• MFML

    Skitiga kläder efter förskolan

    Mitt barn går på förskola och jag tar såklart alltid på henne rena kläder varje dag, oftast en body för att det inte ska bli ett "glapp" i ryggen och därmed kallt och obekvämt. Majoriteten av gångerna jag hämtat henne på eftermiddagarna är hon jättesmutsig efter maten (jag vet att barn ska ha kläder som är till att lekas i och man får räkna med fläckar och sånt) och det är fläckar typ överallt som är omöjliga att ta bort trots fläckborttagningsmedel (Vanish för den som undrar). Många nya plagg är skräp efter en användning (jag kan ju inte ta på henne fläckliga kläder för då blir jag väl socanmäld till slut och jag vill dessutom att hon ska va ren när hon kommer dit) och jag undrar egentligen bara om jag kan kräva att de har haklapp på henne? En annan sak som retar mig är att de aldrig knäpper bodyn... knapparna ligger kanske o skaver när hon ska sova på förskolan. Borde jag släppa detta eller göra något åt det? Vill helst inte kritisera personalen men vill ändå att detta kommer fram på något sätt.

  • Svar på tråden Skitiga kläder efter förskolan
  • Fia 28

    Min pojke har också väldigt smutsiga kläder efter dagis. Han övar på att äta själv och klottar ner sej rejält även om de faktiskt har klottlapp på honom. Har aldrig ens tänkt tanken att klaga och har inte sett en fläck hittills som inte gått bort heller. Galltvål är super mot fläckar. Vanligt vanish är bara skit.

  • syntharen

    Jag tänker att dom inte har tid, tyvärr, att ta på alla barnen hakklappar och att dom inte heller har tid att knäppa knapparna på bodyn heller. Tänk 10 barn med body som ska knäppas vid varje blöjbyta, minst 2 ggr per dag. Ta på kläder med mörkare färger. Vita kläder till barn överlag är ju helt omöjligt, dom ser ju skitiga ut efter dom ålat 5 min på golvet liksom. Men jag förstår frustrationen absolut. Min son ser likadan ut efter en dag på förskolan... :-/

  • Kokoskorven
    MFML skrev 2018-11-15 14:14:19 följande:

    Mitt barn går på förskola och jag tar såklart alltid på henne rena kläder varje dag, oftast en body för att det inte ska bli ett "glapp" i ryggen och därmed kallt och obekvämt. Majoriteten av gångerna jag hämtat henne på eftermiddagarna är hon jättesmutsig efter maten (jag vet att barn ska ha kläder som är till att lekas i och man får räkna med fläckar och sånt) och det är fläckar typ överallt som är omöjliga att ta bort trots fläckborttagningsmedel (Vanish för den som undrar). Många nya plagg är skräp efter en användning (jag kan ju inte ta på henne fläckliga kläder för då blir jag väl socanmäld till slut och jag vill dessutom att hon ska va ren när hon kommer dit) och jag undrar egentligen bara om jag kan kräva att de har haklapp på henne? En annan sak som retar mig är att de aldrig knäpper bodyn... knapparna ligger kanske o skaver när hon ska sova på förskolan. Borde jag släppa detta eller göra något åt det? Vill helst inte kritisera personalen men vill ändå att detta kommer fram på något sätt.


    Ja, det där skulle jag också störa mig på. Märkligt att de inte använder haklappar till såpass små barn, brukar inte förskolor göra det? Min son gick hos dagmamma, och han var för det mesta hyfsat ren och prydlig även när jag hämtade honom. Jag skulle nog försiktigt och vänligt föreslå att de använde haklappar, det borde ju inte vara någon jätteinvestering för dem. Självklart får man stå ut med en eller annan fläck, men det där är ju slabbigt och urtrist! Lär ju lukta också.
  • Yemkela

    Håller med om att galltvål är det bästa som finns mot fläckar! Gillar block bättre än flytande, men det kanske är en smaksak.
    När min tjej började förskolan var hon den enda med haklapp, och nu tre månader senare vägrar hon den även hemma, så det blir mycket fläckar.
    Tråkigt att de inte knäpper bodyn dock kan jag tycka, vad gör den då för nytta liksom. Min unge är aldrig still, så body funkar ändå inte till henne längre.

  • Anonym (Förskollärare)
    MFML skrev 2018-11-15 14:14:19 följande:

    Mitt barn går på förskola och jag tar såklart alltid på henne rena kläder varje dag, oftast en body för att det inte ska bli ett "glapp" i ryggen och därmed kallt och obekvämt. Majoriteten av gångerna jag hämtat henne på eftermiddagarna är hon jättesmutsig efter maten (jag vet att barn ska ha kläder som är till att lekas i och man får räkna med fläckar och sånt) och det är fläckar typ överallt som är omöjliga att ta bort trots fläckborttagningsmedel (Vanish för den som undrar). Många nya plagg är skräp efter en användning (jag kan ju inte ta på henne fläckliga kläder för då blir jag väl socanmäld till slut och jag vill dessutom att hon ska va ren när hon kommer dit) och jag undrar egentligen bara om jag kan kräva att de har haklapp på henne? En annan sak som retar mig är att de aldrig knäpper bodyn... knapparna ligger kanske o skaver när hon ska sova på förskolan. Borde jag släppa detta eller göra något åt det? Vill helst inte kritisera personalen men vill ändå att detta kommer fram på något sätt.


    Utifrån hur fläckningen ser ut så gissar jag att de har haft haklapp på, eftersom det knappt är några fläckar alls på överdelen av magen men massa på nederdelen. Hon har nog ätit själv och kladdat ner magen och ärmarna trots haklapp. Man brukar absolut ha tid att sätta på haklappar och knäppa bodys. Däremot brukar barnen äta själva, även de små eftersom man praktiskt inte har möjlighet att hjälpa alla barnen att äta. Så det blir rätt kladdigt och många barn äter med händerna.

    Jag tycker absolut du kan säga att du gärna vill att hon ska ha haklapp och att de ska knäppa bodyn. Prata med någon du har bra kontakt med och säg det utan att klaga. Du kan ju säga det att du gärna vill att bodyn ska vara knäppt för att du är rädd att knapparna ska skava på henne. Det borde de kunna förstå.
  • cosinus

    Jag köpte på mig mörka kläder på det som skulle användas på förskolan. Marinblått, brunt, svart, mörkrött, mörkgrönt o s v.

    När äldsta dottern började dagis drack de blåbärssoppa ibland, gick fort att bestämma sig för att mörka färger var det som gällde :)

    Men knapparna borde de kunna knäppa.

  • Duckan

    Hade exakt samma "problem" med fläckar och body på förskolan!
    Body slutade jag med för jag insåg att det var ingen idé och fläckarna, ja det blev bättre med åren men det var hopplöst ett tag. Hade aldrig några dyrbarheter på henne där.

  • Anonym (Förskollärare och mamma)

    Brukar alltid ha haklapp på de yngre barnen så länge de inte blir ledsna av den. Jag tror att de haft haklapp men fråga? Bodys har jag ingenting för, de är hemska. Jag vägrar att knäppa dem för man måste ändå knäppa upp för stt kolla bajs. Bodys, skosnören och tighta jeans är för mig a big no no! Oj sorry för off topic.

  • BuoBä

    "Soc" har nog värre saker att bekymra sig för än ungar med tomatfläckar som inte gått bort från i övrigt hela och tvättade kläder...

Svar på tråden Skitiga kläder efter förskolan