• Äldre 11 Nov 19:16
    1491 visningar
    8 svar
    8
    1491

    Gemensamma huset

    Behöver ett litet råd ..köpte hus med min sambo för 4 år sedan för 2 300 000. Vi ligger nu i separation och har nya partners och ligger därför i bodelning, han ska köpa ut mig med sin nya kvinna men vill köpa det för 2 300 000 (vilket är summan vi köpte huset för från början). Huset ligger i en liten ort uppe i Sverige. Jag tog in mäklare som sa att huset var värt 2 495 000 alltså 195 000 mer men med  ( spridning +/- 150 000) som de kan gå upp eller ner vid försäljning mot öppna marknaden.


    I detta fall undrar jag om jag ska acceptera låta dem köpa för 2 300 000 eller kräva att dem ska köpa för 40-60 tusen mer vad är rimligt, vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Gemensamma huset
  • Äldre 11 Nov 19:39
    #1

    Du kan ju fråga dem om de är beredda att betala marknadspris, men får du ett nej så kan du antingen acceptera eller börja jobba för en försäljning, en inte helt lätt process.

    Du skulle rent teoretiskt kunna tvinga fram en försäljning men är det värt pengarna och besväret? Är skillnaden mellan att bara gå därifrån med pengarna eller rodda en framtvingad försäljning med allt det innebär bara 50 000 (före skatt och mäklararvode) hade jag tagit mitt pick och pack, önskat dem lycka till och dragit snabbare än kvickt. Men då ska du såklart lösas helt från ansvar, även för dolda fel m.m.

    Jag förlorade ca 50 000 kr i min senaste separation men kunde å andra sidan lalla iväg utan att ta mer ansvar för huset, all grejer jag inte ville ha med mig blev kvar. Han tycker att han vann stort som både fick en massa prylar och mer pengar än mig, jag tycker att jag slapp rota genom skiten den dagen det blir dags för flytt. Lätt värt 50 papp att slippa sälja huset på den öppna marknaden med allt var det hade inneburit i jobb


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 11 Nov 20:30
    #2

    Tack för kloka tankar, betyder mycket.. mycket som snurrar när man väl ligger i

  • Äldre 11 Nov 20:34
    #3
    Lahw skrev 2018-11-11 20:30:23 följande:

    Tack för kloka tankar, betyder mycket.. mycket som snurrar när man väl ligger i


    Såklart, en fördel till med att sälja för det de erbjudit är ju att du där garanterat får de pengarna. Även om en mäklare värderat huset till en viss summa så är det alltid en risk man tar. Nu vet jag inte var huset ligger men här börjar det bli så att kanske 20% av villor inte når upp till utgångspris, det är därmed inte jätteläge att sälja.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 13 Nov 19:56
    #4

    Huset ligger i Bålsta strax utanför Stockholm, vart bor du och priserna sjunikt :/ ?

  • Äldre 13 Nov 20:03
    #5
    Lahw skrev 2018-11-13 19:56:44 följande:

    Huset ligger i Bålsta strax utanför Stockholm, vart bor du och priserna sjunikt :/ ?


    Vi bor i Mölndal, utkanten av Göteborg. Enligt statistik harvpriserna gått ner 5 %, men då säljer lite lyxigare hus fortfarande bra. Vanliga villor med behov av uppdatering är det som drar ner snittet. Vi har kikat på ett hus med utgångspris 5,3 miljoner där högsta bud ligger på 4,7. Har inte sett hus i det området gå för under 5 miljoner sista åren.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 17 Nov 20:49
    #6
    Lahw skrev 2018-11-13 19:56:44 följande:

    Huset ligger i Bålsta strax utanför Stockholm, vart bor du och priserna sjunikt :/ ?


    Det är ju ändå nära stockholm, även om priserna backat lite så borde ni få 2 495 om det ni gav var ett marknadspris när ni köpte.

    Kolla vad grannarna har sålt för senast.
  • GGN
    Äldre 17 Nov 21:00
    #7

    Jag hade krävt det det är värt idag naturligtvis.

  • Äldre 17 Nov 21:45
    #8
    +1
    Lahw skrev 2018-11-13 19:56:44 följande:

    Huset ligger i Bålsta strax utanför Stockholm, vart bor du och priserna sjunikt :/ ?


    Ursäkta men hur får du Bålsta till "en liten ort uppe i Sverige"? Har du sett en karta över Sverige?
Svar på tråden Gemensamma huset