• Anonym (pappa­n)
    Äldre 11 Nov 20:08
    1757 visningar
    13 svar
    13
    1757

    "Styvförälderns" roll med barnbarn.

    Jag och min sambo fick barn i juni. Häromveckan tog hon upp en sak med mig som var ganska jobbig.


    - hur ska vi göra med C?


    C är min mammas man, men jag har aldrig sett honom som min styvpappa, och jag har heller aldrig sett min pappas flickvän A, som min styvmamma. Av helt olika anledningar.
    Skillnaden mellan dem är att pappas flickvän A, är en varm, intelligent och generös människa som varit precis som en familjemedlem ska vara, under hela mitt liv.
    Och mammas man C, misshandlade mig psykiskt och fysiskt under min barndom.


    C, kom in i mitt liv strax efter mammas och pappas skiljsmässa antar jag. Det är lite luddigt när, men jag vet att jag var 5-6 år. I början var han snäll och rolig, tog mig med på coola saker, och lånade ut sitt tvspel.
    Men någon gång efter han flyttade in så började han behandla mig som om att jag inte var värd något.
    Så mellan åren 6 till 16-17 fick jag varannan vecka utstå bråk i hemmet, verbala kränkningar, skitsnack bakom min rygg. blev slagen vid några tillfällen. Hot om våld ständigt och jämnt, och hade blivit slagen oftare om jag inte hållit käften.
    Så fort jag försökte yttra mig om vad jag tyckte så var jag "uppkäftig!" och "kommer åka på en örfil!" eller "titta på mig när jag pratar med dig! annars tar jag dig i öronen och TVINGAR dig att titta!"
    Han hotade vid flera tillfällen att han skulle döda mig. Dessa var tomma hot men det var ändå hemskt att höra.
    Har aldrig förstått vad morsan sett i honom. Hon brukade skrika åt honom att lägga av när han snackar skit om mig, eller skäller på mig, men inget mer.


    Kanske lite för mycket detaljer, men det är så den människan sådde ett stort jävla mörker inom mig.
    Jag vet att det finns många därute som var med om mycket värre saker under sin uppväxt, men så förnedrad, liten, feg och ynklig han fick mig att känna mig gjorde att jag hatar honom mer än någon annan. Ibland går det inte en dag i perioder utan att jag tänker på honom, eller tänker låtsasscenarion där jag står upp mot honom och slår in skallen på honom.

    när jag var 16-17 flyttade jag permanent in hos farsan, och då upphörde allt detta. En gång var han dryg dock.
    Annars har vi inte haft några problem än. Jag hatar honom men vi kommer överens och vi är en familj när vi ses, och jag står ut med det för mammas och syrrans skull. Vi kan ha genuint trevligt, även om jag ibland sitter och undrar om han kommer flippa över något. 
    När och min sambo träffades och hade varit tillsammas något år så var vi på middag och han hade druckit lite och berättade om hur jävlig hans farsa hade varit (långt värre än C var mot mig) och jag tycker synd om honom. Och då sa han något i stil med "jag vet att jag gav dig mycket ofärtjänt, och jag ber om ursäkt för det. Man ska inte bli som man själv blev behandlad, men ibland blir det så, tyvärr"
    Jag godtog hans ursäkt, fast jag kommer aldrig förlåta honom, men det behöver han inte veta.


    Nu till problemet, vilken roll ska han ha i mitt barns liv. Hans fru är ju farmor. Min Morfar hade en fru som jag kallade mormor+namn men min riktiga mormor kallade jag bara för mormor.
    Oavsett hur mycket jag hatar C, så vill jag inte att min son ska behöva se på honom som en hemsk och ovälkommen människa. C är välkommen till oss så länge han beter sig som folk, vilket han har gjort sedan jag flyttade.


    Sambon sa att problemet är ju att vi inte kan kalla pappas tjej A för "styvfarmor" om vi inte kallar C för "styvfarfar" det blir förvirrande för barnet, och kommer det fram att vi kallar dem olika kan det låta orättvist och bli dålig stämning, och jag vill inte att det ska bli det, och framför allt inte att pojken min, ska få dåligt samvete när han inte ens gjort något fel.

