• Anonym (Almima)

    Gammal otrohet - ilska o sorg

    För ganska precis ett år sedan lämnade min sambo mig. Vi hade en liten bebis på dryga halvåret och förhållandet hade tagit stryk av våra olika syn på bla föräldraansvar. Det var jättetufft att bli lämnad så och jag har kämpat jättehårt för att ta mig igenom det och skapa ett bra liv och att hitta ett bra,samarbete med honom utan att präglas av bitterhet.

    Nu har jag börjat må bättre jag har styrt upp mitt liv vi jobbar bra som föräldrateam (säkert till viss del eftersom han nu ändrat sig och vill att vi ska bli en familj igrn)

    En av de sakerna vi hade olika uppfattningar om Var hur mycket alkohol man kunde dricka hur ofta man kunde vara ute och om det var ok att ibland försvinna en natt och inte vara tillgänglig på telefon.... ja ni hör ju hela min kropp och undermedvetna sa mig ju redan då vad han egentligen gjorde de nätterna "han slocknat på en kompis sova"

    Men jag har frågat och verkligen försökt få honom att berätta då. Men han har alltid nekat i förtvivlan. Stått på knä sett mig i ögonen och svurit på att det aldrig varit nån annan. Bara han som behövde komma bort från oss. Och jag hade börjat leva med att jag bara fick släppa det där. Gå vidare.

    Och så kommer det nu. Bekräftelsen på att han legat med en kollega de där nätterna. När jag legat ensam hemma med ett vissa gånger svårt sjuk liten bebis. Ensam och rädd. När han lovat mig att vara tillgänglig på telefon. (Vår lilla hade en hel problem som liten som gjorde att vi fick göra alldeles för många besök på akuten. Särskilt nattetid pga andningsproblrm) Då har han medvetet tryckt bort mig. För att ha,sex. Den gör så jävla ont. Jag minns en natt särskilt då hon varit inne till akuten natten innan. Och jag bad honom att inte gå. Hur elak han blev Hur jag satt vid den lilla sängkant hela natten och hur fruktansvärt ensam o rädd jag var. Och insikten att han då låg i nån annans säng. Nån jag träffat. Nån jag åkt och visat upp min lilla för. Hur alla,där på jobbet säkert vetat.

    Och nu är jag helt förstörd igen. Allt jag byggt upp är liksom trasigt. Jag känner att jag inte borde vara det. Det har ju gått ett år sen det hände. Vi är ju inte tillsammans längre. Det var då. Men det hjälps inte. Det slår undan all min tillit igen. Jag är så jävla arg och ledsen och förtvivlad. Jag återupplever det som var igen. (Kanske sördkilt just igår. Det var judt på farsdag han lämnade mig)

    Ioch mitt i det den där känslan av jag inte har "rätt" att känna ,så här... att jag är löjlig.

    Är jag det?

  • Svar på tråden Gammal otrohet - ilska o sorg
  • CitronTulo

    Klart att du har all rätt att vara arg och ledsen för det han har gjort mot er!
    Måste ju vara ännu värre att få veta att man har blivit bedragen i efterhand, när man samtidigt förstår att han har ljugit när man frågat och man har känt sig dum för att man misstrott honom, kämpat med sina mörka tankar och intalat sig att det är man själv som är dum!

  • Deacon

    Det gör ont oavsett när man får kännedom om en partners otrohet. Att han sedan gång på gång har bedyrat sin oskyldighet gör det värre för så har han på en direkt fråga ljugit dig upp i ansiktet och fått dig att känna dig dum. Dessutom verkar han ha prioriterat andra saker än sitt barn och sambo när det var superkämpigt för er...Vilken praktkarl... eller inte, och nu vill han att ni ska bli en familj igen... Hur lockande känns det för dig?

  • Anonym (precis så)
    CitronTulo skrev 2018-11-12 13:10:35 följande:

    Klart att du har all rätt att vara arg och ledsen för det han har gjort mot er!
    Måste ju vara ännu värre att få veta att man har blivit bedragen i efterhand, när man samtidigt förstår att han har ljugit när man frågat och man har känt sig dum för att man misstrott honom, kämpat med sina mörka tankar och intalat sig att det är man själv som är dum!


