 2018-11-11 11:38:16 följande:

    Fast det är bara att skära bort möglet + några till centimeter runt omkring så kan man fortsätta att använda osten. 


    Yes, fast jag är lite känslig för sånt grönt mögel (vitt känns mer ok). Därför blir det gräddost oftast numera. Upplever att den är mer hållbar (mindre vätska och mer fett kanske?).

    Men den mesta mat kan man äta om den inte luktar dåligt.
  • Pentra

    Lukta och smaka! Det mesta är fullt dugligt ätbart efter bäst-före-datumet. Och, skulle du råka äta en skinkbit som börjat att surna i kylskåpet, så händer just...ingenting. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Limeblad
    Anonym (.) skrev 2018-11-11 13:30:27 följande:

    Du kan få listeria


    Det måste vara mycket ovanligt. Har aldrig hört talas om att någon haft listeria. Kan räkna på ena handens fingrar gånger jag blivit magsjuk och det har uteslutande berott på restaurang/snabbmat.
  • Anonym (?)

    5 dagar? Jag äter öppnad ost en månad efteråt. Om det inte möglat går det att äta.

  • Anonym (.)
    Limeblad skrev 2018-11-11 13:38:27 följande:

    Det måste vara mycket ovanligt. Har aldrig hört talas om att någon haft listeria. Kan räkna på ena handens fingrar gånger jag blivit magsjuk och det har uteslutande berott på restaurang/snabbmat.


    Det är en väldigt vanlig sjukdom här på FL
  • Hypotenusan
    Bibbidi skrev 2018-11-11 11:38:16 följande:
    Fast det är bara att skära bort möglet + några till centimeter runt omkring så kan man fortsätta att använda osten. 
    Det där stämmer tyvärr inte. Den stora delen av möglet är mycélet, d.v.s. rottrådar som är osynliga för ögat, och det är i dem det farliga giftet sitter. Och det finns tyvärr inget säkert samband mellan den mögelfläck du ser, och mängden av mycél som har hunnit sprida ut sig i hela livsmedlet. (Sedan kan det säkert vara så, att rottrådarna sprider sig snabbare i vissa livsmedel än i andra; gissningsvis då mjuka livsmedel. Det tar säkert längre tid för dem att borra sig igenom en hårdost än en burk marmelad exempelvis.)
  • neverpreggo

    Skinkan brukar jag använda tills den går ut om den nu inte skrumpnat ihop.

  • Zombie von Rymmen

    Lukta och smaka. Farlig mat är riktigt äcklig och klökframkallande. Det är liksom det vårt lukt- och smaksinne är utvecklat för, att upptäcka farlig mat och signalera oätbarhet. En normal frisk person kan äta småsur mat utan problem. Har två gånger ätit kraftigt härsket kött och klarat mig bra trots känslig mage, fast jag stekte det i olja i typ en timme för att döda allt :P Inget jag rekommenderar dock.

    Hårdost kan hålla sig i månader om den förvaras i tät påse. Ett halvår är det längsta jag haft en öppnad hårdost. Skinka håller inte alltför många dagar, men hålls det helt tätt och kallt så klarar det sig bra i drygt två veckor.

    "Bäst före" betyder inte "oanvändbar efter", bara att det garanteras fram till ett visst datum om det förvaras enligt anvisning. Se gärna TV-programmet Maträddarna www.svtplay.se/video/19834404/matraddarna/matraddarna-sasong-1-avsnitt-1


    Hypotenusan skrev 2018-11-11 14:49:38 följande:
    Det där stämmer tyvärr inte. Den stora delen av möglet är mycélet, d.v.s. rottrådar som är osynliga för ögat, och det är i dem det farliga giftet sitter. Och det finns tyvärr inget säkert samband mellan den mögelfläck du ser, och mängden av mycél som har hunnit sprida ut sig i hela livsmedlet. (Sedan kan det säkert vara så, att rottrådarna sprider sig snabbare i vissa livsmedel än i andra; gissningsvis då mjuka livsmedel. Det tar säkert längre tid för dem att borra sig igenom en hårdost än en burk marmelad exempelvis.)
    Är det inte bara på vissa livsmedel som det är så?
  • Hypotenusan
    Zombie von Rymmen skrev 2018-11-12 01:36:50 följande:

    Lukta och smaka. Farlig mat är riktigt äcklig och klökframkallande. Det är liksom det vårt lukt- och smaksinne är utvecklat för, att upptäcka farlig mat och signalera oätbarhet. En normal frisk person kan äta småsur mat utan problem. Har två gånger ätit kraftigt härsket kött och klarat mig bra trots känslig mage, fast jag stekte det i olja i typ en timme för att döda allt :P Inget jag rekommenderar dock.

