• Äldre 14 Nov 10:07
    554 visningar
    4 svar
    4
    554

    Ständigt kissnödig inte uvi?

    Hej! jag är Gravid med mitt första barn.
    Jag är i vecka 11+6
    För 12 dagar sedan började jag känna symptom på uvi jag kunde inte hålla mig jag fick springa på toaletten ofta och var ändå kissnödig hela tiden och kändes som att jag skulle kissa på mig.
    Ibland kommer det mycket ibland kommer det lite.
    Det har blivit värre och värre för varje dag och det är värst om jag står och går då kan jag inte hålla mig länge, sitter jag ner så lugnar det sig lite. Ligger jag ner känner jag också att det blir värre särskilt om jag ligger på rygg.
    Jag var hos barnmorskan i Fredags och fick lämna urinprov och dom skrev ut selexid som inte hjälpte något, fick svar i Måndags på odlingen att dom inte hittade något. Träffade en läkare igår och fick lämna blodprov och urinprov. Sänkan visade inget och provet dom tog igår på uvi visade inget heller men dom har ändå skickat iväg nytt urinprov på odling som jag får svar på tidigast Torsdag eftermiddag om jag har tur annars Fredag förmiddag.
    Kan det vara så att det inte är uvi utan helt enkelt har med graviditeten att göra? 
    Problemet är att jag jobbar i butik där jag två av kvällarna står själv i 4,5 timme och jag klarar inte av att jobba just nu när jag måste springa på toa var 5e minut när det är som värst kanske var tjugonde minut när det är som bäst.
    Är det fler än jag som upplever dessa problem och vad kan man göra för att lindra så man klarar av att jobba :( 
    Har precis kommit tillbaka för 2 månader sen och börjat jobba efter 6 månaders sjukskrivning, så det är inte populärt att jag blivit sjukskriven igen även om chefen vet jag är gravid och är så förstånde som hon kan.
    Jag är ju redan i kontakt med vården, men dom tycker det är alldeles för tidigt för att det ska vara pga graviditeten och att något trycker på urinblåsan.
    Så det vore kul och höra era erfarenheter och tips. Tack på förhand! 
    Mvh orolig blivande Mamma <3 

  • Svar på tråden Ständigt kissnödig inte uvi?
  • Baraja­ggg
    Äldre 14 Nov 10:08
    #1

    Det är vanligt att bli kissnödig under graviditet. Det är livmodern som trycker mot urinblåsan

  • Baraja­ggg
    Äldre 14 Nov 10:10
    #2

    Och det är vanligt att ha så tidigt i gravidteten. För vissa är det em av dom första symtomen på graviditet

  • Äldre 14 Nov 12:17
    #3

    Jag kissar oftare både i början och i slutet av graviditeten, men inte i mitten. Men med oftare så menar jag dock inte var femte minut. 

  • Äldre 16 Nov 09:01
    #4

    Ringde vc idag angående att få svar på om odlingen visade något.
    Fick till svar att odlingen visade inte negativt, något växte men sköterskan kunde inte avgöra om jag skulle få pencillin eller inte.
    Så en läkare skulle ringa upp mig sent i eftermiddag.
    Jag bad om att få svar tidigare då apoteken här inte har helgöppet ifall jag får något utskrivet.
    Sköterskan frågade om jag hade några besvär, nej det är ju fullständigt normalt att kissa var 5e minut och ändå finns det ingen ände på kissnödigheten :( 
    Det kan inte vara nyttigt att ha gått med uvi i 2 veckor imorgon och ändå känns det inte som man tas på allvar utan man blir bortglömd i mängden :( 
    Vården idag :( 

Svar på tråden Ständigt kissnödig inte uvi?