• Anonym (?)
    Äldre 11 Nov 21:41
    2448 visningar
    6 svar
    6
    2448

    Missfall på en tvilling

    Har läst om att man kan få missfall och blöda massor, och så har det visat sig att det var tvillingar och att det bara var missfall på den ena.

    Borde inte den andra tvillingen också följa med ut då när det blöder? Det är ju slemhinnan som sköljs ut också vid missfall.

    Jag har själv fått tidigt missfall av en tvilling, men blödde inget alls då.

  • Svar på tråden Missfall på en tvilling
  • Anonym (Iso)
    Äldre 13 Nov 12:10
    #1
    Anonym (?) skrev 2018-11-11 21:41:34 följande:

    Har läst om att man kan få missfall och blöda massor, och så har det visat sig att det var tvillingar och att det bara var missfall på den ena.

    Borde inte den andra tvillingen också följa med ut då när det blöder? Det är ju slemhinnan som sköljs ut också vid missfall.

    Jag har själv fått tidigt missfall av en tvilling, men blödde inget alls då.


    Det är väl bara inte hela slemhinnan som åker ut då.

    Det går ju att blöda genom hela graviditeten och ändå föda ett friskt barn så blod behöver inte betyda att hela slemhinnan sköljs ut.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 25 Nov 23:49
    #2

    Jo, visst kan man småblöda under hela graviditeten, men ett missfall är ju en annan sak.

    Då sjunker ju graviditetshormonet och man får i och med det sammandragningar och graviditeten stöts ut...

  • Anonym (Iso)
    Äldre 26 Nov 07:52
    #3
    Anonym (?) skrev 2018-11-25 23:49:27 följande:

    Jo, visst kan man småblöda under hela graviditeten, men ett missfall är ju en annan sak.

    Då sjunker ju graviditetshormonet och man får i och med det sammandragningar och graviditeten stöts ut...


    Jo fast det är väl relativt. Med tvillingar har man mycket högre halt graviditetshormon i kroppen så även om det sjunker så kan det hamna över en graviditet med ett foster.

    Sen kan ju missfall te sig väldigt olika. Vissa märker ju knappt alls av det.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 10:03
    #4

    Fast även om missfall kan upplevas olika (jag har haft flera), så är det ändå samma sak som händer.

    Är nyfiken på om detta med att man får missfall och sedan en tvilling är kvar, egentligen är en myt.

    Ska fråga min läkare om det funkar så.

  • Anonym (Iso)
    Äldre 26 Nov 13:00
    #5
    Anonym (?) skrev 2018-11-26 10:03:10 följande:

    Fast även om missfall kan upplevas olika (jag har haft flera), så är det ändå samma sak som händer.

    Är nyfiken på om detta med att man får missfall och sedan en tvilling är kvar, egentligen är en myt.

    Ska fråga min läkare om det funkar så.


    Man kan få missfall på bara en tvilling. Men det sker nog oftast i början av graviditeten innan man ens vet att det är två. Men det kan synas genom att det finns en extra tom hinnsäck kvar. Och den andra tvillingen kan bara överleva om de inte delar hinnsäck.
  • Anonym (?) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 13:37
    #6
    Anonym (Iso) skrev 2018-11-26 13:00:45 följande:

    Man kan få missfall på bara en tvilling. Men det sker nog oftast i början av graviditeten innan man ens vet att det är två. Men det kan synas genom att det finns en extra tom hinnsäck kvar. Och den andra tvillingen kan bara överleva om de inte delar hinnsäck.


    Jo, jag fick ju själv missfall på en tvilling. Då sa läkaren att den kommer inte att blödas ut som ett vanligt missfall, utan den absorberas istället. Vilket den gjorde också.
Svar på tråden Missfall på en tvilling