• Anonym (ts)

    När är rätt tid att skaffa barn?

    Jag och min sambo har varit tillsammans sedan fyra år tillbaka och har ett hus som vi precis har renoverat klart. Min sambo är 31 år och har ett bra jobb med bra lön. Jag är 26 år och har en fast tjänst som jag är studieledig från då jag pluggar på universitet.

    Vi längtar efter barn och funderar på om vi ska försöka skaffa barn under min studietid och att jag fortsätter mina studier eller om vi ska vänta till efter min examen och skaffa barn innan jag börjar jobba?

    Ingen av alternativen känns som ett toppen alternativ, men samtidigt är det kanske aldrig helt rätt tid för att skaffa barn?

  • Svar på tråden När är rätt tid att skaffa barn?
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (ts) skrev 2018-11-13 12:20:36 följande:

    Jag och min sambo har varit tillsammans sedan fyra år tillbaka och har ett hus som vi precis har renoverat klart. Min sambo är 31 år och har ett bra jobb med bra lön. Jag är 26 år och har en fast tjänst som jag är studieledig från då jag pluggar på universitet.

    Vi längtar efter barn och funderar på om vi ska försöka skaffa barn under min studietid och att jag fortsätter mina studier eller om vi ska vänta till efter min examen och skaffa barn innan jag börjar jobba?

    Ingen av alternativen känns som ett toppen alternativ, men samtidigt är det kanske aldrig helt rätt tid för att skaffa barn?


    Hur långt har du kvar på studierna? Om det inte är så långt kvar skulle jag försöka bli klar, främst för att få en bättre sgi och kunna vara f-ledig längre.
  • Anonym (Pi)

    Jag hade väntat tills jag visste att jag klarar mig själv. Man vet aldrig vad som kan hända. Självständighet är viktigt för mig.

  • Anonym (L)
    Anonym (Pi) skrev 2018-11-13 14:39:16 följande:

    Jag hade väntat tills jag visste att jag klarar mig själv. Man vet aldrig vad som kan hända. Självständighet är viktigt för mig.


    Precis, man vet aldrig vad som kan hända. Kanske hon blir steril och inte kan få biologiska barn efter studierna.

    Till ts, kör på. Livet är kort. Vill ni ha barn nu så försök nu. Sen vet du ju inte hur länge det tar, kanske du hinner bli klar med studierna just innan barnet föds.
  • Anonym (K)

    Jag skulle ha sett till att jobba så jag har en SGI inför föräldraledigheten. Smartast är kanske att göra klart studierna och sen börja försöka. Räkna dock med att det tar 1-2 år innan ni faktiskt har ett barn.

  • Anonym (Pi)
    Anonym (L) skrev 2018-11-13 14:53:34 följande:

    Precis, man vet aldrig vad som kan hända. Kanske hon blir steril och inte kan få biologiska barn efter studierna.

    Till ts, kör på. Livet är kort. Vill ni ha barn nu så försök nu. Sen vet du ju inte hur länge det tar, kanske du hinner bli klar med studierna just innan barnet föds.


    Då kanske man bör skaffa barn direkt när man får sin första mens, ifall man blir steril nån gång senare..?
  • Anonym (L)
    Anonym (Pi) skrev 2018-11-13 15:09:34 följande:

    Då kanske man bör skaffa barn direkt när man får sin första mens, ifall man blir steril nån gång senare..?


    Nej för då vill ingen ha barn och man är inte vuxen.. men ts vill ju ha barn så är ju dumt att vänta då.
  • Anonym (Pi)
    Anonym (L) skrev 2018-11-13 19:11:49 följande:

    Nej för då vill ingen ha barn och man är inte vuxen.. men ts vill ju ha barn så är ju dumt att vänta då.


    Ja, fast hon frågade och jag svarade.

    Man kan använda hjärnan lite också, för barnets skull.
  • Anonym (Smarto)
    Anonym (Pi) skrev 2018-11-13 19:32:40 följande:

    Ja, fast hon frågade och jag svarade.

    Man kan använda hjärnan lite också, för barnets skull.


    Så de som skaffar barn under studietiden använder inte hjärnan då? Är de elaka mot sina barn på något sätt. Lägg av.

    Ts, har ni ekonomi för det så kör på nu under studietiden. Värre att vara hemma precis när man blivit färdigutbildad och alldeles ny på jobbet.
  • Anonym (??)
    Anonym (ts) skrev 2018-11-13 12:20:36 följande:

    Jag och min sambo har varit tillsammans sedan fyra år tillbaka och har ett hus som vi precis har renoverat klart. Min sambo är 31 år och har ett bra jobb med bra lön. Jag är 26 år och har en fast tjänst som jag är studieledig från då jag pluggar på universitet.

    Vi längtar efter barn och funderar på om vi ska försöka skaffa barn under min studietid och att jag fortsätter mina studier eller om vi ska vänta till efter min examen och skaffa barn innan jag börjar jobba?

    Ingen av alternativen känns som ett toppen alternativ, men samtidigt är det kanske aldrig helt rätt tid för att skaffa barn?


    Kommer din sambo kunna vara hemma halva föräldraledigheten om du inte har lön?
  • Anonym (Pi)
    Anonym (Smarto) skrev 2018-11-13 19:42:14 följande:

    Så de som skaffar barn under studietiden använder inte hjärnan då? Är de elaka mot sina barn på något sätt. Lägg av.

    Ts, har ni ekonomi för det så kör på nu under studietiden. Värre att vara hemma precis när man blivit färdigutbildad och alldeles ny på jobbet.


    Det är lite elakt att inte tänka efter före. Det är barnet som drabbas.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Smarto) skrev 2018-11-13 19:42:14 följande:

    Så de som skaffar barn under studietiden använder inte hjärnan då? Är de elaka mot sina barn på något sätt. Lägg av.

    Ts, har ni ekonomi för det så kör på nu under studietiden. Värre att vara hemma precis när man blivit färdigutbildad och alldeles ny på jobbet.


    Ts har dock redan ett jobb som hon är tjänstledig ifrån.

    Blir hon gravid i slutet på utbildningen kan hon gå tillbaka till sitt gamla jobb under graviditeten så att hon får upp sin sgi.

    Att ha en bra eller iaf okej sgi är ju skitviktigt om man vill kunna vara hemma länge med sitt barn och då att även pappan ska kunna vara föräldraledig.

    Studerar man får man bara lägstabeloppet.
  • nernu

    Har en kompis som fick barn när hon pluggade. Jag vet inte exakt hur hon gjorde men hennes fp beräknades på hennes sgi innan studierna. Beror på hur man lägger in dagarna om man tar studieuppehåll eller hur man gör. Det går i alla fall. Kör på om ni känner er redo för det.

Svar på tråden När är rätt tid att skaffa barn?