• Anonym (Fröke­nöken)
    Äldre 12 Nov 19:13
    639 visningar
    5 svar
    5
    639

    Våldsutsatta kvinnor , vad hände sen?

    Jag träffade pappan till mitt (ofödda) barn när jag var 17 år. Han har alltid varit min enda trygghet men sen började han misshandla mig, fysiskt, psykiskt och sexuellt under några år. 5 år senare blev jag gravid och det blev min kraft att lämna. Jag har sedan maj i år varit placerad akut i skyddat boende. Barnet föds snart så blir kvar på skyddat ett tag till. Det tråkiga är att bostadsbristen drabbar så hårt. Ej stått tillräckligt länge i Stockholms bostadskö och inte heller så lätt att hitta andrahand när man inte har fast inkomst. Det känns ju som att livet stannat upp och vill bara få leva ett vanligt liv med mitt barn. Så min fråga går ut till er andra kvinnor som varit i samma situation.

    Hur löste det sig för er? Vart hamnade ni när hotbilden och skyddsbehovet lugnat sig? Blev ni kvar onödigt länge på skyddat boende? Någon som blivit placerad hos shis? Någon som har erfarenhet av förtur via bostadskön pga hotbild?

  • Svar på tråden Våldsutsatta kvinnor , vad hände sen?
  • Anonym (S)
    Äldre 13 Nov 13:40
    #1

    Är på skyddat boende och det är svårt att få en bostad. Kolla på blocket. Kontakta olika bostadsbolag. Och när man bor på skyddat i en annan ort så är man ju inte skriven där och då hjälper inte socialen till heller. Många kvinnor får bo på vandrarhem. Hemskt men sant. Det finns inga förturer. Jag har tur nu att kvinnojouren ringde och pratade med soc så att jag fick en lägenhet.

  • Anonym (S)
    Äldre 13 Nov 14:22
    #2

    Beundrar dig som orkade lämna! Mycket starkt av dig.

    Många gravida stannar kvar tyvärr. Jag var en av dom. Men flydde när barnet var ett år.

  • Anonym (Hoppf­ull)
    Äldre 13 Nov 14:52
    #3

    Jag fick som tur var inga barn med min förövare. Tre år har gått sedan jag lämnade. Många samtal med kvinnofrid och annat bearbetande. Ny relation nu med en FANTASTISK man! Men jag vågar inte lita på honom än. Tänker att snart börjar det, snart kommer lögnerna, anklagelserna och det konstiga beteendet, de andra tjejerna och hemlighållandet av nästan allt, att han stänger mig ute, att jag upptäcker ett porrmissbruk eller annan besatthet av andra kvinnor....och med allt det, aggressionerna!! är så Orolig!!! Men jag måste våga! Han är allt jag drömt om.

  • Anonym (Hoppf­ull)
    Äldre 13 Nov 14:54
    #4

    Jag bodde tryggt och min förövare lät mig vara ifred faktiskt. Antagligen för att han hittade en annan tjej direkt. Jag har hört av mig till henne och varnat. Sagt att hon gärna får höra av sig om han börjar bete sig konstigt.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 13 Nov 14:56
    #5

    Starkt gjort av dig.

Svar på tråden Våldsutsatta kvinnor , vad hände sen?