• Anonym (ts)
    Äldre 14 Nov 19:21
    2762 visningar
    40 svar
    40
    2762

    Tacka nej, är det dåligt?

    Ibland på t ex arbetsintervjuer så händer det att de frågar om man vill ha kaffe, vatten eller så. Jag brukar alltid säga ''nej tack det är bra'' då jag helt enkelt inte  känner för det just då. Men jag undrar om det här ger ett dåligt intryck? Är det någon social kod att man ''ska'' tacka ja till sånna här små grejer för att visa att man är öppen och positiv? Det känns lite sådär att tacka nej faktiskt, nästan lite otrevligt även om jag har en trevlig ton, men jag vill ju inte ha. 

    Ursäkta om den här frågan kanske har ett självklart svar men jag är 20 år, har just kommit in i det här med att söka arbete och dessutom är jag lite dålig på det sociala och det har jag alltid varit. Jag brukar nästan alltid tacka nej när någon erbjuder något, t ex att smaka på deras mat eller godis, det bara är så.

  • Svar på tråden Tacka nej, är det dåligt?
  • Äldre 14 Nov 19:26
    #1

    Jag tror att det är smart att tacka ja. Du behöver inte dricka, smutta lite räcker väl.

  • Äldre 14 Nov 19:29
    #2

    Jag tackar alltid ja faktiskt. Känns på nåt vis bättre.

  • Äldre 14 Nov 19:32
    #3

    Dricker inte heller kaffe, te dricker jag bara på morgonen och jag har lärt mig genom sociala tillställningar genom åren att det framstår som mer okej att ta ett glas vatten än inget alls. Så jag brukar tacka ja till det fast jag inte är törstig och sen smuttar jag lite på det. Tror inte egentligen det anses som ofint men...

  • Äldre 14 Nov 19:36
    #4

    När jag tänkte anställa en barnvakt så såg jag det som positivt med de som tog kaffet. Sämre med de som sade "nej tack men gärna lite vatten".

    Har tagit emot kaffet vid varje jobb jag själv fått också.

    Alla säljare som kommit hem har tagit kaffe. Så jag tror det är en smart grej att ta emot som de fattat.

    Kaffe = socialt.

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 14 Nov 19:38
    #5

    Brukar själv försöka att alltid tacka ja, men kunde inte bry mig mindre när jag själv håller intervju. Så, tacka ja är väl ett säkert kort, men jag tror att det fler än jag som inte lägger någon vikt vid ett nej :)

  • Äldre 14 Nov 20:13
    #6

    Säg "vad snällt av dig att fråga, jag tar gärna ett glas vatten just nu" med ett soligt leende

  • Äldre 14 Nov 20:21
    #7
    +1
    Meriall skrev 2018-11-14 19:36:24 följande:
    När jag tänkte anställa en barnvakt så såg jag det som positivt med de som tog kaffet. Sämre med de som sade "nej tack men gärna lite vatten".

    Har tagit emot kaffet vid varje jobb jag själv fått också.

    Alla säljare som kommit hem har tagit kaffe. Så jag tror det är en smart grej att ta emot som de fattat.

    Kaffe = socialt.
    Vad menar du? Att det är negativt att inte dricka kaffe? Det finns många som inte dricker kaffe men det har du kanske inte tänkt på? Har du alltså en negativ uppfattning om alla som inte dricker kaffe?
  • Anonym (jatac­k)
    Äldre 14 Nov 20:22
    #8
    +1

    Alltid tacka ja!
    Det är oartigt att inte ta emot när man blir bjuden.

  • Anonym (tokdå­rar)
    Äldre 14 Nov 21:08
    #9
    +1
    Meriall skrev 2018-11-14 19:36:24 följande:

    När jag tänkte anställa en barnvakt så såg jag det som positivt med de som tog kaffet. Sämre med de som sade "nej tack men gärna lite vatten".


    Sök hjälp.
  • Äldre 14 Nov 21:11
    #10

    Jag har alltid tackat nej. Har inte ens tänkt på att det skulle vara något problem.

Svar på tråden Tacka nej, är det dåligt?