• Anonym (Julälskare)

    Sista julen med julklapp

    Igår meddelade min man att i år är sista julen han tänker köpa julklapp till mig. Sen får jag "minsann växa upp" (hans ord). Jag blev jättebesviken. Lite besviken över att jag inte får julklapp mer, men också för att han tar sig friheten att helt bestämma över vårt julfirande utan att involvera mig alls. Och inte minst för att han anser mig barnslig, för att vi i min familj köper julklappar till varandra.

    I hans familj gör man inte så. I min familj, som är de vi firar julafton med, ger vuxna varandra julklappar. Det är inte till många, mina föräldrar, min bror med fru och oss två. Vi lägger ner tid på att hitta gåvor som vi tror att mottagaren uppskattar. Det kan vara biljetter till en pjäs, en speciell vinflaska eller en middag på stan. 

    Jag försökte kontra med att vi kanske kan ge varandra en gemensam "julklapp". Kanske unna oss en övernattning, ett besök på en dyrare restaurang eller något till hemmet. Det gick inte hem. Jag skulle återigen växa upp och sluta tramsa.

    Det känns jättetråkigt. Är det verkligen rätt att bara besluta på det sättet? Och är det inte rätt otrevligt att tala ner andras traditioner på det sättet? Jag känner mig faktiskt lite besviken!

  • Svar på tråden Sista julen med julklapp
  • Anonym (Grinchen)

    Han kanske kunde ha lindat in beskedet lite, men jag förstår honom.
    Denna jakt på klappar vuxna emellan, som kan köpa det de behöver själva, är bara tröttsam.

  • Aniiee

    Ja, alltså... han har ju rätt att tycka som han vill, göra som han vill och använda sina pengar hur han vill. Han har en syn på julklappar hemmifrån och du har en annan som du också fått hemifrån.

    Det du kan göra nu är sätta dig ner med din man, förklara vad julklapp betyder för dig, din syn på saken, ordentligt. Inte "kontra", bara förklara. Förklara gärna också för honom att det finns få saker som är så vuxna som att kunna se saker från olika perspektiv och göra olika för olika människor.


    I have a growing lack of disgust for you
  • smulpaj01
    Anonym (Grinchen) skrev 2018-11-12 14:49:02 följande:

    Han kanske kunde ha lindat in beskedet lite, men jag förstår honom.
    Denna jakt på klappar vuxna emellan, som kan köpa det de behöver själva, är bara tröttsam.


    Håller med! Vi ger varken julklappar eller födelsedagspresenter till vuxna. Endast till vuxna som fyller jämnt, annars aldrig.

    Satsa på fina och många klappar till barnen istället som inte kan köpa saker de vill ha och/eller behöver själva.
  • Fia 28

    Jag tycker faktiskt det är skittråkigt om inte vi vuxna ger julklappar åt varandra. Däremot behvöer det inte vara alltför dyra saker och nyttosaker funkar finfint. 

  • Anonym (Julälskare)

    Jag är fullt medveten om att alla inte tycker om att köpa julklappar till varandra, men nu har han också valt att delta i ett julfirande där vi faktiskt köper just julklappar. 

    Och det är ju så klart upp till honom vad han väljer att lägga pengar på, men det känns lite olustigt att bli kallad barnslig för att jag gillar att köpa presenter till andra och själv få presenter. Han har inte verkat lida överdrivet mycket när han öppnat julklappar genom åren direkt...

  • Anonym (Julälskare)
    Fia 28 skrev 2018-11-12 14:52:32 följande:

    Jag tycker faktiskt det är skittråkigt om inte vi vuxna ger julklappar åt varandra. Däremot behvöer det inte vara alltför dyra saker och nyttosaker funkar finfint. 


    Oftast har det slutat med att vi bjudit varandra på nåt trevligt. På så vis har vi överraskat varandra och fått lite tid tillsammans som vuxna. Inte varje dag det händer när man har småbarn.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Julälskare) skrev 2018-11-12 14:55:31 följande:

    Jag är fullt medveten om att alla inte tycker om att köpa julklappar till varandra, men nu har han också valt att delta i ett julfirande där vi faktiskt köper just julklappar. 

    Och det är ju så klart upp till honom vad han väljer att lägga pengar på, men det känns lite olustigt att bli kallad barnslig för att jag gillar att köpa presenter till andra och själv få presenter. Han har inte verkat lida överdrivet mycket när han öppnat julklappar genom åren direkt...


    Har han verkligen valt det, eller hur skulle hans jular se ut om han valde att fira med några andra? 

    Det är nog ganska vanligt att familjer inte köper presenter till vuxna. Helt enkelt för att det kan bli ganska dyrt att köpa till 10-15 personer som har jobb och pengar och kan köpa sina egna grejer. 

    Vi satsar på barnen i vår släkt. När man har fyllt 18 är man struken från julklappslistan. 
  • Anonym (Grinchen)
    Jag är fullt medveten om att alla inte tycker om att köpa julklappar till varandra, men nu har han också valt att delta i ett julfirande där vi faktiskt köper just julklappar. 

    Och det är ju så klart upp till honom vad han väljer att lägga pengar på, men det känns lite olustigt att bli kallad barnslig för att jag gillar att köpa presenter till andra och själv få presenter. Han har inte verkat lida överdrivet mycket när han öppnat julklappar genom åren direkt...

    Man kan tröttna, man kan ändra sig, kanske är det så enkelt som att han är helt tom på idéer och var lite grinig för stunden. Ni har ett år på er att reda ut den fnurran ts.
  • Anonym (I)

    Känns ju onödigt att köpa massor av klappar till andra vuxna som kan köpa själv. Men vi har gjort så att vi köper julklappar till alla barn i släkten, de par som inte har barn får någonting litet istället, typ en chokladask eller flaska vin. Eller som våra föräldrar som får ett foto på barnen varje år.

  • Anonym (Hm)
    smulpaj01 skrev 2018-11-12 14:52:25 följande:
    Håller med! Vi ger varken julklappar eller födelsedagspresenter till vuxna. Endast till vuxna som fyller jämnt, annars aldrig.

    Satsa på fina och många klappar till barnen istället som inte kan köpa saker de vill ha och/eller behöver själva.
    Så gör vi med.
Svar på tråden Sista julen med julklapp