• Anonym (Daniel)

    Ge upp kärleken?

    Hej!

    Tänkte jag skulle försöka skriva av mig här och kanske kunna se våran separation från en annan synvinkel.

    Jag träffade en tjej för cirka ett år sedan, det var inte kärlek vid första ögonkastet men allt eftersom vi lärde känna varandra mer så växte en attraktion och en kärlek fram.

    Under året vi varit tillsammans så har vi haft en del dippar eftersom vi är väldigt olika och tjejen ifråga är väldigt känslig, vi har alltid kunna reda ut sakerna och gå vidare efter det.

    Hon har också haft svårt att visa känslor (att säga att hon älskar mig kommer inte naturligt) och jag har periodvis tappat kontakten med mina känslor för henne.

    Vi har också varit på olika plan vad det gäller barn, jag har barn sedan tidigare men det har inte hon men det är något hon önskar sig i framtiden.

    Jag kunde tänka mig fler barn i framtiden om det kändes rätt men var nog lite tveksam utåt, jag ville ju komma till den punkten i vårat förhållande där man känner längtan efter att få barn tillsammans.

    Annars så har vi haft det bra med mycket aktiviter då vi har liknande intressen och vi har för det mesta också haft en bra närhet till varandra.

    Så kom dagen då hon sa att hon inte ville fortsätta längre pga. att hon tyckte vi hade haft för många av dessa dippar, vi hade vid det här laget en del frågor/tvister som vi inte hade hunnit reda ut och som lagt sig på hög.

    Hon orkade helt enkelt inte fortsätta kämpa eller reda ut dom problemen vi hade, jag blev totalt tagen på sängen och hamnade i chocktillstånd.

    Jag uppfattade inte våra dippar som något så allvarligt, vi har aldrig bråkat eller varit elaka mot varandra.

    Hon verkade dock ha tagit dessa dippar väldigt hårt.

    Jag frågade om vi inte kunde prata och reda ut dom här sakerna istället för att bara bryta men det orkade/ville hon inte.

    Jag känner mig väldigt besviken att jag inte var värd mer, att jag inte är värd att kämpa för.

    Jag trodde hon var lika villig som jag att kämpa för förhållandet.

    Vi träffades cirka en vecka efter uppbrottet då vi kände bägge två att vi behövde prata av oss.

    När vi sedan sågs så fanns gnistan fortfarande kvar mellan oss, jag kände att hon var ledsen och fortfarande hade känslor kvar för mig.

    Vi satt nära varandra på hennes soffa och jag kunde känna hennes närhet, jag mådde så bra just då.

    Hon sa att hon inte riktigt visste varken ut eller in och att hon stod och vägde mellan att ge oss en ny chans eller att låta förhållandet vara.

    Jag sa att vi kunde börja om från början, vi kunde gå på parterapi och lära oss förstå varandra och inte missuppfatta varandra som jag tror vi tidigare gjort, jag sa att vi kunde börja försiktigt och börja dejta igen....

    Det slutade efter mycket velande att hon valde att ge upp, hon sa att hon brukar kunna lita på känslan som sa att det var dags att ge upp.

    Jag sa att jag accepterade hennes beslut och att vi nog inte bör höras mer då jag behöver komma vidare.

    Det har sedan dess gått ytterligare några veckor.

    Så fort jag vaknar och slår upp ögonen så finns hon där och jag blir ledsen, gråter varje dag.

    Det är bara sömnen som kan ge mig ro från mina tankar som annars mal hela dagarna.

    Jag fantiserar varje dag om att hon ska höra av sig eller stå utanför min dörr när jag kommer hem från jobbet.

    Jag saknar henne otroligt mycket trots att hon hade både bra och dåliga sidor.

    Jag kan inte höra av mig till henne då jag är rädd att förvärra saker.

    Jag kan heller inte gå vidare då jag hoppas att hon ska upptäcka att hon har så starka känslor för mig att det är värt att ge oss en chans till.

    Jag hade velat ge oss en chans till.

    Hur tänker hon, hur kan man bara kasta in handduken sådär?

    Vad ska jag ta mig till, ska jag bara ge upp?

  • Svar på tråden Ge upp kärleken?
  • sextiotalist

    Jag tillhör de som tycker man kan kasta in handduken om man, som i ditt fall, har varit tillsammans en kort tid.
    Jag anser inte heller att man ska kämpa för ett förhållande, utan det ska finnas så mycket bas i form av kärlek och harmoni, så att det inte ens behöver kämpas för. Om det sedan kommer en kris, då hanterar man krisen.

