• Vårdepp

    Synarel mot endometrios

    Några frågor till er som har tagit Synarel nässprej mot endometrios:

    1. Kommer menscykeln igång av sig själv när man slutar med medicinen?

    2. Hur lång tid bör man ta den?

    3. Hur lång tid efter att man slutar kommer cykeln igång?

    4. Har er endometrios försvunnit och sedan hållit sig borta ett tag eller har ni fått tillbaka den så fort ni har slutat?

    En liten förklaring till varför jag frågar här och inte min doktor: jag fick med mig medicinen i annat syfte från Ivf Riga, men när försöket misslyckades så upptäckte jag att medicinen också är till för att torka ut endometrios. Ivf Riga svarar inte när jag mejlar, så nu frågar jag här.

  • Svar på tråden Synarel mot endometrios
  • Jag är bara jag

    Jag tog den ett halvår -93. 6 månader var standardordination då. Mensen kom tillbaks 1,5 månad efter jag slutat så jag var utan mens totalt 7,5 månad= superskönt! Har ALDRIG haft ont sen dess, ingen mensvärk alls på alla år. Vid laparoskopi många år senare hittades ingen aktiv endo., bara spår av den gamla.

  • Vårdepp
    Jag är bara jag skrev 2018-11-12 22:50:26 följande:

    Jag tog den ett halvår -93. 6 månader var standardordination då. Mensen kom tillbaks 1,5 månad efter jag slutat så jag var utan mens totalt 7,5 månad= superskönt! Har ALDRIG haft ont sen dess, ingen mensvärk alls på alla år. Vid laparoskopi många år senare hittades ingen aktiv endo., bara spår av den gamla.


    Ok, så det var betydligt längre än vad jag trodde att man skulle ta den. Jag har en flaska, vilket jag tror är för en månad. Men jag vet inte om jag klarar av att ta den en hel månad, för nu är jag på dag 5 och är så nere och sur att jag går och tänker på gammal skit hela dagarna. Saken är att jag vill bli gravid, och har mycket lite tid kvar om ens någon med tanke på att jag är 44 år, men det är något som är skumt. Jag har AMH på 1,15 och FSH på 7,0 och jag tycker att det är konstigt att det aldrig skulle komma ett enda bra ägg med tanke på äggreserven.

    Men åter till endometrioset. Vad bra att du har blivit frisk. Det står överallt jag läser att det inte går, och att även om det stryps så kommer det tillbaka, eftersom det beror på östrogendominans. Men då finns det ju en medicin som botar. Blev du även opererad 93 för att ta bort endometrios eller var det bara medicinen som tog bort det?
  • authentic

    Jag har själv endometrios har jag fått reda på så jag har googlat ?en del?. Läste någonstans att även om värdena är bra så kan endometeiosen skapa så mycket ärr och framförallt inflammation att även blir skadade.

    Därför kan det vara bra att spraya minst 3 månader för att inflammationen ska lägga sig så äggen blir av bättre kvalité. Något sånt har jag läst.

  • Jag är bara jag
    Vårdepp skrev 2018-11-13 08:59:41 följande:
    Ok, så det var betydligt längre än vad jag trodde att man skulle ta den. Jag har en flaska, vilket jag tror är för en månad. Men jag vet inte om jag klarar av att ta den en hel månad, för nu är jag på dag 5 och är så nere och sur att jag går och tänker på gammal skit hela dagarna. Saken är att jag vill bli gravid, och har mycket lite tid kvar om ens någon med tanke på att jag är 44 år, men det är något som är skumt. Jag har AMH på 1,15 och FSH på 7,0 och jag tycker att det är konstigt att det aldrig skulle komma ett enda bra ägg med tanke på äggreserven.

    Men åter till endometrioset. Vad bra att du har blivit frisk. Det står överallt jag läser att det inte går, och att även om det stryps så kommer det tillbaka, eftersom det beror på östrogendominans. Men då finns det ju en medicin som botar. Blev du även opererad 93 för att ta bort endometrios eller var det bara medicinen som tog bort det?
    Jag gjorde operation för att få diagnos- enda sättet. Minns inte om de tog bort nåt. Men från helvetesont och besök på akuten till NOLL ont i massor med år efteråt betyder ju att det försvann.

     Spraya en månad tror jag inte skulle ha effekt, det är för kort tid. Det är extremt svårt att bli gravid vid 44 p.ga att äggen är gamla. Du kanske ska fundera på ÄD? Vi fick 2 barn på det viset. Solig
  • Vårdepp
    Jag är bara jag skrev 2018-11-13 11:48:42 följande:

    Jag gjorde operation för att få diagnos- enda sättet. Minns inte om de tog bort nåt. Men från helvetesont och besök på akuten till NOLL ont i massor med år efteråt betyder ju att det försvann.

     Spraya en månad tror jag inte skulle ha effekt, det är för kort tid. Det är extremt svårt att bli gravid vid 44 p.ga att äggen är gamla. Du kanske ska fundera på ÄD? Vi fick 2 barn på det viset.


    Ja, och din endometrios har ju inte kommit tillbaka, vilket jag har hört att den borde göra. Eller är det bara något som läkare säger för att avfärda patienter och spara pengar på undersökningar och operationer? Typ, det är inte lönt att göra något för det kommer tillbaka.

    Jag har en cysta på ena äggstocken, och det är den endometrios som har konstaterats på mig. Det kan ju finnas mer, eller så gör det det inte. Jag har inte jätteont av den, men den finns där och det stör mig.

    Jag läste på någons blogg att medicinen attackerar endometrioset de två första veckorna och att det kan göra ont då. Hon som skrev skulle få någon annan medicin i tillägg efter två veckor och då skulle det inte göra ont mer. Annars vet jag inte om medicinen fortsätter att attackera, men jag hoppas att jag får ut något av denna plåga. Jag har Visanne två paket hemma också, så att jag kan fortsätta med dem om jag står ut.

    Jag har två barn och vill ha ett tredje. Skulle göra äd om min sambo gick med på det. Visst är det svårt att få barn numera. Samtidigt blev min kompis med barn när hon var 47 och födde när hon var 48 och min kollegas syster när hon var 46 och åt minipiller. Och Charlotte Perelli fick barn nu 44 år.
Svar på tråden Synarel mot endometrios