    Precis, och veta att man slösat bort hur mycket tid som helst på någon som inte förtjänade det. Levt flera år i en lögn. Gått omkring och trott att man hade det bra, att ens partner var trogen, att han / hon kände likadant, att det man hade var unikt och sant, att man höll på att bygga upp en framtid tillsammans, en familj....och så visar sig allt bara vara falskt...att så fort du vände ryggen till så sprang den andra iväg och knullade nån annan....klart det är värre att få reda på det långt senare, ju senare desto värre. 
  • Anonym (precis så)
    CitronTulo skrev 2018-11-12 13:10:35 följande:

    Klart att du har all rätt att vara arg och ledsen för det han har gjort mot er!
    Måste ju vara ännu värre att få veta att man har blivit bedragen i efterhand, när man samtidigt förstår att han har ljugit när man frågat och man har känt sig dum för att man misstrott honom, kämpat med sina mörka tankar och intalat sig att det är man själv som är dum!


    Precis, och veta att man slösat bort hur mycket tid som helst på någon som inte förtjänade det. Levt flera år i en lögn. Gått omkring och trott att man hade det bra, att ens partner var trogen, att han / hon kände likadant, att det man hade var unikt och sant, att man höll på att bygga upp en framtid tillsammans, en familj....och så visar sig allt bara vara falskt...att så fort du vände ryggen till så sprang den andra iväg och knullade nån annan....klart det är värre att få reda på det långt senare, ju senare desto värre. 
  • Anonym (Almima)
    Deacon skrev 2018-11-12 15:01:01 följande:

    Det gör ont oavsett när man får kännedom om en partners otrohet. Att han sedan gång på gång har bedyrat sin oskyldighet gör det värre för så har han på en direkt fråga ljugit dig upp i ansiktet och fått dig att känna dig dum. Dessutom verkar han ha prioriterat andra saker än sitt barn och sambo när det var superkämpigt för er...Vilken praktkarl... eller inte, och nu vill han att ni ska bli en familj igen... Hur lockande känns det för dig?


    Nej det är väl den enda uppsidan med att få det här bekräftat ett år efteråt. Att jag blir starkare att stå emot hans vilja på den punkten. Alla säger jag borde tänka på vårt barn. Att rädda kärnfamiljen. Men jag känner att det nog kanske är på barnet jag tänker. Även om jag inte berättar för människor varför.
  • annabellelee
    Anonym (Almima) skrev 2018-11-13 06:04:49 följande:

    Nej det är väl den enda uppsidan med att få det här bekräftat ett år efteråt. Att jag blir starkare att stå emot hans vilja på den punkten. Alla säger jag borde tänka på vårt barn. Att rädda kärnfamiljen. Men jag känner att det nog kanske är på barnet jag tänker. Även om jag inte berättar för människor varför.


    Jag hade nog berättat varför för människor. Lite för jag inte vill bli ifrågasatt om han betett sig illa, och småsint nog för att jag, eftersom vi inte längre är ett par, kan ta ut min ilska genom att gråta och skrika på honom och ställa honom mot väggen. Men sån är jag...
  • Anonym (Jo)
    annabellelee skrev 2018-11-13 06:56:25 följande:
    Jag hade nog berättat varför för människor. Lite för jag inte vill bli ifrågasatt om han betett sig illa, och småsint nog för att jag, eftersom vi inte längre är ett par, kan ta ut min ilska genom att gråta och skrika på honom och ställa honom mot väggen. Men sån är jag...
    Det hade jag med.
  • Deacon
    Anonym (Almima) skrev 2018-11-13 06:04:49 följande:

    Nej det är väl den enda uppsidan med att få det här bekräftat ett år efteråt. Att jag blir starkare att stå emot hans vilja på den punkten. Alla säger jag borde tänka på vårt barn. Att rädda kärnfamiljen. Men jag känner att det nog kanske är på barnet jag tänker. Även om jag inte berättar för människor varför.


    Glöm inte bort att tänka på dig själv också i detta läge. Vad skulle du göra mot din egen person och ditt upplevda egenvärde om du skulle ta tillbaka en person som har bedragit och ljugit så grovt? Skulle det inte finnas en risk för att du så smått tappar respekten för dig själv i ett sådant läge och får sämre självkänsla?

