• Äldre 12 Nov 09:26
    1828 visningar
    5 svar
    5
    1828

    Otrygg-ambivalent anknytning

    Vad kan en otrygg ambivalent anknytning bero på i grunden? Alltså vilken typ av förälder har barn med den typen av anknytning? Någon sjukdom/diagnos som är typisk hos föräldern?

    "Barn med otrygg-ambivalent anknytning bär med sig en erfarenhet av att ibland bli omhändertagna, ibland avvisade när de söker hjälp och tröst. Osäkerheten gör att de känner separationsångest och rädsla. De är i stor utsträckning känslostyrda.

    Som vuxna uppfattas de ofta som kreativa personer som har nära till sina känslor. I nära relationer skrämmer de ibland iväg människor med sin starka önskan om närhet. En del är så rädda att bli övergivna att de istället undviker nära relationer."

  • Svar på tråden Otrygg-ambivalent anknytning
  • Anonym (AW)
    Äldre 12 Nov 10:50
    #1

    Föräldrar som använt sig av exempelvis 5 minuters metoden och/eller Anna Wahlgrens vidriga sömnmetod. Som finns där ibland men inte alltid och i de mest utsatta situationer av övergivenhet helt struntar i barnets känslor. 

  • Anonym (...)
    Äldre 12 Nov 10:56
    #2

    Alkoholism, personlighetsstörning, depression, trauma...

  • Äldre 12 Nov 11:06
    #3
    Anonym (AW) skrev 2018-11-12 10:50:12 följande:

    Föräldrar som använt sig av exempelvis 5 minuters metoden och/eller Anna Wahlgrens vidriga sömnmetod. Som finns där ibland men inte alltid och i de mest utsatta situationer av övergivenhet helt struntar i barnets känslor. 


    Säg att en förälder använder dessa metoder men sedan genom resten av uppväxten finns där för barnet. Kan det fortfarande sätta spår när barnet blivit vuxen?

    Eller, vilket jag funderar mer över, om föräldern alltid visade barnet att den fanns där under de första åren men sedan under tonåren började visa motsatsen? Kan det fortfarande "räknas" som anknytningsproblem om det uppstått så sent?
  • Anonym (AW)
    Äldre 12 Nov 11:11
    #4
    Marängsviss skrev 2018-11-12 11:06:58 följande:
    Säg att en förälder använder dessa metoder men sedan genom resten av uppväxten finns där för barnet. Kan det fortfarande sätta spår när barnet blivit vuxen?

    Eller, vilket jag funderar mer över, om föräldern alltid visade barnet att den fanns där under de första åren men sedan under tonåren började visa motsatsen? Kan det fortfarande "räknas" som anknytningsproblem om det uppstått så sent?
    Det går ju att "reparera" anknytningsproblem till viss del så varför inte. Dumt att chansa.
  • Äldre 12 Nov 11:20
    #5
    Anonym (...) skrev 2018-11-12 10:56:46 följande:

    Alkoholism, personlighetsstörning, depression, trauma...


    Någon sorts kombination av dessa tror jag har påverkat mig och mina syskon. En förälder som dricker (men förnekar det), legat däckad många gånger när denne varit ensam hemma med barnen, som pratar oändliga mängder med skit om barnens trygga personer, alltid skyller ifrån sig, kan aldrig ha fel och skriker, vrålar och använder otroligt nedtryckande och nedvärderande ordval så fort hen känner sig "hotad". För att undvika detta så får barnen lov att vara försiktiga och hålla tyst om saker som skulle kunna uppfattas provocerande för föräldern. De gånger de väljer att stå upp för sig och säga ifrån så vet de att allt detta väntar. Detta har pågått i många år. Barnen i familjen är i vuxen ålder skadade av detta och känner igen sig i beskrivningen i ts.
Svar på tråden Otrygg-ambivalent anknytning