• Äldre 13 Nov 19:29
    2744 visningar
    10 svar
    10
    2744

    Ska sexlivet vara slut vid 45?

    Jag är en gift man, 45 år gammal. Jag älskar min fru som är min bästa vän. Problemet är att hon har blivit sjuk. Det är kroniskt, men inte dödligt. Sjukdomen har medfört att hon helt har tappat såväl lust som förmåga till att ha sex. Nu till min fråga: Ska även jag behöva avstå från sex för resten av mitt liv? Vi har pratat om detta, men inte kommit någonvart. Jag vill inte skiljas och "slå sönder" familjen. Jag vill heller inte vara otrogen. Men vad ska man göra? Gå till en prostituerad? Föreslå en "öppen" relation? Det kan kännas som ett futtigt problem, men för mig är detta viktigt och jag grubblar hur göra! Tips och ideer mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Ska sexlivet vara slut vid 45?
  • Äldre 13 Nov 19:50
    #1

    Vad har ni pratat om? Har ni tagit upp frågan om att öppna upp relationen på något sätt? Tex att hon inte vill/behöver veta ifall du har andra kontakter? Går de i så fall att sköta på ett sätt att de inte påverkar er relation/märks?

  • Anonym (Samma­)
    Äldre 13 Nov 21:44
    #2

    Är i liknande situation. Min fru drabbades i samband med sista graviditeten, innan hon ens fyllt 30. Så jag fick på egen hand ta hand om en bebis, ett småbarn och en svårt sjuk fru. Slitsamma år.

    Har nu knappt haft sex på 20 år, och inte alls de senaste 5 åren.

    Har nog ingen större förhoppning om att ha det heller igen. Fantiserade tidigare om att ha sex med andra, men överläggde aldrig att vara otrogen.

    Att föreslå ett öppet förhållande vore i princip samma sak som att säga "du kan inte ge mig det jag vill ha, så nu knullar jag med någon annan". Skulle aldrig klara av varken att föreslå det eller ha sex med någon annan. Mitt samvete skulle säga tvärstopp.

    Och åren går...

  • Anonym (Lika olika)
    Äldre 13 Nov 22:47
    #3
    +1

    Om du vore kvinna så skulle det självklara rådet här på fl i så fall bli att du skulle skaffa dig en manlig vän som kan förstå dig och erbjuda närhet,
    även fysisk närhet (alltså en älskare). Det är en mänsklig nödvändighet, bra för din hälsa och stärkande på alla sätt för att du som kvinna skulle kunna orka med din jobbiga situation.
    För att värna om din sjuka man så skulle du inte behöva prata med honom.
    Ett sådant råd vore helt naturligt och det skulle vara förståeligt och helt ok i din situation. Det skulle säkerligen uppmuntras av de flesta.

    Men nu är ju du en man vilket gör det omöjligt att komma med ett sådant råd... 

  • Anonym (Anja)
    Äldre 13 Nov 23:06
    #4

    Går det att ha någon form av samliv trots sjukdomen? Smek, orslsex, petting? Sex är ju så mycket mer än bara penetration.

    I sådana här fall tycker jag ni bör för utomstående hjälp, ex parterapi för att hitta en fungerande lösning som båda är bekväma med. Viktigt att det blir rätt med tanke på att hon inte valt den här situationen och påsåvis blir ofrivilligt fånge av sjukdomen.

    Nej, man kan inte köpa en kvinnas. Kvinnokroppar är inye handelsvaror. Isåfall bättre med en älskarinna som har sex pga av lust.

  • Anonym (Slut?­)
    Äldre 14 Nov 17:32
    #5

    Hoppas verkligen inte sexlivet är slut vid 45 för det har inte ens börjat.

  • Anonym (Frank­)
    Äldre 14 Nov 18:22
    #6

    Tufft läge! Lider med dig... ...tänker såhär; en dialog lring det hela är bra och troligtvis ett måste. Känner spontant att ett eventuellt godkännande/erkännande att ha sex med andra måste komma från din partner...växa fram eventuellt!? Dialogen är viktig hur som. Din partner kanske ändå kan tillfredsställa på andra vis en tid!?...funkar inte det blir det än tuffare gissar jag. Hoppas ni finner en väg.

  • Anonym (Lika olika)
    Äldre 14 Nov 19:13
    #7

    På flera sätt skulle jag vilja säga att det bästa sexlivet för min del började omkring 40-45 års ålder.
    Visst hade det tidvis varit bra även dessförinnan men med min nuvarande sambo och det nya livet vi lever med relativt vuxna barn är underbart.
    Har inte haft så rikt, omväxlande och roligt sexliv någonsin tidigare. Nu har vi varit tillsammans i åtta år och allt är fortfarande lika spännande och härligt trots att jag nu är 50+.

  • Äldre 15 Nov 17:40
    #8

    Sex måste inte innebära att han har det med någon annan. Du får väl ha sex med dig själv ibland. Och är sex med andra viktigare än förhållandet så får du lämna de. Men ett väldigt stort svek om man varit tillsammans länge. Vänd på det och fundera om du vill bli lämnad i en svår situation.

    Gör ett val och bestäm dig för det. Det kan vara så att det bara finns dåliga val och inget enkelt val alls.

  • Anonym (Ja)
    Äldre 15 Nov 17:46
    #9

    Här är man 39 år och ibte haft sex med sin man på 4 år!

    Delar inte enda samma sovrum då jag sover bättre själv eftersom han it evornas sex.

    Säger att sex är som ett träningspass och att han blir jättesvettig.

    Så trist.

    Får många frågor om mitt Mobilnr av random välutbildade män här och där så jag verkar kunna attrahera andra män.

    Min självkänsla sjönk till 0 när min man inte orkade. Nu har jag ?stängt dörren? helt till honom och vi lever ihop för vår dotters skull snart i tonåren.

  • Fritz0­8
    Fri 15 Nov 2019 10:40
    #10

    TS.

    Hur har det gått?

Svar på tråden Ska sexlivet vara slut vid 45?