• Miss jag

    Orolig mamma, något som inte stämmer?

    Är lite orolig för min son. Han fyller 2 år i början på januari. Har under en tid observerat att han är lite senare än sina jämnåriga. Inget jag varit så orolig för mer än jag observerat. Men nu har det förvandlats till oro. Jag har en känsla av att det är något som inte riktigt stämmer... Han pekar inte på föremål, lyssnar dåligt till sitt namn. Eller rättare sagt han kanske lyssnar 5/10 gånger till sitt namn. Annars verkar han inte lyssna eller bry sig. Ibland springer han runt i cirklar, det händer oftast när han är glad. Sen känns det inte som han förstår det man säger. Säger man ?hämta bollen? så ignorerar han det totalt. Han kan säga ett fåtal ord. Han är dock väldigt motorisk av sig och har följt den kurvan bra.

    Vi har varit i kontakt med BVC och ska dit om en vecka. Vill mest höra om det är någon som upplevt samma och har några erfarenheter att dela.

  • Svar på tråden Orolig mamma, något som inte stämmer?
  • Fru Ve

    Inte direkt samma erfarenhet men har en son med Asperger syndrom som var lite senare än jämnåriga (har alltid varit). Han var bl.a. sen i talet. Han fick diagnos nu vid 11 års ålder. Tycker du ska försöka att ta dagen som den kommer och inte oroa dig alltför mycket. En del barn är senare också utan att något är fel. Bra att du vänder dig till BVC för råd.

  • Meriall

    Ja jag känner igen det, mkt likt mitt barn. Skriv gärna pm ifall du vill prata mer eftersom det inte går att vara anonym i tråden (eller skapa en ny tråd man kan vara anonym i), jag brukar vara det då det handlar om barnen oftast.

Svar på tråden Orolig mamma, något som inte stämmer?