    Hårdost kan hålla sig i månader om den förvaras i tät påse. Ett halvår är det längsta jag haft en öppnad hårdost. Skinka håller inte alltför många dagar, men hålls det helt tätt och kallt så klarar det sig bra i drygt två veckor.

    "Bäst före" betyder inte "oanvändbar efter", bara att det garanteras fram till ett visst datum om det förvaras enligt anvisning. Se gärna TV-programmet Maträddarna www.svtplay.se/video/19834404/matraddarna/matraddarna-sasong-1-avsnitt-1


    Är det inte bara på vissa livsmedel som det är så?
    Som det är hur? Mycél? Om det finns mögel överhuvudtaget så finns det mycél också. Och som sagt: man vet inte hur mycket eftersom det inte syns. 
  • Anonym (mor)

    Är man ensam i hushållet och inte tror att man kommer hinna äta upp osten eller skinkan innan det blir dåligt så går det ju finfint att frysa in i mindre portioner. Heter ofta att man ska lukta på maten för att känna om den är okej MEN då gäller det ju att man luktat på den när den var färsk så man kan jämföra!? Kött t ex luktar ju "apa" oavsett färskhet tycker jag.

  • Limeblad
    Hypotenusan skrev 2018-11-12 01:43:53 följande:

    Som det är hur? Mycél? Om det finns mögel överhuvudtaget så finns det mycél också. Och som sagt: man vet inte hur mycket eftersom det inte syns. 


    Mycél sprids inte i vissa livsmedel. Hårdost kan du äta om du skär bort två cm runt det som angripits av mögel (källa livsmedelsverket).
  • Anonym (Rut)
    Anonym (?) skrev 2018-11-11 13:38:32 följande:

    5 dagar? Jag äter öppnad ost en månad efteråt. Om det inte möglat går det att äta.


    Ostmögel är inte farligt. Brödmögel ska du akta dig för.
    Jag har aldrig slängt ost. Skinkan smakar jag eller luktar jag på. Slänger knappt någon mat alls. 
  • Hanky Panky
    Hypotenusan skrev 2018-11-11 14:49:38 följande:
    Det där stämmer tyvärr inte. Den stora delen av möglet är mycélet, d.v.s. rottrådar som är osynliga för ögat, och det är i dem det farliga giftet sitter. Och det finns tyvärr inget säkert samband mellan den mögelfläck du ser, och mängden av mycél som har hunnit sprida ut sig i hela livsmedlet. (Sedan kan det säkert vara så, att rottrådarna sprider sig snabbare i vissa livsmedel än i andra; gissningsvis då mjuka livsmedel. Det tar säkert längre tid för dem att borra sig igenom en hårdost än en burk marmelad exempelvis.)
    Jag har hört att möglet i ost inte är lika farligt som i tex bröd. Därför går det bra att skära bort mögel på ost och fortfarande äta det som ser ok ut.

    Jag har alltid gjort så och aldrig blivit sjuk.
  • marräng

    Ost håller ganska länge efter sista datumet om du förvarar den rätt och inte håller på att kladda för mycket på osten med fingrarna. Mycket av hållbarheten beror på hantering tror jag. Rätt hanterad mjölk håller läääänge efter bäst före hos mig.

  • klyban
    Lina100 skrev 2018-11-11 10:53:14 följande:
    Alltså ärligt? Hur länge håller ett öpppnat Perssons paket? Hört typ Max 5 dagar?

    Och en öppnad hushållsost?

    Ärligt alltså

    Skinkan några veckor, beroende om man har kontaminerat den eller inte.
    Och även hur gammal den är  vid köpet kan ha en påverka, men det är så mycket skit i skinkan som hindrar den att bli dålig.


    Osten i evigheter, det är bara mögel som kan förstöra den.
    Men självklart om man vill så går det fixa på annat sätt.
    Och det är bara riva ned osten om den börjar se ut som den är på väg och börja krångla, och sen frysa in.


    hur många meter var det?
  • Pentra

    Min svärfar brukar säga att datumet på en ostförpackning snarare betyder "bäst efter". ... /Pentra

  • klyban
    Pentra skrev 2018-11-20 16:03:26 följande:
    Min svärfar brukar säga att datumet på en ostförpackning snarare betyder "bäst efter". smile2.gif ... /Pentra

    oooojaaaa :D


    Älskar när man i affärerna märker om ostarna med datum, och lagrar den åt en :D


    hur många meter var det?
Svar på tråden Ärlig fråga om öppnad ost och skinka