    Behöver man kämpa för ett förhållande redan efter ett år, då finns inte basen. Ett förhållande som redan från början är instabilt är inte heller, i mina ögon, något att satsa på.

    Så släpp henne, sörj att det inte blev vad du önskade, och kom ihåg, ett förhållande med ömsesidig kärlek som bas, men ömsesidig tillit och respekt, då behövs inte kämpande, då flyter det bara på.

  • Anonym (Daniel)
    sextiotalist skrev 2018-11-16 10:49:27 följande:

    Jag tillhör de som tycker man kan kasta in handduken om man, som i ditt fall, har varit tillsammans en kort tid.

    Jag anser inte heller att man ska kämpa för ett förhållande, utan det ska finnas så mycket bas i form av kärlek och harmoni, så att det inte ens behöver kämpas för. Om det sedan kommer en kris, då hanterar man krisen.

    Behöver man kämpa för ett förhållande redan efter ett år, då finns inte basen. Ett förhållande som redan från början är instabilt är inte heller, i mina ögon, något att satsa på.

    Så släpp henne, sörj att det inte blev vad du önskade, och kom ihåg, ett förhållande med ömsesidig kärlek som bas, men ömsesidig tillit och respekt, då behövs inte kämpande, då flyter det bara på.


    Tack för dom visa orden ????

    Det är jobbigt att höra men jag tror du kan ha rätt i det du säger.

    Jag tänker att om det är meningen att det ska vara vi så finns det också kärlek som kan brygga över alla hål.
  • Anonym (erfarenhet)

    I mina ögon ser det ut som om du haft en bild av hur det "ska" vara i en relation och i denna relation var det flera olika saker som inte var så. Trots det har du haft din idealbild och kanske man kan säga, lurat dig själv att det var ungefär det ni hade. Låter det vettigt? 

    Tjejen kanske har haft en mer realistisk bild, säkert utifrån sin känslighet, som du nämner. Hon har lärt sig efter vägen hur hon måste hantera saker för egen del, medan du verkar mer vara en person som inte har behövt tänka på sånt (rätt eller fel?). 

    Du beskriver att kärlek växte fram men inte fanns från början. Visst kan det gå till så men jag tror de flesta ändå startar med en förälskelse och att det sedan växer fram en kärlek. Personligen har jag aldrig stannat länge med en person där det "bara" kändes bra. Fanns inte pirret och de himlastormande känslorna där efter en kort tid så insåg jag att det inte var rätt utan kanske mer som kompisar. Säger inte att alla måste resonera så men jag tror det är ganska naturligt. 

    Ni har haft olika syn på saker, och det har funnits dippar och detta redan under första året. Jag tror att ni helt enkelt aldrig var riktigt rätt för varann men att du haft den här bilden/drömmen/idealet - kalla det var du vill - som har gjort att du till varje pris velat försöka igen och igen. 

    När du säger att hon "bara kastar in handduken" så håller jag inte alls med dig. Ni har ju kämpat i ett helt år! Ni har haft dippar och kommit ur osv. Det är inte alls att "bara kasta in handduken". Hade hon dragit direkt efter första lilla grälet eller dippen - då hade du kunnat säga så. Och kanske är det just detta som är svaret på alla dina funderingar. Du tänker att hon gett upp, medan hon troligen tycker att hon verkligen försökt och under en längre tid. Därför står du nu i någon slags krishantering där du har blivit lämnad och det ingick inte heller i din bild av vad som skulle ske. 

    Vad tycker du om min lilla analys? 

  • Anonym (Daniel)
    Anonym (erfarenhet) skrev 2018-11-16 11:01:20 följande:

    I mina ögon ser det ut som om du haft en bild av hur det "ska" vara i en relation och i denna relation var det flera olika saker som inte var så. Trots det har du haft din idealbild och kanske man kan säga, lurat dig själv att det var ungefär det ni hade. Låter det vettigt? 

    Tjejen kanske har haft en mer realistisk bild, säkert utifrån sin känslighet, som du nämner. Hon har lärt sig efter vägen hur hon måste hantera saker för egen del, medan du verkar mer vara en person som inte har behövt tänka på sånt (rätt eller fel?). 

    Du beskriver att kärlek växte fram men inte fanns från början. Visst kan det gå till så men jag tror de flesta ändå startar med en förälskelse och att det sedan växer fram en kärlek. Personligen har jag aldrig stannat länge med en person där det "bara" kändes bra. Fanns inte pirret och de himlastormande känslorna där efter en kort tid så insåg jag att det inte var rätt utan kanske mer som kompisar. Säger inte att alla måste resonera så men jag tror det är ganska naturligt. 

    Ni har haft olika syn på saker, och det har funnits dippar och detta redan under första året. Jag tror att ni helt enkelt aldrig var riktigt rätt för varann men att du haft den här bilden/drömmen/idealet - kalla det var du vill - som har gjort att du till varje pris velat försöka igen och igen. 

    När du säger att hon "bara kastar in handduken" så håller jag inte alls med dig. Ni har ju kämpat i ett helt år! Ni har haft dippar och kommit ur osv. Det är inte alls att "bara kasta in handduken". Hade hon dragit direkt efter första lilla grälet eller dippen - då hade du kunnat säga så. Och kanske är det just detta som är svaret på alla dina funderingar. Du tänker att hon gett upp, medan hon troligen tycker att hon verkligen försökt och under en längre tid. Därför står du nu i någon slags krishantering där du har blivit lämnad och det ingick inte heller i din bild av vad som skulle ske. 

    Vad tycker du om min lilla analys? 


    Ja det är en bra analys, jag ville så gärna att detta skulle fungera och jag ville så gärna nå det romantiska mål jag hade för ögonen (leva tillsammans, familj osv).

    Dock så fanns förälskelsen där ifrån min sida väldigt snabbt och jag uppfattade att det var så för henne också, i efterhand undrar jag dock om jag var riktigt ett för henne....

    Jag blev också snabbt kär i henne, något som fortfarande sitter kvar i mig.

    Det var kärlek vid andra ögonkastet ????

    Jag tror det jag menar med att kasta in handduken är att jag förväntade mig att hon skulle kämpa för oss och att våran kärlek och att jag var värd att kämpa för.

    Jag vet väll att jag inte ska ha sånna förväntningar på någon annan men någonstans tror man ju att man är lika och är beredd att ge samma.
  • Anonym (Daniel)

    Vad tror ni om det här med att hon kanske behöver tid för att tänka igenom situationen, kändes som att hon tyckte att hon hade tagit ett förhastat beslut.

    Hon sa också att hon behöver tid att tänka igenom sitt liv osv.

    Dock ville hon inte ge mig några förhoppningar.

    Jag vill verkligen inte leva på hoppet längre, jag måste ta mig vidare för min egen skull men det är ju så tungt och det känns som att någon försöker slita ur hjärtat ur kroppen varje dag....

    Hur gör man?

  • sextiotalist
    Anonym (Daniel) skrev 2018-11-16 11:12:35 följande:
    Ja det är en bra analys, jag ville så gärna att detta skulle fungera och jag ville så gärna nå det romantiska mål jag hade för ögonen (leva tillsammans, familj osv).

    Dock så fanns förälskelsen där ifrån min sida väldigt snabbt och jag uppfattade att det var så för henne också, i efterhand undrar jag dock om jag var riktigt ett för henne....

    Jag blev också snabbt kär i henne, något som fortfarande sitter kvar i mig.

    Det var kärlek vid andra ögonkastet ????

    Jag tror det jag menar med att kasta in handduken är att jag förväntade mig att hon skulle kämpa för oss och att våran kärlek och att jag var värd att kämpa för.

    Jag vet väll att jag inte ska ha sånna förväntningar på någon annan men någonstans tror man ju att man är lika och är beredd att ge samma.
    Men vad menar du med kämpa för vår kärlek, när någon skriver så, så ser jag framför mig ett förälskat par som behöver få sin kärlek accepterad av omgivningen (läs Romeo och Julia).
    Att kämpa "fram" känslor som inte finns är lönlöst, finns inte känslorna, så finns de inte.
    För vet du, det fanns nog inte "vår kärlek", det fanns din kärlek, hon behövde inte "kämpa" för dig, du fanns där ju hela tiden. Som jag skrev innan, man ska inte behöva kämpa för att hålla kärleken vid liv, att ha en relation är inget arbete.
    Sedan kan kärleken gå upp och ner under en relation, men den finns där, men kanske inte alltid (och för det mesta inte efter några år) sådär himlastormande. Men den finns där ändå
  • Anonym (Daniel)
    sextiotalist skrev 2018-11-16 11:24:03 följande:

    Men vad menar du med kämpa för vår kärlek, när någon skriver så, så ser jag framför mig ett förälskat par som behöver få sin kärlek accepterad av omgivningen (läs Romeo och Julia).

