• Anonym (Mamman)

    Knarkande barn.

    Hur har ni gjort?

    Barnet rökte på när hen var 15år och har varit ren i 3 år.

    Nu har hen börjat röka på och mår allmänt dåligt.

    Hur har ni föräldrar stöttat/hjälpt?

  • Svar på tråden Knarkande barn.
  • Anonym (Titti)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-11-12 17:08:05 följande:

    Hur har ni gjort?

    Barnet rökte på när hen var 15år och har varit ren i 3 år.

    Nu har hen börjat röka på och mår allmänt dåligt.

    Hur har ni föräldrar stöttat/hjälpt?


    Följer, är i liknande situation.
  • Anonym (Varför)

    Röker ditt barn för att hon/han mår dåligt eller mår hon/han dåligt och röker pga hon/han vill må bättre ?

  • Anonym (Mamman)

    Barnet bli behandlat som den person det är.

    Tycker det är oviktig info här.

    Barnet mår dåligt pga diagnos, skolsituation och avliden förälder.

  • Anonym (Varför)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-11-12 18:19:01 följande:

    Barnet bli behandlat som den person det är.

    Tycker det är oviktig info här.

    Barnet mår dåligt pga diagnos, skolsituation och avliden förälder.


    Ditt barn får nog ett lugn i kroppen när hon/han brukar.

    Jag brukar cannabis rätt så ofta men inte när jag mår dåligt. Jag varken dricker eller röker när jag mår dåligt utan låter det ha sin gång.

    Har ditt barn någon att prata med? Dig, någon kompis, kurator ?

    Att barnet använder sig av preparat när hon/han mår dåligt verkar inte vara det störtsta problemet utan problemet är ju att ditt barn inte mår bra pga de omständigheter du tar upp.

    Du frågar vad vi andra hade gjort. Jag hade fokuserat på att hjälpa mitt barn till att må bra, inte lägga fokus på att hon/han rökt på.

    De problem som ditt barn har med skola och förlust av förälder måste lösas.

    Samtalsstöd kan vara bra
  • klyban
    Anonym (Mamman) skrev 2018-11-12 18:19:01 följande:
    Barnet bli behandlat som den person det är.
    Tycker det är oviktig info här.
    Barnet mår dåligt pga diagnos, skolsituation och avliden förälder.

    I en sådan här situation så måste man rikta in sig på diagnosen och hjälpa han. med detta.
    Cannabisen är bara en symtom på ett illamående, vad är det för en diagnos vi pratar om?
    Undrar då vi kan kanske få en del ur en sådan, och hur du mer ska gå vidare för minska eller få bort cannabisen ur hans liv


    hur många meter var det?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Varför) skrev 2018-11-12 18:30:14 följande:

    Ditt barn får nog ett lugn i kroppen när hon/han brukar.

    Jag brukar cannabis rätt så ofta men inte när jag mår dåligt. Jag varken dricker eller röker när jag mår dåligt utan låter det ha sin gång.

    Har ditt barn någon att prata med? Dig, någon kompis, kurator ?

    Att barnet använder sig av preparat när hon/han mår dåligt verkar inte vara det störtsta problemet utan problemet är ju att ditt barn inte mår bra pga de omständigheter du tar upp.

    Du frågar vad vi andra hade gjort. Jag hade fokuserat på att hjälpa mitt barn till att må bra, inte lägga fokus på att hon/han rökt på.

    De problem som ditt barn har med skola och förlust av förälder måste lösas.

    Samtalsstöd kan vara bra


    Vi har en bra relation och det finns även samtala kontakt samt kontaktperson.

    Tack för ditt svar.
  • Anonym (Xx)

    Ja, återfall då

    Om Barnet mår dåligt pga skolsituationen - red ut och hjälp till, kanske behöver hen byta skola? Få läxhjälp? Nya kompisar?

    Barnet mår dåligt pga att föräldern har gått bort - hjälp barnet att sörja. Det tar tid att gråta färdigt..

    Det är bara att finnas till hands.

    Diagnos? Har barnet ngn diagnos - sök professionell hjälp. Kanske behöver barnet utredas, medicineras. Det är inte lätt att få hjälp...

    Jag har ett eget barn som hamnade i knarkträsket. Jag fick fightas med näbbar och klor för att få hjälp, bl a var jag tvungen att söka upp lokala politiker, chefer på soc mfl. för att få hjälp och inte dö. Det var i särklass det hemskaste perioden i mitt liv.

    Lång story kort - behandlingshemmen var värdelösa skräckexempel, men vi överlevde mot alla odds,

    Idag är det slutknarkat, där lillknarkaren själv bestämt att sluta, och lämnade även sina knarkarkopmisar självmant.

    men sviterna finns kvar... Psykiskt ohälsa spökar i bakgrunden och förmodligen även diagnoser som bipolär 2, ocd, adhd mm. Det blev något bättre med mediciner.

    Jag lider med alla vars barn hamnar i knarkets klor och jag önskar jag kunde göra något.

