• Anonym (Splittrad)

    Blödning sedan ÄL idag positivt på gravtest...trådförsök 2

    Som rubriken säger...

    När jag skulle ha äl denna månaden var jag inte hemma, vi har försökt en längre tid (3år) med läkarhjälp och har i det närmsta gett upp hoppet, inga mer hormoner, piller, sprutor, krämer utan bara vanligt sex sedan i somras när mitt psyke inte orkade mer av det hela.

    Men som sagt denna månaden så skulle äl infalla på onsdag för snart 2 veckor sedan och jag åkte söndagen innan så denna månaden var en vad jag kallade "noll-månad".

    Onsdag kom men istället för äl fick jag lite blod på toapappret, dagen efter märke jag inte av det, men fredagen var det iigen bland blod när jag torkade mig, det var brun aktigt och väldigt "trögt" och lite kornigt nästan.... på lördagen blev det lite mer. Och varje dag har det ökat på lite så nu lämnar det efter en hel dag en fläck som en femkrona i bindan mot en tiokrona innan, jag har även haft molvärk långt ner på vänster sida. Blödningen har även gått från brun och kornig till röd och lättflytande.

    Idag pratade jag med en vän till familjen som är barnmorska om det hela då jag började tycka det var frustrerande, mensen beräknas till på tisdag och jag undrade om jag kanske redan hade det men MYCKET svagare än vanligt (blöder floder annars).

    Hon sa att jag borde kolla upp det imorgon men för säkerhets skull ta ett gravtest nu ikväll, hennes oro är utomkveds. Men hon sa att risken stt testet skull vara positivt var liten.

    Så sagt och gjort.... tog ett test... tittade på ett filmklipp medan jag väntade, ganska säker på att det skulle vara negativ som vanligt.

    Lyfter upp för att slänga det nästan utan att kolla, men för första gången i mitt liv ser jag den andra rosa linjen... svag men ändå tydlig. Går ut och håller upp den för min sambo och frågar hur många streck han ser. Även han ser två!!

    Men istället för att jubla och vilja fira faller jag ner i gråt. I mina tankar är det ju utomkveds. Försöker ringa 1177 för att fråga om jag bör åka till gynakuten, 66 personer före mig i kö... ringer Previa istället, behöver ändå sjukanmäla mig, kommer aldrig kunna gå till jobbet imorgon!

    Sjuksköterskan på Previa grattar mig och tycker jag ska vara glad och säger bara att utomkveds är ovanligt. Min oro är obefogad...blödningen är genombrottsblödning (i snart 2 veckor). Grattis till min graviditet!

    Jag har skickat sambon i säng för han har viktigt möte imorgon... försöker låtsas lugn och har sagt till honom att vi får helt enkelt vänta och se, positivt är det ju bevisligen men innan vi vet att det ligger där det skall är det bäst att inte fundera mer... "Gå och lägg dig, jag mår bra!"

    Men egentligen sitter jag i mörkret på badrumsgolvet och tårarna rinner... Jag ville få vara glad när pluset äntligen kommit...men istället sitter jag och befarar det värsta...

    Samtidigt har det börjat mola även på höger sida nu... det kanske är ett bra tecken?

    Någon som varit med om något liknande och kan ge mig hopp? Eller är det kört? Tänker åka till gyn imorgon bitti direkt... men ändå... någon som har hopp att ge?

  • Svar på tråden Blödning sedan ÄL idag positivt på gravtest...trådförsök 2
  • Anonym (S)

    Förstår din oro. Men eftersom du inte brukar spotta annars mellan ÄL och mens så låter detta positivt! Jag brukar göra det varje månad nämligen :(. Har du ont? Blöder mer och mer? Molvärk är bra! Ta ett nytt test varannan dag se om strecket bli starkare. Lycka till hos gyn. Det är ju för tidigt att se om det är en bebis men de kanske kan se om det skulle vara utomkveds. Håller tummarna!

