• Anonym (P)

    Ex som vill krossa mig

    Frågan rör en expartner som under flera år gjort mitt liv till ett helvete tillsammans med sin nuvarande partner och dennas familj. Trakasserier, hot och kränkningar. Jag har mått och mår fruktansvärt dåligt. Djup depression och ptsd och mitt barn har präglats av detta som pågått halva dess liv. Mitt liv är förstört men jag gör mitt bästa för att en dag ta mig upp.

    Jag förstår bara inte dem bakomliggande motivationen. Att hans nuvarande och hennes familj drivs av svartsjuka och en önskan att domimera är jag rätt säket på. Vad hans drivkraft är är mindre klart för mig. Han tycks vilja bevisa hur lycklig han är nu, hur värdelös och dålig jag var och hur mycket mer han älskar sin nuvarande än han någonsin älskat mig. Men varför? Vad driver honom till detta? Jag behöver hjälp att förstå för att kunna må bättre.

  • Svar på tråden Ex som vill krossa mig
  • Anonym (P)
    Salmiakk skrev 2018-11-14 07:19:41 följande:

    Han kan bara krossa dig om du tillåter det.

    Polisanmäl för trakasserier!


    Går inte att anmäla. Och nej, det funkar inte så med misshandel tyvärr...
  • AnnaSthlm

    Sänder styrka till dig! Och vet du vad? Du behöver inte alls förstå. Han kanske inte förstår själv. Det finns alltid en anledning.

    Det du behöver är att fråga dig själv, så som han beter sig mot dig, är det okej för dig just nu eller är det inte okej? Oavsett hans anledningar. Sedan behöver du bestämma dig för hur du sätter upp en tydlig gräns för var du vill ha honom.

    Du kommer att lära barnet att stå upp för sig själv genom att stå upp för dig själv.

  • AnnaSthlm
    Anonym (P) skrev 2018-11-14 07:22:57 följande:

    Går inte att anmäla. Och nej, det funkar inte så med misshandel tyvärr...


    Och vad menar du med det? Att du inte kan göra något? Att du är cursed for life?
  • Anonym (P)
    AnnaSthlm skrev 2018-11-14 07:25:08 följande:
    Och vad menar du med det? Att du inte kan göra något? Att du är cursed for life?
    Nu förstår jag inte. Nej anmäla kan jag inte. Eller, det leder ingenstans då det är svårt att få bevis. Och jag har inga barn med honom.

    Jag önskar bara diskutera eller utbyta tankar om vad det är som pågår hos personerna, och framför allt mitt ex. Det är det som kommer hjälpa mig bäst. Allt annat har jag redan undersökt och gjort vad jag kunnat i. 
  • AnnaSthlm

    Ok, då är barnet som du nämner i trådstarten inte ert gemensamma, har jag tolkat rätt? För att vara ärlig så blir det än mer svårt att förstå vad det egentligen är som händer med ditt ex. Och jag förstår att du mår dåligt så det är inte illa menat på något sätt.

    Men vad är det som gör att ni fortfarande har kontakt trots att ni inte har barn ihop? Har ni gemensam egendom, släktingar, affärer?

    Och vad är det för kränkningar och trakasserier?

    Om du behöver medlidande och att prata av dig så är FL fel forum, här brukar det vara mer eller mindre skarpa förslag på action.

    Ta hand om dig!

  • Anonym (P)
    AnnaSthlm skrev 2018-11-14 07:41:32 följande:

    Ok, då är barnet som du nämner i trådstarten inte ert gemensamma, har jag tolkat rätt? För att vara ärlig så blir det än mer svårt att förstå vad det egentligen är som händer med ditt ex. Och jag förstår att du mår dåligt så det är inte illa menat på något sätt.

    Men vad är det som gör att ni fortfarande har kontakt trots att ni inte har barn ihop? Har ni gemensam egendom, släktingar, affärer?

    Och vad är det för kränkningar och trakasserier?

    Om du behöver medlidande och att prata av dig så är FL fel forum, här brukar det vara mer eller mindre skarpa förslag på action.

    Ta hand om dig!


    Nej precis, inte vårt gemensamma barn. Vi har inte kontakt idag. Det här är rätt komplext och har pågått under många år. Kränkningar om min person, min kropp, mitt liv. På alla tänkbara sätt. Hot om våld, elaka saker om mitt barn. Det känns som att jag har blivit psykologiskt våldtagen. 

    Att vi inte har kontakt innebär inte att allt är bra, jag har tagit mycket skada av det som jag försöker läka från. Att det gjorts/görs i kärlekens namn är väldigt förvirrande och upprörande. 

    Jag behöver inte medlidande, men det är otroligt tungt att bära detta själv. Jag behöver få dela det här med någon, men kan inte finna en ventil för det. Vad jag mest behöver för att komma vidare, tror jag, är att så gott det går försöka förstå vad som pågått, egentligen. Jag hoppas att någon vill ge mig sin syn utifrån, för jag har väldigt svårt att se objektivt på allt. 

    Tack för din omtanke.
  • Aiyana
    Anonym (P) skrev 2018-11-14 08:26:45 följande:
    Nej precis, inte vårt gemensamma barn. Vi har inte kontakt idag. Det här är rätt komplext och har pågått under många år. Kränkningar om min person, min kropp, mitt liv. På alla tänkbara sätt. Hot om våld, elaka saker om mitt barn. Det känns som att jag har blivit psykologiskt våldtagen. 

    Att vi inte har kontakt innebär inte att allt är bra, jag har tagit mycket skada av det som jag försöker läka från. Att det gjorts/görs i kärlekens namn är väldigt förvirrande och upprörande. 

    Jag behöver inte medlidande, men det är otroligt tungt att bära detta själv. Jag behöver få dela det här med någon, men kan inte finna en ventil för det. Vad jag mest behöver för att komma vidare, tror jag, är att så gott det går försöka förstå vad som pågått, egentligen. Jag hoppas att någon vill ge mig sin syn utifrån, för jag har väldigt svårt att se objektivt på allt. 

    Tack för din omtanke.
    Det låter som om du behöver professionell hjälp för att släppa detta och kunna gå vidare. 
  • Anonym (P)
    Aiyana skrev 2018-11-14 08:38:37 följande:
    Det låter som om du behöver professionell hjälp för att släppa detta och kunna gå vidare. 
    Ja, det behöver jag. Men jag får ingen hjälp när jag ber om det och har inte råd att betala privat.

    Men ser att andra människor skriver inlägg om sina olika relationsproblem och får bra utbyte av tankar och analyser så har gott hopp om fl ändå. :)
  • Anonym (Ja)

    Kan bara hålla med detta är fel forum. Det mesta är för väldigt många något främmande om man skriver om sin eller andras situation. Det finns dom som inte kan förstå hur lätt det är att hamna i trubbel. Det räcker med att få ett galet ex på halsen för att man ska få problem. Det är fullt möjligt att ditt ex förstör för dig trots att ni inte har kontakt idag genom förtal & svartmåla dig för att skrämma bort andra från dig. Om ditt ex vill skrämma bort andra från dig & har behov av att du vet hur lycklig ditt ex är nu utan dig handlar det om att ditt ex har inte kommit över dig.

Svar på tråden Ex som vill krossa mig