    Tror att du får det bättre utan honom, särskilt på lite längre sikt. Dessutom riskerar han gör samma sak mot dig igen och vad skulle då hända i dig? Han kanske inte heller är den bästa manliga förebilden för barnet att ha i hemmet varje dag.
  • Anonym (precis så)
    Anonym (Almima) skrev 2018-11-13 06:04:49 följande:

    Nej det är väl den enda uppsidan med att få det här bekräftat ett år efteråt. Att jag blir starkare att stå emot hans vilja på den punkten. Alla säger jag borde tänka på vårt barn. Att rädda kärnfamiljen. Men jag känner att det nog kanske är på barnet jag tänker. Även om jag inte berättar för människor varför.


    De där argumenten kan du ju lätt sticka hål på genom en motfråga.

    "Kärnfamiljen och barnet borde väl HAN tänkt på innan han knullade sönder vårt förhållande. Eller menar du att det är enbart upp till mig att tänka på kärnfamiljen och barnet? Ska jag tolerera vad som helst från honom för att inte bryta upp kärnfamiljen? Var är hans ansvar?"

    Varför skulle du inte kunna berätta för andra varför?

    Det är väl inte upp till dig att släta över / dölja hans misstag?
  • Anonym (Almima)

    Att jag är tveksam till att berätta handlar nog (hoppas jag - Det känns iaf så) inte så mycket om lojalitet mot honom som av hänsyn till vårt barn. Att inte prata skit om den andre föräldern sitter i min ryggmärg. Nu är barnet för litet för att förstå men reflexen finns där ändå. Att tala illa om pappan är att sänka barnet. Så känner jag. Men det är kanske konstigt

  • Anonym (precis så)
    Anonym (Almima) skrev 2018-11-13 17:56:42 följande:

    Att jag är tveksam till att berätta handlar nog (hoppas jag - Det känns iaf så) inte så mycket om lojalitet mot honom som av hänsyn till vårt barn. Att inte prata skit om den andre föräldern sitter i min ryggmärg. Nu är barnet för litet för att förstå men reflexen finns där ändå. Att tala illa om pappan är att sänka barnet. Så känner jag. Men det är kanske konstigt


    Nej det är inte alls konstigt du agerar bara efter dina värderingar. Men du pratar ju inte "skit" om han, du säger som det är. Och att inte säga som det är ÄR väl per definition att censurera eller dölja.

    Och ska man vara riktigt ärlig så kan man ju tycka att barnet egentligen förtjänar att veta att pappa bevisligen tyckte det var värt att sätta hens trygghet på spel för några knull. Nu brukar ju de flesta mörka sånt för barnen dels för att små barn inte är mogna nog att ta till sig sån information och för att man inte vill sabba banden mellan far och barn. Men hade det varit ett äldre barn som förstod vad en otrohet innebär så kan jag inte alls se varför hen inte förtjänar att veta sanningen om sina föräldrar. 

    Barn är ju inte korkade och uppfattar mer än vad man tror. Att se sin mor vara ledsen och förhållandet mellan föräldrarna vara svalt säger ju en hel del. Och har man inte fakta så är det lätt att man fyller i hålen med sin egen fantasi istället.
  • Anonym (Moralgubben)

    Vet du vad. Jo du har rätt att känna och leva ut varenda en av de starka känslor du har nu. De är alla relevanta. Du har blivit utsatt för ett svek och reagerar på det.
    Så gråt utav helvete som en vis man sa till mig en gång. Ilskan är också en bra känsla att utöva just nu. Men den gången du känner skam eller skuld så måste du stanna upp och tänka efter varför den kommer nu. Och måste hitta ett VÄLDIGT BRA motiv  för den. Annars så går du emot den. Det är svårt men nödvändigt.

    Och du har en kärnfamilj. Det är du och ditt barn. Ingen kan ta ifrån dig det.
    Och sök dig till människor du litar på och som du vet tycker om dig. Som du kan få gråta hos. Du behöver inga andra just nu. Och du har rätt att berätta precis det du vill. Men till människor du kan få tröst utav
    I ditt ställe skulle jag undvika din man. Först skulle jag sörja klart. Göra mig någorlunda stark igen. Sedan kanske fundera på om jag vill förlåta eller gå vidare.

    Och den stunden du kanske känner dig oattraktiv så gå tillbaka till den gången ni började dejta. Och du var den kvinnan han blev förälskad i. Du är samma kvinna idag. Men han fastnade någonstans i utvecklingen och blev inte den man som kunde matcha dig.

    En viktig tanke är att om du inte lever ut din sorg idag kan den bli manifest och skapa problem i fram tiden. Och glöm inte att du äger din sorg.

Svar på tråden Gammal otrohet - ilska o sorg