    Häromdagen pratade jag med mamma och då avslutade hon med "hälsa pojken, från farmor och styvfarfar" med lite försiktighet på "styvfarfar" som för att se om det var okej. jag sa bara "jadå, det ska jag"
    (sist de var över höll C honom i knät, och det kändes lite märkligt att se det.)

    Vill min grabb se C som en styvfarfar så får han det. Jag är säker på att han känner sig utanför och vill vara farfar själv, och syrran (hans dotter) är inte på ett ställe i livet där barn ens är på tanken.

    Jag hade tänkt prata med mamma om C, långt tidigare, men inte vetat hur jag ska göra det. Har sagt flera gånger att hon vill vara barnvakt, och det är klart hon kommer vara det.
    Men jag vill att hon ska veta att jag inte kommer acceptera att C på något sätt behandlar min son som han behandlade mig. Dock är jag rädd att jag kanske drar upp gamla saker som vi alla lämnat bakom oss. Om hon ska säga till C att "han sa att du inte får bete sig bla bla" till exempel.

    Det jag egentligen vill säga rakt ut är att om C på något sätt gör illa min son, så kommer jag slå ihjäl honom. Jag tänker tanken ofta att han skulle rycka tag i honom, hota honom, eller slå honom för någon skitsak, som han gjorde med mig. Och då börjar jag koka av hat. För det är en sak som är säkert, gör han illa min son, så kommer jag ge igen för allt han har gjort, på en och samma jävla gång.

    Barnmisshandlare har inget människovärde enligt mig.

    Vad har ni för erfarenheter med relationer till en sådan här barnbarn/styvförälder-situation"? Jag vet inte hur jag vill göra, men för mig är det viktigast att min son är glad och har en bra relation med alla i familjerna. jag kan stå ut för hans skull, så länge som C behandlar honom rätt.

  • Svar på tråden "Styvförälderns" roll med barnbarn.
  • Anonym (ooo)
    Äldre 11 Nov 20:20
    #1

    Kort och gott så blir nog relationen beroende på din relation till dina styvföräldrar varit. 

    Jag skulle inte lita på att han kan bete sig mot ett barn när han inte kunde bete sig när du var barn. Synd att din mamma valde en sån partner. Jag personligen hade inte velat umgås med min mamma egentligen, när hon har en sån partner, men du verkar ju vilja umgås med henne. 

    Lova henne inte att vara barnvakt förrän du är helt säker på att det går. Hon kanske kan vara barnvakt hemma hos er, utan honom. 

  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 11 Nov 20:38
    #2

    Jag hade nog bara kallat honom vid namn: "Nu lilla Kalle, ska vi besöka farmor och C".

    Min pappa var ingen bra pappa åt mig, utan var hård och kall. Han var dock inte lika illa som din styvfar, han var tex inte fysiskt våldsam.

    När vi besökt mina föräldrar har jag vakat över sonen och funnits där för att avvärja i fall min far skulle säga något olämpligt. Min far har dock visat sig vara mycket bättre morfar än pappa. Han försöker leka med min son (något som han aldrig gjorde med mig) och försöker verkligen göra min son glad, så nu låter jag dem vara ensamma korta stunder.

    Men jag skulle ta det långsamt och försiktigt om jag var du.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 11 Nov 20:38
    #3

    Jag hade nog bara kallat honom vid namn: "Nu lilla Kalle, ska vi besöka farmor och C".

    Min pappa var ingen bra pappa åt mig, utan var hård och kall. Han var dock inte lika illa som din styvfar, han var tex inte fysiskt våldsam.

    När vi besökt mina föräldrar har jag vakat över sonen och funnits där för att avvärja i fall min far skulle säga något olämpligt. Min far har dock visat sig vara mycket bättre morfar än pappa. Han försöker leka med min son (något som han aldrig gjorde med mig) och försöker verkligen göra min son glad, så nu låter jag dem vara ensamma korta stunder.

    Men jag skulle ta det långsamt och försiktigt om jag var du.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 11 Nov 20:38
    #4

    Jag hade nog bara kallat honom vid namn: "Nu lilla Kalle, ska vi besöka farmor och C".

    Min pappa var ingen bra pappa åt mig, utan var hård och kall. Han var dock inte lika illa som din styvfar, han var tex inte fysiskt våldsam.