    Att kämpa "fram" känslor som inte finns är lönlöst, finns inte känslorna, så finns de inte.

    För vet du, det fanns nog inte "vår kärlek", det fanns din kärlek, hon behövde inte "kämpa" för dig, du fanns där ju hela tiden. Som jag skrev innan, man ska inte behöva kämpa för att hålla kärleken vid liv, att ha en relation är inget arbete.

    Sedan kan kärleken gå upp och ner under en relation, men den finns där, men kanske inte alltid (och för det mesta inte efter några år) sådär himlastormande. Men den finns där ändå


    Jag menar att man tar sig igenom dom olikheter/svårigheter man har för att bevara den kärlek man har och också pga. av kärleken som finns från båda parter.

    Finns kärleken där så anser jag att man ska ha bra grunder för att ge upp, man tar inte den enkla vägen ut.
  • Anonym (Det är slut)
    Anonym (Daniel) skrev 2018-11-16 11:20:50 följande:

    Vad tror ni om det här med att hon kanske behöver tid för att tänka igenom situationen, kändes som att hon tyckte att hon hade tagit ett förhastat beslut.

    Hon sa också att hon behöver tid att tänka igenom sitt liv osv.

    Dock ville hon inte ge mig några förhoppningar.

    Jag vill verkligen inte leva på hoppet längre, jag måste ta mig vidare för min egen skull men det är ju så tungt och det känns som att någon försöker slita ur hjärtat ur kroppen varje dag....

    Hur gör man?


    Jag förstår att det är jobbigt att förlikas med men det är definitivt slut.

    Hon vill inte reda ut era problem för hon har inte så starka känslor för dig. Det kommer inte ändras av att hon tänker efter mer utan troligare är att hon blir mersäker på sitt beslut nu när ni brutit. Självklart kan det finnas en sorg och känslor kring ett uppbrott måendet låter definitivt som att hon velat länge och till sist vågat ta beslutet att bryta upp.

    Håller förövrigt med sextiotalist ovan. Att kämpade sin kärlek ska inte handla om att kämpa för att känna kärlek till sin partner. Utan det handlar om att man känner så stark kärlek att man på grund av den kärleken är beredd att kämpa tillsammans mot andra utomstående problem.

    Även om det såklart är jobbigt. Var glad över att hon tog steget och var ärlig och gjorde slut när hon inte kände att det kändes rätt istället för att hålla dig på halster i ett halvdant förhållande i flera års tid.
  • Anonym (erfarenhet)
    sextiotalist skrev 2018-11-16 11:24:03 följande:
    Men vad menar du med kämpa för vår kärlek, när någon skriver så, så ser jag framför mig ett förälskat par som behöver få sin kärlek accepterad av omgivningen (läs Romeo och Julia).
    Att kämpa "fram" känslor som inte finns är lönlöst, finns inte känslorna, så finns de inte.
    För vet du, det fanns nog inte "vår kärlek", det fanns din kärlek, hon behövde inte "kämpa" för dig, du fanns där ju hela tiden. Som jag skrev innan, man ska inte behöva kämpa för att hålla kärleken vid liv, att ha en relation är inget arbete.
    Sedan kan kärleken gå upp och ner under en relation, men den finns där, men kanske inte alltid (och för det mesta inte efter några år) sådär himlastormande. Men den finns där ändå
    Precis det jag menar också. TS hade en bild som vad byggd på drömmarna (helt naturligt självklart) men man måste samtidigt vara lite realistisk. 
  • sextiotalist
    Anonym (Daniel) skrev 2018-11-16 11:32:17 följande:
    Jag menar att man tar sig igenom dom olikheter/svårigheter man har för att bevara den kärlek man har och också pga. av kärleken som finns från båda parter.

    Finns kärleken där så anser jag att man ska ha bra grunder för att ge upp, man tar inte den enkla vägen ut.
    Men nu fanns inte den ömsesidiga kärleken och hade den funnits så hade ni fortsatt tillsammans.
    Du kan anse att man måste ha bra grunder att ge upp, för mig är först när man har barn och mycket gemensamt som man kan använda de orden. Har man inte sådana kopplingar så behövs det inte alls några "bra" grunder, det räcker med att man inte vill fortsätta relationen.
    För är det vid något tillfälle som man har rätt att vara egoistisk, det är när man väljer/väljer bort en kärleksrelation.
Svar på tråden Ge upp kärleken?