• Emma75

    Nära att ge upp drömhuset

    Hej på er!
    Jag är en kvinna som gillar barn, verkligen gillar dem, därför har jag en stor familj ,7-pers. Vår lägenhet är full av barn, barnsängar, barnleksaker, ljud och så klart kärlek. Men nu växer mina söta barn, och lägenheten räcker inte längre. Obestämd
    Förra veckan medan jag bläddra igenom bostadsannonser hittade jag ett hus som jag har alltid drömt om, jag bara hoppade av glädje, Huset är väldigt stort och ligger mitt i staden, nära barnens skola och nära min mans arbete.
    Jag kan inte beskriva hur fint och dyrt den är Rynkar på näsan
     Nu är jag tillbaka på jorden. Huset kostar 4 500 000, vilket inte är så dyrt jämfört med andra mindre hus i området men för oss är det.
    Själv är jag biologilärare men just nu studerar jag i universitet för att bli biomedicinsk analytiker. Min man började nyligen jobba som läkare. Vi har en ganska stor inkom på ca 60 000 förre skatt men vi har inte hunnit spara pengar till att köpa ett hus. Som ni vet så måste man ha en kontantinsats på minst 15 procent av bostadens pris. Vi hinner inte spara pengar innan huset säljs till någon annan. Så vi är nära att ge upp drömmen.


    Vet ni hur man kan låna så mycket pengar? Finns det någon bank som ge bolån utan kontantinsats? Vi har inget problem med att betala upp till 25 000 kr/månad till banken om vi bor i drömhuset.

  • Svar på tråden Nära att ge upp drömhuset
  • Anonym (Tess)

    Man kan väl ta lån till kontantinsatsen, nackdelen är väl de höga räntorna... men ni behöver ju inte amortera mer än vad amorteringskravet kräver och sen försöka lägga krutet på att betala av kontantinsatsen?

  • Anonym (Praktisk)

    Avlat 5 ungar.

    Studerande.

    Saknar bara en årsinkomst I kontantinsats.

  • Emma75
    Anonym (Tess) skrev 2018-11-12 15:06:55 följande:

    Man kan väl ta lån till kontantinsatsen, nackdelen är väl de höga räntorna... men ni behöver ju inte amortera mer än vad amorteringskravet kräver och sen försöka lägga krutet på att betala av kontantinsatsen?


    Tack för svaret
  • Anonym (Bimbi)
    Anonym (Praktisk) skrev 2018-11-12 15:24:06 följande:

    Avlat 5 ungar.

    Studerande.

    Saknar bara en årsinkomst I kontantinsats.


    Eller hur...
  • Anonym (***)

    Hur mycket har ni sparat? Vad har ni för hyra idag?

  • Anonym (Myrr)

    Vill inte vara en glädjedödare men er inkomst är inte speciellt hög. Ni har visserligen ett gäng barnbidrag men säkert också studielån?

    Självklart hinner ni inte spara ihop 15 % innan huset sålts om ni inte har något sparat redan Att köpa hus är inget de flesta kan göra hejsan-hoppsan hux-flux. Det är något de flesta behöver ha rejäl framförhållning för att kunna göra.

    Gå till banken och fråga hur mycket ni skulle kunna få låna. Sätt igång att spara. Och tyvärr... glöm drömhuset...

  • Anonym (Naiv)

    Rent krasst, om ni inte i dagsläget sparar minst 25 000 kr per månad (minus nuvarande boendekostnad) så har ni faktiskt inte råd även om ni inbillar er det. Hade ni haft råd hade ni haft pengar sparade, så enkelt är det.

    Gjorde en beräkning på vad ett hus i den prisklassen, om ca 200 kvm, med en driftskostnad på 4500 kr skulle kosta med minimal kontantinsats (10%, 350 000 kr i privatlån). Summan landar på ca 20 000 kr. Har ni inte ens 10 % kontant så kan ni lägga på 700 kr i månaden per hundratusen till ni behöver låna, om ni får en superdeal.

    Och det är då enbart kostnaderna för att bo, stora hus kostar att underhålla dessutom. Vi lägger i snitt 1000 kr per månad enbart på löpande underhåll på vår helt ordinära mindre standardvilla. Allt från nya fönsterlister, omläggning av marksten, så nytt gräs, laga gräsklipparen, byta tegelpannor, nya vindskivor, arboristbesök osv. Detta är dessutom efter hundåren då hela maskinparken skulle införskaffas (alla gör det själv-verktyg, gräsklippare, snöslunga, lövblås etc) vilket bara det kostade 35 000 kr.

    Vi köpte vårt hus för lite drygt 4 miljoner, hade insatsen och har ett mindre energisnålt hus. Boendekostnad enligt bankens sätt att räkna är 10 000 kr, vi räknar med ytterligare 5000 kr för att täcka in alla faktiska kostnader.

    Jag tror du är rejält naiv.

  • Emma75
    Anonym (***) skrev 2018-11-12 19:12:37 följande:

    Hur mycket har ni sparat? Vad har ni för hyra idag?


    40 000 kr. Vi började nyligen spara
    hyran är 11 000 kr/mån
  • Emma75
    Anonym (Myrr) skrev 2018-11-12 19:42:24 följande:

    Vill inte vara en glädjedödare men er inkomst är inte speciellt hög. Ni har visserligen ett gäng barnbidrag men säkert också studielån?

    Självklart hinner ni inte spara ihop 15 % innan huset sålts om ni inte har något sparat redan Att köpa hus är inget de flesta kan göra hejsan-hoppsan hux-flux. Det är något de flesta behöver ha rejäl framförhållning för att kunna göra.

    Gå till banken och fråga hur mycket ni skulle kunna få låna. Sätt igång att spara. Och tyvärr... glöm drömhuset...


    Ja, jag vet det är väldigt svårt därför heter det dröm men det skadar inte att fråga. Tack för din ärlighet
  • Emma75
    Anonym (Myrr) skrev 2018-11-12 19:42:24 följande:

    Vill inte vara en glädjedödare men er inkomst är inte speciellt hög. Ni har visserligen ett gäng barnbidrag men säkert också studielån?

    Självklart hinner ni inte spara ihop 15 % innan huset sålts om ni inte har något sparat redan Att köpa hus är inget de flesta kan göra hejsan-hoppsan hux-flux. Det är något de flesta behöver ha rejäl framförhållning för att kunna göra.

    Gå till banken och fråga hur mycket ni skulle kunna få låna. Sätt igång att spara. Och tyvärr... glöm drömhuset...


    Ja, jag vet det är väldigt svårt därför heter det dröm men det skadar inte att fråga. Tack för din ärlighet
Svar på tråden Nära att ge upp drömhuset