• Äldre 12 Nov 16:10
    655 visningar
    6 svar
    6
    655

    Graviditetspenning

    Jag jobbar som förskollärare och har redan nu ont i ryggen. Hur/när ansökte ni andra om föräldrarpenning? Förstår att man kan få det beviljat från och med 60 dagar innan bf, men hur tidigt ansökte ni? Och hur gick ni till väga, behöver man några papper ifrån bm?

  • Svar på tråden Graviditetspenning
  • Äldre 12 Nov 17:13
    #1

    Jag ansökte ca 6 veckor innan jag hade 60 dagar kvar till BF. Du behöver inget papper från din BM men din arbetsgivare behöver fylla i ett papper om du kan bli omplacerad mm. Jag själv ansökte digitalt på Försäkringskassans hemsida.

  • Äldre 13 Nov 00:32
    #2

    Ansökte två månader innan för att vara ute i god tid

  • Äldre 18 Nov 11:42
    #3
    91sarah skrev 2018-11-12 16:10:15 följande:

    Jag jobbar som förskollärare och har redan nu ont i ryggen. Hur/när ansökte ni andra om föräldrarpenning? Förstår att man kan få det beviljat från och med 60 dagar innan bf, men hur tidigt ansökte ni? Och hur gick ni till väga, behöver man några papper ifrån bm?


    Arbetar också som fsk- lärare. Och känner samma i kroppen..

    Hur lång gången är du?

    Kan man inte få, för att man arbetar med ett tungt arbete istället för att ta av föräldradagarna?
  • Äldre 21 Nov 12:44
    #4

    V.17, du?


    nadie2019 skrev 2018-11-18 11:42:15 följande:

    Arbetar också som fsk- lärare. Och känner samma i kroppen..

    Hur lång gången är du?

    Kan man inte få, för att man arbetar med ett tungt arbete istället för att ta av föräldradagarna?


  • Äldre 21 Nov 12:45
    #5

    Hade du förvarnat din arbetsgivare om att du skulle ansöka om det? Min arbetsgivare vill veta 3 månader innan jag planerar att gå hem, men går jag hem på graviditetspenning blir det en annan sak, eller?


    syntharen skrev 2018-11-12 17:13:57 följande: