• asdfgh

    Hur lång tid tar det innan järntabletter ger effekt?

    Jag har lätt att få lågt blodvärde vilket ställer till det när jag vill ge plasma/blod, speciellt som jag avskyr järntabletter. Hade blivit avstängd pga för låga värden och tog mig äntligen dit och testade (och fick samtidigt med mig järntabletter hem) men låg vid det tillfället fortfarande för lågt.

    123 i HB (gränsen är 125)
    18,3 i ferritin, alltså järndepåer (gränsen är 20)

    HB kan tydligen vara lite lågt vid plasmagivning men ferritin-gränsen är hård.

    Om jag nu faktiskt lyckas ta mina järntabletter 5-7 dagar/v, hur lång tid är det tills det är nån idé att gå och testa sig igen? Jag var jättetaggad att komma igång igen och helt säker på att mina värden var ok.

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det innan järntabletter ger effekt?
  • asdfgh

    Ingen som vet? Just nu lutar det åt att fortsätta äta tabletterna den här veckan ut och sen gå och testa mig igen. Då har jag ätit dem i stort sett dagligen i knappt 2v. Räcker det eller slösar jag bara bort tiden?

    Det tar 2-3v från att man testat sig till att man kan räkna med svar dessutom och min mage hoppar inte jämfota över dagliga järntabletter...

  • Mantrasina

    Spontant säger jag att det är för kort tid. De brukar inte vilja att en kommer tillbaka för tester förrän efter någon månad iaf. Det är trots allt förenat med kostnader att kolla och du är till ingen nytta innan du kommit upp ordentligt både i depåer och hb. Och depåerna tar längre tid att bygga upp!

  • asdfgh
    Mantrasina skrev 2018-11-19 21:34:13 följande:

    Spontant säger jag att det är för kort tid. De brukar inte vilja att en kommer tillbaka för tester förrän efter någon månad iaf. Det är trots allt förenat med kostnader att kolla och du är till ingen nytta innan du kommit upp ordentligt både i depåer och hb. Och depåerna tar längre tid att bygga upp!


    Jag ligger ju inte mycket under gränsvärdena och ger i normalfallet endast plasma (brukar ge blod nån gång på sommaren när det är extrem blodbrist) så det är ingen fara om jag bara ligger precis på gränsvärdena, vill mest veta om jag kan minska ner tabletterna till typ varannan dag för att skona magen lite. 
  • asdfgh

    Inom 1 mån måste jag dit oavsett, förresten. Har inte järntabletter så det räcker så länge.

  • nnnnnnnn

    Jag mådde jättedåligt när jag låg på lågt ferritinvärde, trött och orkeslös. Låg på 12.
    Har sedan 6 månader tagit 1-2 niferex/dag (100mg/st) och ökat till 50-60 ungefär. Tänker att jag ska upp runt 100, även om jag mår otroligt mycket bättre redan.
    Hur starka är dina tabletter?

  • 1234568

    En kvinna i fertil ålder ska ha ett ferritin värde på 50+. Allt under 30 i ferritin är totalt tömda förråd på järn. Och eftersom järn är en råvara som behövs för att bilda hemoglobin så är det jätte viktigt ja. Ditt hb ligger också ganska lågt, vilket tyder på att om du ger mer blod, så kommer du gå därifrån med anemi.

    Det är farligt att ge blod med så låga värden.

    Ferritin stiger ca 5-10 steg per månad när du äter 100mg fe++ tabletter. Och man ska inte lämna blod med ferrit 20 heller. Skamlöst att dom tillåter det. Ta dig upp till 50. Det tar dig 3-5 månader. För vad är iden att du ger blod, och sedan är i behov av påfyllning av blod själv?

  • Mantrasina
    asdfgh skrev 2018-11-19 21:56:11 följande:

    Inom 1 mån måste jag dit oavsett, förresten. Har inte järntabletter så det räcker så länge.


    Måste och måste, du måste inte äta järntabletter och då måste du inte tillbaka. Det är ju inte som att gå till vårdcentralen för att du är sjuk med låga värden.


    Och det är heller inget krav att du äter järntabletter varje dag tills du är tillbaka på BC för kontroll. Värdet kommer troligtvis fortsätta öka ändå, fast långsamt, så länge du äter allsidig kost (och inte blöder). De kommer kalla dig när det är rimligt att värdet har återhämtat sig, tidigare än så brukar de inte ta några prover ändå (det kostar mer än det smakar när de av erfarenhet vet att det kan dröja innan värdena är okej.


