• Anonym (hummm)

    Emotionellt oerfaren man

    Har i snart två år stått väldigt nära en man (vi är båda runt 35). Jag ser honom som en av de jag står närmst, och jag tror att han känner ungefär samma för mig.. Vi har daglig kontakt, ses ett par dagar i veckan. Vår relation har alltid varit som om vi är i ett förhållande, bara det att vi inte ÄR det. 
    Han säger att "det inte känns helt rätt innerst inne och inte vill trassla in sig i något som inte blir någonting" med mig, samtidigt som han nästan är lite desperat efter att träffa någon, flytta ihop, bilda familj med och så vidare (för att majoriteten av hans vänner gjort det).

    Nu till saken - denna man har aldrig i sitt liv haft ett seriöst förhållande.. senast han var "kär" var han runt 24 år gammal.
    Han lider även av depression och har mycket stress och ångest i sitt liv.
    Kan det vara så att han helt enkelt inte riktigt kan skilja på kärlek och kärlek? Att han är emotionellt otillgänglig överlag.

  • Svar på tråden Emotionellt oerfaren man
  • Anonym (hummm)

    Kanske ska tillägga att anledningen att jag funderar över detta är för att jag börjat utveckla romantiska känslor för honom.

  • Amingus

    Du har själv svaret på frågan i din text.
    Ni har umgåtts i cirka 2 år som om ni varit i ett förhållande, fast ni inte varit det. 
    Och först nu har du utvecklat romantiska känslor. 

    Jag skulle gissa att han (i sin tanke) skickat signaler att han gillat dig och när du inte bekräftat det har han lagt det på is. Och därefter nöjt sig med att vara en nära vän.

    Man blir också dålig på att se när någon gillar dig om du inte får känslor bekräftade. Jag har aldrig haft ett förhållande och vet inte hur det känns att verkligen bli älskad i en intim relation. 
    Vill du ha en kille som honom, efter din beskrivning, måste du ta första stegen och visa dina känslor. Visa att du verkligen vill vara med honom. Om du däremot inte riktigt gillar honom på det sättet, låt han vara. "lek inte av dig" på en deprimerad man.

  • Amingus

    Du har själv svaret på frågan i din text.
    Ni har umgåtts i cirka 2 år som om ni varit i ett förhållande, fast ni inte varit det. 
    Och först nu har du utvecklat romantiska känslor. 

    Jag skulle gissa att han (i sin tanke) skickat signaler att han gillat dig och när du inte bekräftat det har han lagt det på is. Och därefter nöjt sig med att vara en nära vän.

    Man blir också dålig på att se när någon gillar dig om du inte får känslor bekräftade. Jag har aldrig haft ett förhållande och vet inte hur det känns att verkligen bli älskad i en intim relation. 
    Vill du ha en kille som honom, efter din beskrivning, måste du ta första stegen och visa dina känslor. Visa att du verkligen vill vara med honom. Om du däremot inte riktigt gillar honom på det sättet, låt han vara. "lek inte av dig" på en deprimerad man.

  • Anonym (hummm)

    Tack för ditt svar!

    Jag har varit jättetydlig med hur jag känner och att jag gärna hade gett "oss" ett försök. Men då fick jag till svar att han vill inte ha ett förhållande med MIG. Men att han vill träffa någon att bli "kär" i och så vidare.

    Får höra att han bara utnyttjar mig tills han träffar någon, men isåfall tror jag inte att han gör det medvetet. Han har även ställt in en dejt med en tjej för att träffa mig istället, när jag kände mig lite nere.

    Det är väl just det; han säger en sak men agerar annorlunda.

    Är nog jag som är naiv i det hela ;/

Svar på tråden Emotionellt oerfaren man