• Hemera

    Vidrig värk i tänder o käke

    Jag har haft lite ont i käken en längre tid. I måndags började 5 st tänder värka (3 uppe o 2 nere). Fredag kväll blev det olidligt... Vilken smärta. Värker i tänder, käken, tinningen och kinden. Sov inget. Fick tid hos jourtandläkare igår och han kände i munnen att mina muskler är tokspända o käkleden troligtvis inflammerad.Röntgade o såg att tre tänder uppe har djupa läggningar men inget jag skulle ha ont av. En av dessa tänder ilar ofta. Jag vet att jag pressar tänderna, men kunde aldrig tro att jag skulle få en sån vidrig värk. Fick naproxen.

    I morse vaknade jag utan så mycket värk. Åt fil till frukost och den tand som brukar klä då o då, ilade nu rejält. Drack sedan te och ilningen blev mer intensiv och höll i sig 30 minuter.

    Vad har ni för råd? Kan tandpressning orsaka denna mkt intensiva smärta? Har haft njursten o smärtan är ibland lika stark nu.

    Just nu har jag ont i tre innersta tänderna upptill (den innersta ilar), mot näsan, kinden, örat, käkleden ut på halva hakan o de två innersta tänderna i nerkäken.

    Naproxen tar udden av smärtan i 1 timme. Skall ta en morgon och en på kvällen. Skall jag bara lida o vänta?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-11 12:13
    Lite små stavningsfel men hoppas ni förstår.

  • Svar på tråden Vidrig värk i tänder o käke
  • Erla

    Jag fick till mig att tandgnissling och att ofta ha spända käkar, så att man biter ihop, kan orsaka att tänderna dör. Jag har fått rotfylla en tand pga att jag gnisslade tänder under en lång period pga stress. Denna tand ilade mycket vid kontakt av hetta och kyla och det var så de upptäckte att roten höll på att dö. Jag hann dock inte få någon sådan allvarlig smärta innan det upptäcktes.

  • Tow2Mater
    Hemera skrev 2018-11-11 11:53:24 följande:

    Naproxen tar udden av smärtan i 1 timme. Skall ta en morgon och en på kvällen. Skall jag bara lida o vänta?


    Vänta på vad? vad sa tandläkaren om behandling?
    Det minsta du behover är ju en bettskena nattetid.
  • Hemera

    Nu har jag varit till en osteopat. Jag hade flera låsningar i nacke och bröstrygg. Fick veta att många nerver går ut i ansiktet.

    Smärtan har dock förvärrats efter mitt besök där. Kanske blev nerverna mer irriterade av allt knäckande.

    Gjorde en yogaövning för avslappning i går kväll och somnade. Sov 5 tim. Skönt. Annars har jag ej sovit någonting.

    De känns svullet i käkleden (inget som syns) och hela tiden molvärk från örat ut i kinden och ner i käken. Stötvis kommer en mycket mer intensiv smärta som jag får andas igenom. Då börjar smärtan i käkleden här vidare ut i tänderna, näsvinge, kind, tinning, över v öga, hakan och hela käken. De hugger oxå till ibland i käken vid örat.

    Den stötvisa smärtan kommer ca en gång i timmen o stannar 15 minuter.

    Inga tabletter hjälper mot smärtan som är vidrig.

    Har bokat läkartid.

    Om de är nervsmärta. Vad finns då att göra?

Svar på tråden Vidrig värk i tänder o käke