• Anonym (Är mitt liv förstört?)

    Jag har 600 000 i studieskulder men hoppade av - kommer jag kunna ha ett drägligt liv framöver?

    Jag har 600 000 i studieskulder, men kunde inte fullfölja utbildningen pga psykisk ohälsa.
    Om jag börjar arbeta, hur stor del av denna skuld kommer jag behöva betala in varje månad? Kommer jag kunna ha ett drägligt liv?
    Jag är rädd att det inte kommer bli några pengar över när jag väl arbetar igen, att allt kommer gå till skulderna.
    Går det att lägga upp en långsiktig plan som gör att jag kan betala en mindre summa under en längre tidsperiod?  
    Så jag kan ha ett drägligt liv menar jag. Gå på bio, äta ute, köpa kläder osv..

  • Svar på tråden Jag har 600 000 i studieskulder men hoppade av - kommer jag kunna ha ett drägligt liv framöver?
  • Kjell2
    Anonym (Är mitt liv förstört?) skrev 2018-11-15 14:07:45 följande:

    Jag har 600 000 i studieskulder, men kunde inte fullfölja utbildningen pga psykisk ohälsa.
    Om jag börjar arbeta, hur stor del av denna skuld kommer jag behöva betala in varje månad? Kommer jag kunna ha ett drägligt liv?
    Jag är rädd att det inte kommer bli några pengar över när jag väl arbetar igen, att allt kommer gå till skulderna.
    Går det att lägga upp en långsiktig plan som gör att jag kan betala en mindre summa under en längre tidsperiod?  
    Så jag kan ha ett drägligt liv menar jag. Gå på bio, äta ute, köpa kläder osv..


    Hänger i huvudsak på din inkomst.

    Kolla med CSN hur din avbetalningsplan kommer se ut.
  • Anonym (Realist)

    Om du har 40 arbetsår framför dig så är det 15kkr+ ränta som du behöver betala av.

    I vilken takt är det bara CSN som du kan prata med om.

  • Eivie
    Anonym (Realist) skrev 2018-11-15 16:03:32 följande:

    Om du har 40 arbetsår framför dig så är det 15kkr+ ränta som du behöver betala av.

    I vilken takt är det bara CSN som du kan prata med om.


    Fast så räknar man väl inte på lån tagna efter milleniumskiftet typ? Det är max 25 år man får betala av och det måste vara avbetalt senast när man fyller 60 år.
  • Anonym (J)

    Om du har ett heltidsjobb lär du få högre levnadsstandard än en student, även om du har ett låglöneyrke och betalar av csn-skulder.

  • Jemp

    Och ja, klart att man kan ha ett drägligt liv och betala av studieskulder samtidigt!

  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2018-11-15 16:23:47 följande:

    Hur har du lyckats få så mycket lån?


    Undrar jag med... (Max tid 240 veckor med fullt lån plus fullt tilläggslån blir 667 200 kr lån enligt CSN hemsida)
  • Anonym (Lånat på Komvux?)
    Tow2Mater skrev 2018-11-15 19:28:44 följande:

    Undrar jag med... (Max tid 240 veckor med fullt lån plus fullt tilläggslån blir 667 200 kr lån enligt CSN hemsida)


    Gissningsvis har TS också lånat för behörighetsgivande studier på gymnasienivå. Jag pluggade ett år på Komvux för att få behörighet till min utbildning och lånade då drygt 60 kkr. Har TS läst ett par år på Komvux så tickar det snabbt på. Dessa veckor med studielån är utöver de 240 veckorna på högskolenivå.

    Till TS. På CSNs hemsida finns beräkningsverktyg för att se hur mycket man behöver betala tillbaka. Kika på det innan du börjar måla upp skräckscenarion. Jag hade 300 000 kr i studieskuld när jag var klar i skolan. I dagsläget betalar jag 670 kr/månad, och kalkylen anger att mitt högsta månadsbelopp kommer ligga på 1000 kr per månad. Har idag knappt 200 000 kvar i skuld.
  • Anonym (Lånat på Komvux?)
    Tow2Mater skrev 2018-11-15 19:28:44 följande:

    Undrar jag med... (Max tid 240 veckor med fullt lån plus fullt tilläggslån blir 667 200 kr lån enligt CSN hemsida)


    Gissningsvis har TS också lånat för behörighetsgivande studier på gymnasienivå. Jag pluggade ett år på Komvux för att få behörighet till min utbildning och lånade då drygt 60 kkr. Har TS läst ett par år på Komvux så tickar det snabbt på. Dessa veckor med studielån är utöver de 240 veckorna på högskolenivå.

    Till TS. På CSNs hemsida finns beräkningsverktyg för att se hur mycket man behöver betala tillbaka. Kika på det innan du börjar måla upp skräckscenarion. Jag hade 300 000 kr i studieskuld när jag var klar i skolan. I dagsläget betalar jag 670 kr/månad, och kalkylen anger att mitt högsta månadsbelopp kommer ligga på 1000 kr per månad. Har idag knappt 200 000 kvar i skuld.
  • Anonym (A)
    Jemp skrev 2018-11-15 16:23:47 följande:
    Hur har du lyckats få så mycket lån?
    Det är ju inte så svårt. 12 terminer får  man låna max på högskole/universitetsstudier. Det är 6 år. Säg att hon först tex studerade två terminer, kanske lösa kurser eller påbörjade ett program hon ångrade och sen hoppade på en 5 årig utbildning. Själv pluggade jag en lös kurs och kom sen in på lärarprogrammet, 5,5 år- alltså 11 terminer. CSN tickar på fort men det är ju det värt om man blir det man vill och får jobba med det man vill.  12 terminer är inte så mycket när det kommer till de längre utbildningarna eller om du ändrar dig efter ett par terminer och börjar något annat.
  • Woopsie

    Man betalar av i 25 år så det blir ca 2000:-/ mån för dig. Så du kommer kunna leva drägligt även på en lägre inkomst. Se dock till att inte låna till för mkt annat.

  • Anonym (Pepp)

    Kom ihåg TS, att även om du inte fullföljt utbildningen kan ingen ta ifrån dig det du ändå lärde dig!!!

  • Jemp
    Anonym (A) skrev 2018-11-15 19:50:24 följande:

    Det är ju inte så svårt. 12 terminer får  man låna max på högskole/universitetsstudier. Det är 6 år. Säg att hon först tex studerade två terminer, kanske lösa kurser eller påbörjade ett program hon ångrade och sen hoppade på en 5 årig utbildning. Själv pluggade jag en lös kurs och kom sen in på lärarprogrammet, 5,5 år- alltså 11 terminer. CSN tickar på fort men det är ju det värt om man blir det man vill och får jobba med det man vill.  12 terminer är inte så mycket när det kommer till de längre utbildningarna eller om du ändrar dig efter ett par terminer och börjar något annat.


    Nu har andra svarat ang komvux och tilläggslån vilket nog är svaret. Jag har också runt 11 terminer och skulden låg runt hälften av TS när jag började betala tillbaka.
  • Anonym (Alice)
    Jemp skrev 2018-11-16 11:22:39 följande:
    Nu har andra svarat ang komvux och tilläggslån vilket nog är svaret. Jag har också runt 11 terminer och skulden låg runt hälften av TS när jag började betala tillbaka.
    Kan ju vara så att ts pluggade utomlands och lånade till att betala för kursen också.
Svar på tråden Jag har 600 000 i studieskulder men hoppade av - kommer jag kunna ha ett drägligt liv framöver?