    När vi besökt mina föräldrar har jag vakat över sonen och funnits där för att avvärja i fall min far skulle säga något olämpligt. Min far har dock visat sig vara mycket bättre morfar än pappa. Han försöker leka med min son (något som han aldrig gjorde med mig) och försöker verkligen göra min son glad, så nu låter jag dem vara ensamma korta stunder.

    Men jag skulle ta det långsamt och försiktigt om jag var du.

  • Äldre 11 Nov 20:57
    #5

    Tycker inte ?styv? låter så värst trevligt, hårt liksom. I min familj säger vi mormor och X respektive farfar och Y. Det är ju inte titeln som gör relationen utan (barn)barnen har en nära relation med X och Y trots ingen morfars-titel etc. (Dock ingen liknande bakgrund så det har jag ingen input om.)

  • Anonym (´´´)
    Äldre 11 Nov 20:59
    #6

    Usch vad hemskt för dig. Tyvärr får du nog räkna med att aldrig lämna ditt barn ensam med honom. Vi hade en liknande situation med min mans far, som hade varit våldsam under hans uppväxt och som hade problem med alkohol. Han var en helt ok farfar, men aldrig, aldrig, aldrig att jag skulle ha lämnat dem utan uppsyn. Han hade ändå en fin relation med sina barnbarn. Varför? Jo för att det var bra för våra barn. 
    Tror du att C kommer att vara bra för ditt barn, eller bra för ditt barns relation med hela familjen, så skulle jag anstränga mig för att få det att fungera. Annars inte.

  • nernu
    Äldre 12 Nov 13:56
    #7

    Styvfarfar? Vem säger så? Kalla honom vid namn bara och om han eller farmor har synpunkter på det så säg att ni föredrar namnet. Om du vill göra något mer än det kan ni hitta på något smeknamn. Alla små barn jag känner kallar mig för ett enklare och ?mjukare? smeknamn som ingen vuxen använder. Det kan också vara ett alternativ.

    Och om du blir våldsam och hämnas så är du inte ett dugg bättre än han. Det vuxna och ansvarsfulla sättet att hantera det är att om han gör något olämpligt så säger du att han inte är välkommen i ert hem och ni kommer inte träffa honom mer.

  • Anonym (U)
    Äldre 12 Nov 14:00
    #8

    En människa som C skulle inte ens vistas i samma rum som mina barn.

  • Anonym (ingen styv)
    Äldre 12 Nov 14:12
    #9

    Jag har två styvföräldrar.

    Min mammas man: en underbar man som kom in i mitt liv när jag var 7 år. Han har alltid varit som en extrapappa för mig och vi har en egen relation utanför hans relation med min mamma. Han har alltid behandlat mig och min syrra lika som han behandlat sitt eget barn (vår halvsyster). Vi har kul ihop och träffas på egen hand ibland. Nu är han en älskad extramorfar till mina och syrrans barn likaväl som till sina biologiska barnbarn. 

    Min pappas fru: en kall och jävlig kvinna som gjort allt hon kan för att sabba vår relation med vår pappa, Hon har försökt utesluta oss ur familjen och fått oss att känna oss ovälkomna i pappas liv. Hon och min pappa träffar nästan bara hennes barnbarn och kommer på sin höjd med en peng på kontot till mina och syrrans barn. Hon kommer aldrig att få en plats i mitt eller mina barns liv. Om vi träffar pappa så brukar jag kräva att hon inte är med och jag skulle aldrig bjuda hem henne frivilligt. 

    Jag känner inte att jag måste inkludera människor som behandlat mig illa. Och familj kan vara de man väljer som familj.

  • Anonym (pappa­n) Trådstartaren
    Äldre 27 Nov 17:59
    #10

    Tack alla för svar, och att ni delade med er av personliga erfarenheter.


    Ber om ursäkt att jag varit inaktiv, det har varit mycket privat just nu.


    Måste tillägga att min mamma inte kallade C för styvfarfar. utan "bonusfarfar" vilket låter lite bättre. Lite svårt att höra dock.

    Jag vill som sagt inte att vi ska återgå till en familj med dålig stämning. Om C kan behandla min son som man ska behandla ett barn, så är jag okej med det.
    Jag vill att min son inte ska behöva känna obehag eller skuld på något sätt.

