• Crimson_Butterfly

    Hemma utan föräldrapenning smna som tjänsteledigt?

    Jag har varit hemma med min son 1 dag i veckan i snart 3 månader. Han är nu 15 månader. När jag ansökte om det sa jag till min cheff att jag ville vara föräldrarledig men inte ta ut någon föräldrarpenning. Han sa då att det blir att jag får vara tjänsteledig utan betalt. Så har haft tjändtelrdigt nu. Han godkände det bara gör att jag bara hadde en vecka semmester i sommras. Men vad jag förståt så kan de inte neka en föräldrarledigt. Eller är det bara om man tar ut föräldrarpenning? Det ska väll inte spela någon roll? Stämmer det att om man inte tar ut föräldrarpenningen så är det tjänsteledigt man ska ha och inte föräldrarledigt? Är det samma sak? Bara undrar så att det inte blir fel. Han sa nu i veckan att när man är tjänsteledig så påverkar det ens semmester dagar, men föräldrarledigt ska väll inte påverka något eller har jag fel. Vet att det på verkar sjukpeningen om man inte tar ut föräldrarpening.

  • Svar på tråden Hemma utan föräldrapenning smna som tjänsteledigt?
  • mammatill6

    När barnet blir 18 månader krävs att du tar ut FP. Men du har rätt att vara föräldraledig bara några perioder per år, minns inte om det är 3. Och en dag är en period. Så han kan neka dig.

  • Anonym (Nn)

    Du har ju rätt att gå ner i tjänst om du har småbarn. Till max 75%. Det är väl det du gjort om du inte tar ut fl-dagar? Det kan arbetsgivaren inte neka dig. Men det påverkar semesterkvoten.

  • Anonym (Nej)

    Nej det är inte samma sak att ta tjänstledigt som föräldraledigt. Du har rätt till föräldraledigt även UTAN föräldrapenning tills barnet blir 18 mån (men max tre perioder per år). Efter en viss tid påverkar föräldraledighet hur mycket semester du tjänar in. Jag tycker du ska ringa ditt fack och diskutera vad som gäller enligt ditt avtal och få deras hjälp vid behov. Det låter som att du och chefen antingen missförstått varann eller att hen inte kan reglerna. (Rätt till att gå ner i arbetstid till 75% är en helt annan fråga, och den är inte avhängig av att ha någon föräldrapenning kvar att ta ut)

  • Ms H
    mammatill6 skrev 2018-11-14 06:20:57 följande:

    När barnet blir 18 månader krävs att du tar ut FP. Men du har rätt att vara föräldraledig bara några perioder per år, minns inte om det är 3. Och en dag är en period. Så han kan neka dig.


    En dag är inte en period, inte när det är upprepat en dag i veckan. Att vara ledig ?alla tisdagar? räknas som en föräldraledighet i det avseendet.
  • Sharper
    mammatill6 skrev 2018-11-14 06:20:57 följande:

    När barnet blir 18 månader krävs att du tar ut FP. Men du har rätt att vara föräldraledig bara några perioder per år, minns inte om det är 3. Och en dag är en period. Så han kan neka dig.


    Inte om ts ansökte tex för 6 månader i taget. Då är det en period. Ansöker hon dock om en dag i taget så är varje dag en period
  • Anonym (Nn)

    Min arbetsgivare (kommun) kallar det i alla fall partiell föräldraledighet när man går ner i arbetstid. Jag uppfattar det som att det är det Ts gjort. Hon har inte tagit ut några föräldradagar, alltså är inte detta någon fl-period med föräldradagar utan tjänstledighet/partiell föräldraledighet. Det är två olika saker.

  • Anonym (Nej)

    Fast ts bad om föräldraledigt, inte partiell föräldraledighet på 20 %. Ja det är två olika saker men nej före 18 månader krävs inte att man tar ut föräldraledighet i form av ersättning från FK, man har rätt till vanlig föräldraledighet ändå.


    Anonym (Nn) skrev 2018-11-14 19:26:49 följande:

    Min arbetsgivare (kommun) kallar det i alla fall partiell föräldraledighet när man går ner i arbetstid. Jag uppfattar det som att det är det Ts gjort. Hon har inte tagit ut några föräldradagar, alltså är inte detta någon fl-period med föräldradagar utan tjänstledighet/partiell föräldraledighet. Det är två olika saker.


Svar på tråden Hemma utan föräldrapenning smna som tjänsteledigt?