• Arvo

    Ojämn lön vid brytpunkt

    Hej, 

    Jag har en fråga gällande skatt. 
    Har idag en grundlön på 33 000 kr idag + provision. 
    Provisionen är ibland 0 kr och ibland över 30k extra. 

    Min totala årslön kommer att gå över den statliga brytpunkten de sista 2 månaderna. Hur är det med skatten här. Dras den på de sista lönerna när man kommer över brytpunkten eller betalar man vanlig skatt fram till årsskiftet och blir sedan återbetalningsskyldig på deklarationen? 

    Tänker just när lönen är så oregelbunden? 

  • Svar på tråden Ojämn lön vid brytpunkt
  • enmanmedskägg

    Utan att vara expert så ja, du kommer i så fall att få restskatt på deklarationen. 


    Mitt tips är att lägga undan en summa eller betala in extra till skattekontot. Har du överskott på skattekontot så kommer du få den utbetald med återbäringen.

  • sextiotalist
    Arvo skrev 2018-11-14 15:17:14 följande:

    Hej, 

    Jag har en fråga gällande skatt. 
    Har idag en grundlön på 33 000 kr idag + provision. 
    Provisionen är ibland 0 kr och ibland över 30k extra. 

    Min totala årslön kommer att gå över den statliga brytpunkten de sista 2 månaderna. Hur är det med skatten här. Dras den på de sista lönerna när man kommer över brytpunkten eller betalar man vanlig skatt fram till årsskiftet och blir sedan återbetalningsskyldig på deklarationen? 

    Tänker just när lönen är så oregelbunden? 


    Det är olika hur man gör på olika företag, men hos oss så betalar de statlig skatt om man kommer över brytpunkten för den månaden man kommer över brytpunkten.
  • Anonym (Ellen)
    sextiotalist skrev 2018-11-14 16:15:39 följande:

    Det är olika hur man gör på olika företag, men hos oss så betalar de statlig skatt om man kommer över brytpunkten för den månaden man kommer över brytpunkten.


    Skatt ska hanteras enligt gängse regler , det är inte upp till företag att bestämma hur man gör eller inte gör. Vet man inte som löneansvarig så finns all info på skatteverkets hemsida. En snabb titt i skattetabellen visar exakt vilken preliminär skatt som ska dras vid ett visst bruttobelopp så det är bara att kolla där. Och har man totalt sett för året betalt för mycket så får man tillbaka. Ingen kan någonsin bli "lurad " på skatt.
  • sextiotalist
    Anonym (Ellen) skrev 2018-11-14 18:09:41 följande:

    Skatt ska hanteras enligt gängse regler , det är inte upp till företag att bestämma hur man gör eller inte gör. Vet man inte som löneansvarig så finns all info på skatteverkets hemsida. En snabb titt i skattetabellen visar exakt vilken preliminär skatt som ska dras vid ett visst bruttobelopp så det är bara att kolla där. Och har man totalt sett för året betalt för mycket så får man tillbaka. Ingen kan någonsin bli "lurad " på skatt.


    Då gör de rätt hos oss, för de går på skattetabellen varje månad
  • Anonym (Ellen)
    sextiotalist skrev 2018-11-14 19:37:57 följande:

    Då gör de rätt hos oss, för de går på skattetabellen varje månad


    Så bra!

    Det kan dock ska gå i bakhuvudet är ju att hur korrekt prel-skatt en arbetsgivare än drar så har de aldrig helheten. De vet inte om du har fler jobb och bör beskattas annorlunda pga det (arbetsgivare kan inte "se" om någon har fler arbetsgivare vilket vissa verkar tro), om du har lån och betalar räntor, om du har för avsikt att söka avdrag för resor, om du sålt aktier, om du får något slags livränta/pension från tex ett försäkringsbolag osv.

    Det är många parametrar som påverkar slutkatten för året.
Svar på tråden Ojämn lön vid brytpunkt