    Kram <3

  • klyban
    Anonym (Xx) skrev 2018-11-13 00:57:48 följande:
    Ja, återfall då
    Om Barnet mår dåligt pga skolsituationen - red ut och hjälp till, kanske behöver hen byta skola? Få läxhjälp? Nya kompisar?

    Barnet mår dåligt pga att föräldern har gått bort - hjälp barnet att sörja. Det tar tid att gråta färdigt..
    Det är bara att finnas till hands.

    Diagnos? Har barnet ngn diagnos - sök professionell hjälp. Kanske behöver barnet utredas, medicineras. Det är inte lätt att få hjälp...

    Jag har ett eget barn som hamnade i knarkträsket. Jag fick fightas med näbbar och klor för att få hjälp, bl a var jag tvungen att söka upp lokala politiker, chefer på soc mfl. för att få hjälp och inte dö. Det var i särklass det hemskaste perioden i mitt liv.

    Lång story kort - behandlingshemmen var värdelösa skräckexempel, men vi överlevde mot alla odds,

    Idag är det slutknarkat, där lillknarkaren själv bestämt att sluta, och lämnade även sina knarkarkopmisar självmant.
    men sviterna finns kvar... Psykiskt ohälsa spökar i bakgrunden och förmodligen även diagnoser som bipolär 2, ocd, adhd mm. Det blev något bättre med mediciner.

    Jag lider med alla vars barn hamnar i knarkets klor och jag önskar jag kunde göra något.
    Kram <3

    Vad betyder sviterna finns kvar, och sen drar du upp genetiska psykiska diagnoser?
    Kan nog lugnt säga att detta droganvändandet berodde på redan psykisk ohälsa, dvs typ en symtom.

    Om man har en psykisk ohälsa i grunden, så är droger/alkohol nått dessa kan sugas in i.
    Och även gör i betydligt högre uträckning än den "friska" befolkningen, man brukar säga man är dubbelt så trolig att börja med droger o0mman har en psykiskohälsa i botten, och i en problematisk sådan.


    hur många meter var det?
  • Anonym (MTA)

    För nästan precis ett år sedan fick vi reda på att vårt barn var beroende av hasch. Då hade barnet varit inskriven på BUP i nästan två år och behandlades för depression. Vi ringde själva till socialen och bad om hjälp. Barnet har nu gått på avvänjning via socialen och är, peppar, peppar, fortfarande drogfri. Barnet valde att bryta med alla som hade med droger att göra och har skaffat en helt annan vänskapskrets.

  • Anonym (Xx)
    klyban skrev 2018-11-13 06:46:39 följande:

    Vad betyder sviterna finns kvar, och sen drar du upp genetiska psykiska diagnoser?

    Kan nog lugnt säga att detta droganvändandet berodde på redan psykisk ohälsa, dvs typ en symtom.

    Om man har en psykisk ohälsa i grunden, så är droger/alkohol nått dessa kan sugas in i.

    Och även gör i betydligt högre uträckning än den "friska" befolkningen, man brukar säga man är dubbelt så trolig att börja med droger o0mman har en psykiskohälsa i botten, och i en problematisk sådan.


    Drogmissbrykandet hos unga kan börja också av nyfikenhet, grupptryck,kompisgänget, alla de andra idioterna som vill tjärna pengar på det och frestar och uppmanar unga för att pröva på det etc- det är ju både billigare och finns numera överallt ! Det finns inte en enda drogfri fest längre - och vissa testar- och blir fast.

    Lättare för Barn som lider av något.

    Sviterna som mitt barn lider av EFTER droganvändningen -( precis som du, påstod Skitungen först att cannabis var ofarlig.) är bl a hjärnskador - blev trögare, fick mer ångest, blev extrem rastlös, humöret upp och ner, socialfobi, lat och egoistisk enligt mig, med koncentrationssvårigheter mm. HAN SJÄLV MEDGER DET och ångrar sitt missbruk.

    vad som kom först - ägget eller hönan - är en evighetsdebatt. Vi har får bestämda uppfattning om det- drogerna kan trigga fram sjukdomar. Droger skall bort från alla barn och ungdomar!

    Jag och min man lider ff av posttraumatisk stress efter detta. Även småsyskon har blivit påverkade av situationen. En missbrukare berör och orsakar hjärtesorg, stress och lidelse för minst 5-10-15 andra.

    Och på vilket sätt, klyban, har du bidragit till att trösta missbrukande barns föräldrar här? Har du några bra råd att ge till TS? Förutom att påpeka de genetiska anlagen och psykiska ohälsan här. Ja psykiskt ohälsa träder fram vid tonåren - gör man sin drogdebut i tonåren - hönan och ägget debatt igen. Men inga jävla droger hjälper vid psykiskt ohälsa utan bara förvärrar eländet.

    Vad ska hon och alla andra föräldrar göra med sina barn som vill bara droga ner sig, enligt dig?

    Tacksam för svar!
Svar på tråden Knarkande barn.