• Kille201

    Har jag en diagnos?

    Hej!


    Jag är en kille på 20 år som har i princip hela mitt tonårsliv levt med ångest och oro. Allting började när jag var runt 12-13 år gammal och började få väldigt mycket ångest och tänkte på att ta mitt liv flera gånger om dagen/planerade självmord. När jag var 14 år så hade jag redan skurit mig ett antal gånger och kände att om jag inte pratar med någon nu så kommer jag göra det. Jag "pratade" med kuratorn på skolan till slut, egentligen mest grät då jag knappt kunde prata. Någon månad senare fick jag åka in till BUP och därefter psykakuten (samtidigt fick mina föräldrar reda på hur jag känt under en längre tid). Min pappa tog sitt egna liv kort därefter bara en tid innan jag fyllde 15.

    Jag har sedan dess gått på anti-depressiva fram till ca 1,5 år tillbaka, haft 3 självmordsförsök. Idag är jag mer "stabil", jag mår inte dåligt på samma sätt som förut men tankar kring att ta mitt liv finns typ där fortfarande, varje dag i princip. Jag har även väldigt mycket ångest och oro, utöver det har jag problematik med mina relationer då jag nästan är livrädd för att förlora folk i min närhet tills att det nästan känns sjukt. Varje grej som någon gör som att någon inte kan va med mig den eller den dagen tar jag som att personen inte längre vill umgås med mig och jag drabbas av sjuk ångest och beskyller personen osv. Det är så sjukt och konstigt och jag vet inte vad det är med mig. Sedan så är jag så jävla impulsiv så varje "incident" som ger mig otrolig ångest ger mig direkt tanken på att ta mitt. Jag slutade med medicinerna något år efter att jag fyllde 18 och har egentligen inte haft någon vidare "uppföljning" sen mitt sista besök hos psykologen på BUP precis innan jag fyllde 18 då.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, jag orkar inte ta upp det här med min mamma eller syskon då vi redan gått igenom så mycket som familj och jag vet att jag själv var en stor belastning under tiden som det var som värst. Å andra sidan är jag rädd att tankarna som idag inte är så starka men ändå finns kan vända sig och att jag av en impuls gör något dumt...

  • Svar på tråden Har jag en diagnos?
  • Anonym (Bea)

    Det gör ont att läsa hur du mår. Jag har en son i din ålder och om det var min son som hade mått så dåligt och varit så orolig så hade jag velat finnas där. Oavsett tid på dygnet och oavsett vad jag har gått igenom eller inte i livet.

    Jag tror din mamma vill finnas där för dig om du ger henne chansen till det.

    Jag kan inte svara på om du har någon diagnos eller inte men vad sa de på BUP om detta? Kan du kanske ringa dit för ett kort möte och diskutera detta?

    Men hur som du måste få den hjälp du behöver för att kunna må så bra att du själv känner att du är ok. Få de verktyg så du kan hantera dina känslor när de överrumplar och får dig må så fruktansvärt dålig.

    (Jag kan inget om hur är inte insatt i ämnet)

    Så tänker jag.

    Hade du berättat detta för mig öga mot öga hade du fått en kram, så.. kram.

  • Anonym (Styrkekramar till dig!!)

    Det gör ont att läsa vad du skriver då även jag har en son i din ålder och som faktiskt mått väldigt dåligt pga mycket som hänt i hans liv. Han har inga självmordstankar men har verkligen kraschlandat. Vi jobbar hårt på att han ska må bättre och bli bra framöver. Eftersom jag är mitt uppe i detta så berör det mig djupt <3 Vilket tufft liv du har och jag beklagar din förlust av din pappa,

    Även om du känner dig som en belastning så är du med stor sannolikhet viktig och älskad av din mamma och syskon. Ibland är det svårt att prata och få fram rätt ord. Det blir lätt fel och man missuppfattar och kanske irriterar sig på varandra. Kanske du kan skriva ett brev eller sms till din mamma där du berättar hur du känner dig. Det gjorde vår som och tro mig, det berörde oss djupt. Det blir lixom med en annan känsla att läsa vad någon skriver ner. Våga blotta dig och berätta hur du faktiskt mår. Jag är ganska säker på att din mamma uppskattat det och tar dig på allvar. Det är ju ett rop på hjälp. Bär det inte inom dig! Du behöver all stöttning och det tror jag du har bara du vågar öppna dig. Snälla lova mig att du är rädd om dig <3

    En mammas kärlek är stor... Våga sträck ut handen och be om hjälp.

    Önskar jag kunde krama om dig!

Svar på tråden Har jag en diagnos?