• Anonym (Anon)

    Behöver hjälp

    Hej jag har ett problem i livssituationen och behöver åsikter från andra hoppas någon här kan vara lite motiverande och stödjande i min situation

    Jag ahr en sambo vi har bott ihop 1år , jag känner sedan ett bra tag att jag har tröttnat på vårat förhållande jag tycker om henne men det har nästan blivit mer som vänner än ett par , sexlivet har aldrig varit något vidare enligt mig , nu är det borta helt i princip mycket från min sida då jag ej riktigt tänder på tanken av att vi ska ha sex ens ( jag är mannen) sexdelen har varar månader men att ha tröttnat på förhållandet är någon månad nu bara men ! Min sambo e världens snällaste o schysstaste tjej men jag känner mig inte ett dugg kär längre eller villig att ha ett förhållande så som det bör vara .... och nu efter någon månad så kommer en annan tjej in i bilden en tjej jag känt några år vi har många gemensamma intressen och har trevligt ihop , jag tycker om denna tjejen mer o mer då vi har så mycket gemensamt och har alltid varit intresserad av henne under åren vi känt varandra .. men egentligen är det så att jag inte vet hur jag ska göra slut med min sambo då jag aldrig varit i denna situationen innan . vi är relativt unga . Vill inte vara elak och hon tycker om mig mer än vad jag tycker om henne även om min vän som nämt ovan inte hade funnits i bilden så vet jag att det inte är att mina känslor kommer väckas till liv igen . Men jag får sp fruktansvärt dåligt samvete av tanken att göra slut med min sambo när hon verkar må bra i förhållandet =\ kan någon motivera mig lite hur man går tillväga i denna situationen mvh

  • Svar på tråden Behöver hjälp
  • Anonym (L)

    Du säger att du vill göra slut helt enkelt. På en gång. Du gör inte henne en tjänst genom att stanna kvar för att hon är lycklig, utan du förstör bara för henne och slösar hennes liv och låter henne leva i en elak lögn. Så gör slut idag.

    Sen flyttar ni isär och förhoppningsvist tar du med dig en värdefull läxa av att inte flytta ihop med någon som du knappt känner.

  • Anonym (Gör det tydligt)

    Bestäm dig för en förklaring till varför, och håll dig till den. Att ni flyttade ihop för snabbt och att du inte tycker ni har tillräckligt mkt gemensamt, och att du inte utvecklar djupare känslor med tiden utan känner tydligt att det inte är rätt, det är lagom mkt förklaring. Det är viktigt för henne att känna att hon vet varför du gör slut, och att det inte kan bli på något annat sätt. Lägg helst förklaringen inom dig själv, du känner inte tillräckligt. Vägra säga negativa saker om henne även om hon provocerar dig.

    - säg inget om den andra tjejen, inte ens under press. Om det blir du och hon, vänta länge innan ditt blivande ex får veta att du har gått vidare med ngn ny.

    - ge inte falska förhoppningar genom att trösta, återfalla i sex, svara otydligt eller olika på varför du vill göra slut.

    - tänk igenom det praktiska noga innan. Var om möjligt generös och hjälpsam mot tjejen. Du kan t.ex. erbjuda henne att ha lägenheten mer om en av er ska flytta hem till föräldrarna i väntan på nya lösningar. Obs menar inte att du är skyldig att låta henne få företräde, men en bra och hjälpsam attityd är alltid trevligt.

    Livet är inte enkelt och ibland får man gå igenom en period av dåligt samvete och skuldkänslor. Men tänk hur mkt värre det skulle kunna bli om du väntar och ni får barn lite oplanerat och sedan går åren och du börjar träffa andra på sidan om för att du saknar något.

  • Anonym (man)

    Du gör slut även om det sårar henne. SEN kan du göra som du vill med andra.

    Vad du INTE ska göra är att inbilla dig själv att du bara "skonar" henne från livets smällar genom att ge dig själv tillåtelse att knulla runt med andra och bara glömma säga det till din partner. För det är bara ren bullshit som svaga och falska människor använder som verktyg för att rättfärdiga saker för sig själva. INGEN gillar att bli sviken och matas med lögner.

Svar på tråden Behöver hjälp