• Anonym (Ä)

    Så rädd för ännu ett missfall att jag hyperventilerar, vad gör man?

    Jag har haft flera missfall, har inga barn. Är gravid igen, precis i början av v.6. Alla missfall hittills har varit i v.5 eller v.6. Inga orsaker eller förklaringar har hittats. Har varit så orolig ända sen jag plussade, eller egentligen har jag varit orolig för att behöva gå igenom det igen innan jag ens blev gravid. Men idag är det värre. Ligger och gråter och hyperventilerar till och från för att jag tycker mig märka tecken på ännu ett missfall. Diffusa saker som kanske egentligen inte behöver betyda något men som känns som en dödsdom för mig. Mina bröst är inte ömma längre, jag är inte trött (jobbar natt men kunde bara sova 2 timmar när jag kom hem), livmodertappen har blivit hård (känner den när jag stoppar in progesterontabletter) och min avföring är på ett sätt som den brukar vara innan ägglossning och mens, ett sätt som den inte varit tidigare i graviditeten.

    Jag är så orolig att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Kan inte koncentrera mig på något, bara ligger och gråter. Till och med min hund undrar vad jag håller på med och försöker slicka bort tårarna. Vill inte gå igenom detta igen. Vill inte förlora ännu en. Vad gör man för att lugna sig? Sluta vara ett paranoit vrak? Sluta tänka att det är över för varenda grej en känner och inte känner? Orkar inte ha det så här.

  • Svar på tråden Så rädd för ännu ett missfall att jag hyperventilerar, vad gör man?
  • Anonym (Madde)

    Du måste ju distrahera dig själv. Se en film, läs en bok, gå ut och gå. Tvinga dina tankar åt andra håll och acceptera att graviditeten har sin gång ändå. Det ligger inte inom din kontroll hur det går! Så ta några djupa lugna andetag och gör sedan något annat! Och när du kommer på dig själv med att tänka katastroftankar igen så påminner du dig "nu tänker jag fel igen. nu ska jag tänka positivt att allt går säkert bra".

  • Anonym (Så svårt.)

    Försök att tänk positiva tankar. Ta djupa andetag. Gör någonting du verkligen tycker om. Drick varm te. Tänd ljus. Gör det mysigt omkring dig.

  • Anonym (K)

    Nu är du ju redan gravid men i framtiden kan du ju vänta med att göra gravidtest så tidigt. De flesta får ju sina missfall så tidigt att det misstas för mens. Lättare att hantera nåt som man tror är mens än missfall. Tänk inte på din graviditet så mycket, ta en promenad med din hund. Gör en rolig aktivitet, vad som helst. Mvh flerbarns mamman

  • Anonym (Ä)
    Anonym (K) skrev 2018-11-16 14:43:07 följande:

    Nu är du ju redan gravid men i framtiden kan du ju vänta med att göra gravidtest så tidigt. De flesta får ju sina missfall så tidigt att det misstas för mens. Lättare att hantera nåt som man tror är mens än missfall. Tänk inte på din graviditet så mycket, ta en promenad med din hund. Gör en rolig aktivitet, vad som helst. Mvh flerbarns mamman


    Inget av mina missfall har sett ut som mens så det hade jag aldrig misstagit det för. Har för övrigt stenkoll på dagarna för jag gör ivf och de flesta gånger har jag märkt av graviditeten ens innan jag plussat. Jag tycker dessutom det känns viktigt att veta om varje graviditet.
  • Anonym (10 år)

    Vad har du fått för mediciner förutom progesteron då? Fragmin? Trombyl? Levaxin? Prednisolon? Intralipid?

  • Anonym (Ä)
    Anonym (10 år) skrev 2018-11-16 16:04:23 följande:

    Vad har du fått för mediciner förutom progesteron då? Fragmin? Trombyl? Levaxin? Prednisolon? Intralipid?


    Har fått typ allt jag hört talas om, utom intralipid. Det har jag inte testat än.
  • Anonym (10 år)
    Anonym (Ä) skrev 2018-11-16 16:08:17 följande:
    Har fått typ allt jag hört talas om, utom intralipid. Det har jag inte testat än.
    Tror det är mest Falun som kör med det, men fråga din klinik.
Svar på tråden Så rädd för ännu ett missfall att jag hyperventilerar, vad gör man?