• Anonym (Va?)
    Äldre 15 Nov 08:07
    1056 visningar
    15 svar
    15
    1056

    Äter jag verkligen dåligt ?

    Jag har en fundering angående mina kostvanor. Jag får ofta höra, nästan varje dag, att jag borde ändra på det eller det, äta mindre av nånting och liknande. Jag tycker själv att jag äter hyfsat hälsosamt. Jag är inte ute efter att bygga muskler utan bara äta hälsosamt men enligt många misslyckas jag tydligen.

    Jag äter nästan samma sak varje dag.

    Frukost: kaffe med mjölk. 1 glas vatten, varje dag.

    2 finn crisp med ost o 1 ägg. ELLER 1 dl kvarg med chiafrön och pumpakärnor o 1 ägg.

    1 frukt eller 1 ägg till mellis

    Lunch; sallad med quinoa, grönkål och vitkål. Gurka, tomat, brieost och kyckling eller räkor.

    Mellis; 2 st falu rågrut med smör

    Middag; broccoli eller brysselkål med köttfärssås, köttfärsbiff, räkor, kyckling eller något annat kött.

    Ibland omelett istället.

    På helgen, fredag tar jag 1 glas rött till maten. På lördagen kan jag dricka 2 glas och en kaffedrink. Äter choklad och lakrits en gång i veckan. Max 100 g i veckan. Glass eller fikabröd varannan helg. Ibland sushi på helgen. Ibland potatisgratäng

    Felen jag får höra att jag gör är; för mycket kolhydrater, för många ägg och för mycket alkohol. Hur lite ska man äta av detta egentligen om jag intar på tok för mycket !?

  • Svar på tråden Äter jag verkligen dåligt ?
  • sextio­talist
    Äldre 15 Nov 08:13
    #1
    Anonym (Va?) skrev 2018-11-15 08:07:15 följande:

    Jag har en fundering angående mina kostvanor. Jag får ofta höra, nästan varje dag, att jag borde ändra på det eller det, äta mindre av nånting och liknande. Jag tycker själv att jag äter hyfsat hälsosamt. Jag är inte ute efter att bygga muskler utan bara äta hälsosamt men enligt många misslyckas jag tydligen.

    Jag äter nästan samma sak varje dag.

    Frukost: kaffe med mjölk. 1 glas vatten, varje dag.

    2 finn crisp med ost o 1 ägg. ELLER 1 dl kvarg med chiafrön och pumpakärnor o 1 ägg.

    1 frukt eller 1 ägg till mellis

    Lunch; sallad med quinoa, grönkål och vitkål. Gurka, tomat, brieost och kyckling eller räkor.

    Mellis; 2 st falu rågrut med smör

    Middag; broccoli eller brysselkål med köttfärssås, köttfärsbiff, räkor, kyckling eller något annat kött.

    Ibland omelett istället.

    På helgen, fredag tar jag 1 glas rött till maten. På lördagen kan jag dricka 2 glas och en kaffedrink. Äter choklad och lakrits en gång i veckan. Max 100 g i veckan. Glass eller fikabröd varannan helg. Ibland sushi på helgen. Ibland potatisgratäng

    Felen jag får höra att jag gör är; för mycket kolhydrater, för många ägg och för mycket alkohol. Hur lite ska man äta av detta egentligen om jag intar på tok för mycket !?


    Men vem tycker det och för vilka talar du om vad du äter, är det fanatiker inom olika dieter så kan de tycka att du äter "fel" eftersom du inte följer deras diet.

    Du äter helt OK, om du mår bra, har energi, håller dig mätt och håller vikten stabil.
  • Anonym (D)
    Äldre 15 Nov 08:19
    #2

    Brukar du klaga på att du inte går ner i vikt? Fattar inte varför de skulle klaga på din kost annars. Verkar bra. Men om du vill vara ännu nyttigare kan du ju byta ut falu rågrut mot en frukt eller morot och undvika rött kött..

  • Äldre 15 Nov 08:21
    #3

    Du intar verkligen inte på tok för mycket.Tycker du verkar äta bra, och naturligtvis ska du unna dig både godis, vin och drink ibland.Fan vad tråkigt livet blivit annars.;)
    Fortsätt du som du gör.