    Men det är klart att du kan äta tabletterna med längre intervall. Du kan äta två i veckan för att spara på magen. Så länge du är medveten om att det då kommer ta mycket längre tid att komma upp i värden.


    Det bästa du kan göra är att ringa din blodcentral och fråga vad de tror är rimligt och när de vill att du ska komma in, så slipper du slösa både din tid, vårdens tid och vårdens resurser i onödan. 

  • Tiina87

    Minst 8 veckor iallafall.

    Jag brukar få upp mitt ferritinvärde efter att ha ätit järntabletter i 8 veckor, eller ja få upp det till att jag får lämna blod igen. Få upp det på normal nivå får jag aldrig.

  • Sommarskuggan

    Jag hade ferritin 30 och själva p-järn var 5 (7 lägsta). Mår rent ut sagt skit av det. Sen fick jag mens också och jag gick runt och kände mig full och allt var overkligt och jag hade lätt kunnat somna vid ratten eller glömma mitt barn på affären. Läkaren sa att jag måste räkna med att äta det i minst ett halvår..

    Hur kan du inte vilja äta järn nog länge för att må bra? Hellre kass mage än att bli sjuk! Speciellt extra viktigt om du är kvinna och blöder.

  • asdfgh
    Sommarskuggan skrev 2018-11-20 01:06:33 följande:

    Jag hade ferritin 30 och själva p-järn var 5 (7 lägsta). Mår rent ut sagt skit av det. Sen fick jag mens också och jag gick runt och kände mig full och allt var overkligt och jag hade lätt kunnat somna vid ratten eller glömma mitt barn på affären. Läkaren sa att jag måste räkna med att äta det i minst ett halvår..

    Hur kan du inte vilja äta järn nog länge för att må bra? Hellre kass mage än att bli sjuk! Speciellt extra viktigt om du är kvinna och blöder.


    Men jag mår inte dåligt? Var helt övertygad om att allt var bra tills jag gick dit och testade mig...
    1234568 skrev 2018-11-19 22:09:17 följande:

    En kvinna i fertil ålder ska ha ett ferritin värde på 50+. Allt under 30 i ferritin är totalt tömda förråd på järn. Och eftersom järn är en råvara som behövs för att bilda hemoglobin så är det jätte viktigt ja. Ditt hb ligger också ganska lågt, vilket tyder på att om du ger mer blod, så kommer du gå därifrån med anemi.

    Det är farligt att ge blod med så låga värden.

    Ferritin stiger ca 5-10 steg per månad när du äter 100mg fe++ tabletter. Och man ska inte lämna blod med ferrit 20 heller. Skamlöst att dom tillåter det. Ta dig upp till 50. Det tar dig 3-5 månader. För vad är iden att du ger blod, och sedan är i behov av påfyllning av blod själv?



    Grejen är att jag inte räknar med att ge blod innan tidigast sommaren och det står på mig att jag bara vill ge plasma. Jag ger endast blod i samband med att de går ut med att det är extrem blodbrist, oftast på sommaren och inte ens alla år. Så länge jag bara ger plasma ska det i teorin inte påverka vare sig blodvärde eller depåer.

    Tack för info om hur fort det stiger. Går förbi och frågar när de vill att jag ska testa mig när jag ändå hämtar nya tabletter (fick 2 kartor a 10 st). 
  • asdfgh

    Var i närheten idag så gick in och frågade när jag fick testa. Efter lite oenighet bland folk på blodcentralen (vissa tyckte jag kunde boka in mig för plasma och testa i samband med det) kom de fram till att jag kan höra av mig i början av januari och testa mig då. Gick därifrån med 40 järntabletter så jag klarar mig åtminstone tills mitten på januari vilket nog är när jag lyckas ta mig dit med tanke på ledigheter osv.

    De kommenterade för övrigt precis som vissa här på att jag kanske inte borde ge blod alls med tanke på lågt blodvärde och det är väl något att ta i beaktning. Går de ut i tidningarna med "extrem blodbrist, snälla kom och ge" får jag väl prata med dem då och fråga vad de anser. Innan juli/augusti när det brukar inträffa (om det händer i år, brukar vara ungefär vartannat år) bör jag vara uppe i 60-100 enligt kommentaren ovan om jag lyckas fortsätta ta tabletterna dagligen eller i alla fall i stort sett.

Svar på tråden Hur lång tid tar det innan järntabletter ger effekt?