  • Anonym (Splittrad)
    Anonym (S) skrev 2018-11-12 07:24:50 följande:

    Förstår din oro. Men eftersom du inte brukar spotta annars mellan ÄL och mens så låter detta positivt! Jag brukar göra det varje månad nämligen :(. Har du ont? Blöder mer och mer? Molvärk är bra! Ta ett nytt test varannan dag se om strecket bli starkare. Lycka till hos gyn. Det är ju för tidigt att se om det är en bebis men de kanske kan se om det skulle vara utomkveds. Håller tummarna!


    Problemet är ju att jag har spottat konstant i snart 2 veckor... Och det har molat på vänster sida (alltså spänner och ömmar men gör inte riktigt ont). Blödningen blir mindre och mindre... Så jag hoppas att det fortsätter så.... 


    Var på gynakuten idag hela dagen... (alla andra gynmottagningar hänvisade mig dit helt enkelt...) De bekräftade graviditeten, men det är för tidigt att kunna se något. De gjorde ultraljud och klämde på magen osv, gjorde inte ont när de gjorde det, vilket de sa kunde vara positivt.


    Men i slutändan sa de att de helt enkelt inte kan se något, så vad man kommer göra är att ta ett till blodprov idag och ett till om några dagar och se hur mina värden ändrats går det upp är det bra, har de stannat av kan det vara utomkveds och behövs följas upp, eller går det ner är det missfall... 


    Skulle behöva höra om folk som har positiva historier från liknande situationer... om det finns någon... 

  • Anonym (S)
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-11-12 17:21:37 följande:

    Problemet är ju att jag har spottat konstant i snart 2 veckor... Och det har molat på vänster sida (alltså spänner och ömmar men gör inte riktigt ont). Blödningen blir mindre och mindre... Så jag hoppas att det fortsätter så.... 

    Var på gynakuten idag hela dagen... (alla andra gynmottagningar hänvisade mig dit helt enkelt...) De bekräftade graviditeten, men det är för tidigt att kunna se något. De gjorde ultraljud och klämde på magen osv, gjorde inte ont när de gjorde det, vilket de sa kunde vara positivt.

    Men i slutändan sa de att de helt enkelt inte kan se något, så vad man kommer göra är att ta ett till blodprov idag och ett till om några dagar och se hur mina värden ändrats går det upp är det bra, har de stannat av kan det vara utomkveds och behövs följas upp, eller går det ner är det missfall... 

    Skulle behöva höra om folk som har positiva historier från liknande situationer... om det finns någon... 


    Om blödningen blir mindre skulle jag våga säga grattis! Båda mina graviditeter har jag blött från och till ända till v 20. Det är väldigt vanligt och oftast vet de inte orsaken. Kan va hormonell obalans att det är lite för lite progesteron som säger till att slemhinnan ska förbereda sig för mens. Eller bara skör slemhinnan eftersom man blir mer känslig när man är gravid! Hoppas du kan få njuta snart och slappna av.
  • Anonym (Splittrad)

    Var utomkveds... Hamnade på sjukhus förra veckan för operation men den blev uppskjuten pga att det kom in ett annat akutfall som upptog operationssalen och då började det verka som om min kropp tar hand om det själv så om allt går väl slipper jag operation. Följs upp med blodprov som måste sjunka och jag måste ta blodprov en gång i veckan tills det är på noll och får jag ondare måste jag tillbaka in för operation... 

  • Anonym (S)
    Anonym (Splittrad) skrev 2018-11-26 13:17:26 följande:

    Var utomkveds... Hamnade på sjukhus förra veckan för operation men den blev uppskjuten pga att det kom in ett annat akutfall som upptog operationssalen och då började det verka som om min kropp tar hand om det själv så om allt går väl slipper jag operation. Följs upp med blodprov som måste sjunka och jag måste ta blodprov en gång i veckan tills det är på noll och får jag ondare måste jag tillbaka in för operation... 


    Va tråkigt att höra! Jag beklagar verkligen <3
Svar på tråden Blödning sedan ÄL idag positivt på gravtest...trådförsök 2