• Astdec

    Tyda journal

    Hej! Jag var på ett tidigt ultraljud i måndags, allt såg bra ut. Sitter just nu och läser min journal, finns det någon som kan hjälpa mig att tyda detta? Har försökt googla men alla säger så olika.

    Normalkonfigurerad uterus. Intrauterin

    simplexgraviditet, med synlig hjärtverksamhet. CRL

    motsvarar v 8+2d. Bilat normala ovarier. Ingen fri

    vätska i Douglas.

  • Svar på tråden Tyda journal
  • Jemp

    Allt normalt ;)

    En bebis (inte tvillingar) som ligger i en normal livmoder (inget utomkveds). Hjärtat slår. Bilaterala normala äggstockar (måste ju vara dina). Vet inte vad crp och Douglas är (men du var då i 8+2)

  • EpicNurse

    Precis som oavstående säger.

    Crl är crown rump length alltså måttet från huvud till rumpa, som är det man mäter när man daterat i tidig graviditet.

    Douglas är fossa douglasi som är bukhålan i bäckenet där livmodern är. Där kan ibland ligga vätska eller blod.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Astdec
    Jemp skrev 2018-11-16 11:41:31 följande:

    Allt normalt ;)

    En bebis (inte tvillingar) som ligger i en normal livmoder (inget utomkveds). Hjärtat slår. Bilaterala normala äggstockar (måste ju vara dina). Vet inte vad crp och Douglas är (men du var då i 8+2)


    EpicNurse skrev 2018-11-16 12:32:19 följande:

    Precis som oavstående säger.

    Crl är crown rump length alltså måttet från huvud till rumpa, som är det man mäter när man daterat i tidig graviditet.

    Douglas är fossa douglasi som är bukhålan i bäckenet där livmodern är. Där kan ibland ligga vätska eller blod.


    Okej tack så mycket för svar!!
Svar på tråden Tyda journal