• Äldre 16 Nov 11:35
    1143 visningar
    6 svar
    6
    1143

    Hashimotos - symtom

    Hej! 
    Har sköldkörtelproblem som är under utredning, har tid hos Endokrinologin den 30/11. Känner mig så otroligt ensam i det här då ingen i min närhet har problem med sköldkörteln och det finns ingen att diskutera med eller få stöttning/stötta genom det här. Tror inte någon "frisk" vet hur illa det faktiskt känns och hur dåligt man mår stundvis när man har sköldkörtelrubbningar. Så tänkte posta ett inlägg här med mina värden och symtom och höra om fler upplevt samma och om det finns något som hjälper mot vissa symtom, eller bara få lite stöttning i det hela. 
    Mina värden var för en månad sen: 
    TSH: 0,02 (referens 0,4-4,7) 
    T4: 18 (månaden innan låg den på 20) (referens 15-22)
    T3: 6,0 (referens 4,3-8,1)
    TPO: 161 (referens <5,6) 
    T-RAK: 1,2 (referens <1,8)

    Sedan hade jag lite lågt D-vitamin och Folat, men järnvärdena låg bra iaf. 
    Mina främsta symtom är: 
    * Trötthet - när klockan blir 16 kraschar jag och orkar ingenting och längtar tills klockan blir sängdags. 
    * Sömnsvårigheter: Ibland svårt att somna trots trötthet, men oftast är problemet att jag vaknar 3-4 gånger varje natt och har svårt att somna om. 
    * Svettningar varvat med frusenhet - Svettas lätt om det blir lite för varmt, speciellt om nätterna, eller om jag blir lite stressad. Men fryser direkt händer eller fötter blir lite kalla, fryser då så jag skakar. 
    * Muskel- och ledvärk - främst i axlarna och som strålar ned i överarmarna. Även i ryggen. 
    * Andfåddhet - Blir lätt andfådd ibland, främst om jag stressar när jag gör det. Vanliga promenader i lagom tempo går bra.
    * Ryckningar och darrningar - Händerna kan darra direkt jag blir lite stressad och när jag försöker koppla av så kan jag få ryckningar, främst i nacke, armar och ben. 
    * Otroligt lättstressad, nervös, orolig - går runt med ständiga känslor av detta. 
    * Kass mage - växlar mellan förstoppad och för lös
    * Ökad puls och ojämnt blodtryck - pulsen går snabbt upp och kan ibland ligga mellan 100-110 av att jag bara tänkt på något som stressat upp mig. Mitt blodtryck varierar mycket från att vara väldigt lågt och vara på gränsen till att vara för högt, varierar beroende på situation. 
    * När jag var hos kiropraktor igår så anmärkte dennes blodtrycksmätare på oregelbunden hjärtrytm och när hon lyssnade på hjärtat likställde hon det med att det lät som en "popcornmaskin" (gjorde mig orolig delux)
    * Känner ibland att hjärtat "slår hårt" och att det kan "fladdra" runt området där hjärtat sitter. Vet dock inte om det faktiskt är hjärtat eller muskler som spökar. 
    Har gjort EKG 3 gånger senaste 3 månaderna utan anmärkningar. 

    Detta är bara några av alla symtom, men skulle säga att det är de främsta som jag kan komma på nu. Så min fråga är; Ni som lider av Hashimotos, Hypertyreos eller Hypotyreos känner ni igen symtomen och vad var era värden då? 

    Känns som den 30 november är så långt borta och jag vill bara ventilera och få ur mig hur jag känner på något sätt. Känns som det underlättar om man har någon som förstår hur man mår. Är ju livrädd att det ska vara något fel på hjärtat. 

    Ha det fint!

  • Svar på tråden Hashimotos - symtom
  • Äldre 16 Nov 11:52
    #1

    Jag har haft liknande men högre TRAK-värde. Hade också extremlågt TSH. Liknande symptom men inga magproblem (dock illamående) och bara hög puls, inget ojämnt.

    Fick veta efter ett bra tag att jag blivit oväntat gravid och att allt berodde på det. Så kolla det. Jag hade mens som vanligt etc.

  • Äldre 16 Nov 11:53
    #2

    Hade då också för lågt dvitamin.

  • Äldre 16 Nov 13:12
    #3
    Meriall skrev 2018-11-16 11:52:14 följande:

    Jag har haft liknande men högre TRAK-värde. Hade också extremlågt TSH. Liknande symptom men inga magproblem (dock illamående) och bara hög puls, inget ojämnt.

    Fick veta efter ett bra tag att jag blivit oväntat gravid och att allt berodde på det. Så kolla det. Jag hade mens som vanligt etc.


    Rätt säker på att jag inte är gravid, gjort 3 tester varav ett senast i morse för att vara på den säkra sidan och alla visade negativt. Men blev gravid för ungefär ett år sedan (gjorde abort) och det är sedan dess som fler symtom kommit och mitt TSH sjönk (året innan jag blev gravid hade jag TSH på 2,9), kan det ha varit en påverkande orsak? Gjorde abort i vecka 10 om det spelar någon roll. 
  • Äldre 16 Nov 14:09
    #4
    Whitemouse skrev 2018-11-16 13:12:29 följande:

    Rätt säker på att jag inte är gravid, gjort 3 tester varav ett senast i morse för att vara på den säkra sidan och alla visade negativt. Men blev gravid för ungefär ett år sedan (gjorde abort) och det är sedan dess som fler symtom kommit och mitt TSH sjönk (året innan jag blev gravid hade jag TSH på 2,9), kan det ha varit en påverkande orsak? Gjorde abort i vecka 10 om det spelar någon roll. 


    Ja autoimmuna sjukdomar man har anlag för kan utlösas av en graviditet även om den inte fullföljs. Det blir ju en stor påverkan på kroppen hursomhelst.

    Det kan då gå över efter graviditeten men behöver inye göra det, så i ditt fall låter det mer som graviditetsutlöst.

    Hur vill din läkare gå vidare?
  • Äldre 16 Nov 22:30
    #5

    Jag har alla dina symptom utom en allt för krass mage.. men känslig är den nog. Jag har ME, myalgisk encephalomyelit. Det kanske finns många sjukdomar som har dessa symptom?

  • Äldre 5 Dec 08:27
    #6

    Hej har alla de symptomen också och många till. Min värmeregulator är ur funktion! ...kan växla mellan frossa/kokhet snabbt, har jobbiga darrningar, magen är ganska ok. Hashimotos är en kronisk autoimmun inflammation där sköldkörteln bryts ner för att till slut sluta fungera, kan gå olika snabbt. Den kan växla mellan hyper /hypo i början, skitsjuldom som ger många 'osynliga' symptom. Jag har Hashimotos o höga TPO (har nu normala värden kanske lite högt Tsh 2,5), äter levaxin, be om ultraljud så de kan se om du har några förändringar. Lycka till kram

Svar på tråden Hashimotos - symtom