• Äldre 14 Nov 23:04
    1550 visningar
    25 svar
    25
    1550

    Godaste hemgjorda varma chokladen?

    Hur gör du en god hemgjord kopp varm choklad?

  • Svar på tråden Godaste hemgjorda varma chokladen?
  • Äldre 14 Nov 23:13
    #1
    +2

    En tesked kakao, en tesked socker. Häll i vispgrädde och rör om tills det blir fluffigt. Häll på het mjölk.

  • Äldre 14 Nov 23:23
    #2
    lövet2 skrev 2018-11-14 23:13:00 följande:
    En tesked kakao, en tesked socker. Häll i vispgrädde och rör om tills det blir fluffigt. Häll på het mjölk.
    Låter gott men hur mycket mjölk och grädde pratar vi om?
  • Äldre 14 Nov 23:27
    #3
    Tihi skrev 2018-11-14 23:23:17 följande:
    Låter gott men hur mycket mjölk och grädde pratar vi om?
    Grädden prövar jag mig fram med. I bland blir det för lite, och då häller jag på lite till. I bland blir det för mycket, och då får jag sätta till mer kakao. Jag har en normalstor chokladkopp och fyller den med mjölk.
  • Äldre 14 Nov 23:42
    #4
    lövet2 skrev 2018-11-14 23:27:07 följande:
    Grädden prövar jag mig fram med. I bland blir det för lite, och då häller jag på lite till. I bland blir det för mycket, och då får jag sätta till mer kakao. Jag har en normalstor chokladkopp och fyller den med mjölk.
    Kokar du ihop allt på en gång eller separat? Jag har aldrig gjort hemgjord choklad tidigare. Oskyldig
  • Äldre 14 Nov 23:53
    #5

    Smarrigt, detta följer jag

  • Äldre 15 Nov 00:00
    #6
    Tihi skrev 2018-11-14 23:42:46 följande:
    Kokar du ihop allt på en gång eller separat? Jag har aldrig gjort hemgjord choklad tidigare. Oskyldig
    Alltså, det här ids jag ju sällan göra bara åt mig. Jag rör i hop kakao, socker och grädde i några koppar. Så värmer jag upp en liter mjölk i en kastrull, och så fyller jag kopparna. Om det blir mjölk över, så tar vi bara en liten kopp till.
    Det här lärde jag mig av mamma på stenåldern, när inte micron var uppfunnen.
  • Äldre 15 Nov 00:10
    #7
    +2

    Billigvarianten:
    En kopp (3-4 dl) mjölk i kastrull. Vispa ner 1 msk kakao och 1-2 tsk socker. Koka upp under vispning. Häll upp i koppen och bränn dig inte när du dricker.

    Dyrare, lyxigare variant:
    Smält 20 g mörk choklad tillsammans med 1/2 dl grädde i en kastrull. Häll på 1 kopp lantmjölk och koka upp unde vispning. Servera med vispad grädde.

    Smaksatt choklad som passar utmärkt att ge bort i portionspåsar i julkorgar:
    Sikta ihop 1 msk mjölkpulver, 1 msk gräddpulver (whitener/creamer) (finns inget gräddpulver så ta en msk till av mjölkpulvret) och 1 msk kakao. Rör i 1-3 tsk socker. Lägg till smaksättning (se nedan). När du vill ha en kopp, häll portionspåsen i en kopp hett vatten.

    Smaksättningar:
    - 2 krossade Marianne
    - 1 tsk (snabb)kaffepulver
    - 1 krm kanel
    - 1 krm pepparkakskryddor
    - 4 romerska bågar
    - 2-3 krossade Werters original


    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 15 Nov 06:12
    #8

    2 tsk kakaopulver

    2 tsk strösocker

    2 dl mjölk

    Rör ihop socker och kakao i en kopp, det blir annars lätt kakaoklumpar. Värm mjölken den ska inte koka, lyft av kastrullen, viska ner kakao/sockerblandningem. Både gott och nyttigt.????

  • GGN
    Äldre 15 Nov 06:21
    #9

    Bryt choklad med HÖG kakaohalt i små små bitar och lägg i en mugg. Värm upp mjölk i en kastrull. Häll på lite (!) mjölk i muggen och rör tills chokladen smälter. Sätt tillbaka kastrullen på plattan, i med rosa mashmallows, vispa ganska mycket medan de smälter. Det blir som ett rosa skum. Häll försiktigt över chokladen.

  • Kusine­n
    Äldre 15 Nov 07:19
    #10
    +1

    Jag tycker att det är väldigt gott att ha lite kardemumma i varm choklad.

Svar på tråden Godaste hemgjorda varma chokladen?