    Det som är viktigast nu är att jag måste hitta ett sätt att säga det till mamma bara.

    jag blir lite illa till mods när vissa skriver att de inte lät sina barn vara ensamma med  motsvarande familjemedlemmar. Tänkte kanske inte att det skulle vara så extremt, jag vill ju lita på min mamma. Samtidigt blir jag ju orolig då att C ska bete sig illa utan att någon får veta det.


    Folk får tycka vad de vill om min syn på vad jag hade gjort med C, om han gjort illa min son. Våld mot oskyldiga människor är inget jag uppmuntrar. Men jag vet inte om jag hade kunnat hindra mig från att ge mig på honom, och jag tror inte jag hade velat låta bli heller.
    Min syn på barnmisshandlare är att de inte har människorvärde. Många verkar idag helt okej med att de "åkte på en örfil nån gång" som barn, och har kunnat förlåta/gå vidare. vissa verkar tycka att det är helt i sin ordning att örfila sina barn med motivationen "jag fick en smäll ibland, inte har jag tagit skada av det"
    Så bra för er, säger jag. JAG fick smäll som litet barn, och JAG tog skada, och jag hatar våld mot barn och ser det som absolut oförlåtligt. Inget väcker så starka känslor och ilska hos mig, som när någon gör illa barn.
    Så är det.

  • Sharpe­r
    Äldre 27 Nov 18:05
    #11

    Mina barns farmor och farfar är skilda. Vi har alltid sagt farmor och Kalle eller farfar och Karin. Onödigt att blanda in annat:) barnen kommer säga det som känns bäst för dom sen ändå.

    Min minsta(2 år) kallar min man för pappa ävrn ok han träffar sin biologiska pappa varannan helg. Jag har alltid benämnt min man vid namn när jag pratat med mina barn. Nu händer det ibland att jag säger pappa när jag pratat med minsta, men det är för att han själv säger pappa till honom.

  • Anonym (Morsa­n)
    Äldre 27 Nov 18:13
    #12

    Först vill jag börja med att beklaga din uppväxt! Fruktanssvärt vad du har utsatts för, och med en mamma som har sett men inte skyddat dej.

    Du skriver att du vill lita på din mamma och hitta ett sätt att säga det bra till henne. Det låter inte som ni har pratat ut om det som hände... Faktum är att du KAN ju inte lita på henne i det här! Hon skyddade inte dig som barn, inte kan du då lita på att hon ska stå upp mot skitstöveln för barnbarnet heller. Ta Inga såna risker med ditt barn. Jag tycker absolut inte att du ska lämna barnet hos dom någonsin. Jag skulle säga: Ska din mamma vara barnvakt ska det vara hos er, och c får inte vara med. Det behöver inte lindas in alls. ?Det C utsatte mig för som barn ska mitt eget barn aldrig någonsin utsättas för. För att vara HELT säker på så aldrig sker kommer jag inte lämna barnet hos er. Vill du som mormor vara barnvakt får du gärna vara det hos oss, och C får inte vara med?.

  • Anonym (´´´)
    Äldre 27 Nov 19:25
    #13

    En av de bästa sakerna med att få barn är att man tvingas mogna och växa själv. Du måste ta itu med det som hände dig som barn - inte med din "styvfar" och inte med din mamma, utan med dig själv. Du måste bearbeta det som vuxen, gärna med hjälp av en psykolog eller terapeut. Det är inte normalt att gå runt och känna sådant hat inom sig själv och det förstör för dig själv och för din nya lilla familj, även om du inte tror att det gör det. Det är inte normalt att fantisera om att klå upp någon och nästan leta efter en möjlighet att få göra det. Det är inte ditt fel att du är sådan, men bara du kan göra något åt det.

    Håll din son och dig själv säkra och begränsa umgänget med C så att du kan hantera det. Du är vuxen nu och du har makten, och därför också ansvaret, att göra det. Lita inte på att din mamma kan göra det - hon klarade inte av det när ansvaret var hennes då du var liten, så mycket lite talar för att hon skulle klara av det nu.

    Jag önskar dig all lycka och allt gott.

Svar på tråden "Styvförälderns" roll med barnbarn.