    Goodness me
  • Anonym (Wow)
    Äldre 15 Nov 08:27
    #4

    Shit vad nöjd jag hade varit om det där var min matdagbok. Låter helt lagom och nyttigt i mina ögon, men med en guldkant då då och. Nyttigare skulle bli trist.

  • Äldre 15 Nov 08:32
    #5
    Anonym (Wow) skrev 2018-11-15 08:27:27 följande:

    Shit vad nöjd jag hade varit om det där var min matdagbok. Låter helt lagom och nyttigt i mina ögon, men med en guldkant då då och. Nyttigare skulle bli trist.


    Jag håller med, hade också varit väldigt nöjd om det vore min matdagbok, hållbart och hälsosamt enligt mig
  • Äldre 15 Nov 08:35
    #6

    Jag har varit ihop med några typiska träningskillar, och allt de tänkte på (förutom sex) var vad de åt och vilken sorts kolhydrater och bla, bla, bla. Sjukt tråkiga människor i längden. Man kan tänka på vad man äter utan att vara fanatisk.

  • Äldre 15 Nov 08:40
    #7

    Det är ju ingen större variation direkt men får du i dig allt du behöver vitaminmässigt mm så kör du på det tycker fungerar bra.

    Om något så tycker jag väl att 3 glas vin är mycket en vanlig helg men det är ju mina preferenser som spelar in och således inget du behöver fästa någon större vikt vid.

  • Äldre 15 Nov 08:54
    #8
    +1
    Whitehorse1979 skrev 2018-11-15 08:40:29 följande:

    Det är ju ingen större variation direkt men får du i dig allt du behöver vitaminmässigt mm så kör du på det tycker fungerar bra.

    Om något så tycker jag väl att 3 glas vin är mycket en vanlig helg men det är ju mina preferenser som spelar in och således inget du behöver fästa någon större vikt vid.


    Oj, tycker du verkligen 3 glas vin utslaget på en helg är mycket? Där ser man hur olika man kan tycka, 3glas med middag i goda vänners lag är ju ingenting i min bok.
    Goodness me
  • Äldre 15 Nov 09:00
    #9
    taquine skrev 2018-11-15 08:54:27 följande:
    Oj, tycker du verkligen 3 glas vin utslaget på en helg är mycket? Där ser man hur olika man kan tycka, 3glas med middag i goda vänners lag är ju ingenting i min bok.

    I goda vänners lag eller fest nope.


    Men ensam?Ja det gör jag.
    Men som jag sa, det är min högst personliga åsikt och inget som är någon lag :)

  • Mongol­iet
    Äldre 15 Nov 09:11
    #10

    Allt beror ju på hur du vill se ut. Om du är en vanlig mnniska som lever ett vanligt liv så är det väl helt ok.

  • Anonym (Me)
    Äldre 15 Nov 09:13
    #11

    Vet inte vad man skulle reagera på där. Allt beror väl vad man själv har för övertygelse, finns många teorier om kost ju. Men personligen ser jag ingen nytta i att äta bröd, mjölmat är mest utfyllnad och kan vara negativt för hälsan. Men om du mår bra av det tycker jag du har en sund balans.

  • Anonym (N)
    Äldre 15 Nov 10:06
    #12

    Tycker du verkar äta jättebra! Var stolt över att du äter så bra som du gör!

    Om du gillar fisk så skulle du ibland kunna varva in det ibland för att få lite variation och äta kött lite mindre ofta.

    De som säger att du äter för mycket ägg tror antagligen fortfarande på att ägg innehåller dåligt kolesterol men det stämmer inte.

  • Anonym (Abc)
    Äldre 15 Nov 10:43
    #13

    Du äter ju ingenting. ...;- men säkert bra kost.

  • Äldre 15 Nov 11:13
    #14

    Överlag hälsosamt. Relativt mycket alkohol (men förmodligen ingen fara) och kött.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 15 Nov 13:35
    #15
    taquine skrev 2018-11-15 08:21:13 följande:

    Du intar verkligen inte på tok för mycket.Tycker du verkar äta bra, och naturligtvis ska du unna dig både godis, vin och drink ibland.Fan vad tråkigt livet blivit annars.;)
    Fortsätt du som du gör.


    Håller med, tycker att du äter bra.
Svar på tråden Äter jag verkligen dåligt ?