• Deeelicious

    När registrerar man ensam vårdnad om man är gift?

    Jag är gift och bor tillsammans med min man, men vi har bestämt pga olika omständigheter att endast jag ska vara föräldraledig och undrar om man behöver registrera ensam vårdnad innan man ansöker om föräldrapenning eller om man kan göra det samtidigt? Hur fungerar det ni som vet?

    När måste man senast ha skickat in ansökan om föräldrapenning?

  • Svar på tråden När registrerar man ensam vårdnad om man är gift?
  • Eivie

    Vad jag vet så går det inte att registrera enskild vårdnad som gift. Är det ett gemensamt barn får också gifta gemensam vårdnad.

  • Jemp

    En månad handläggningstid för fp. Smidigast är att skicka in moderskapsintyget direkt du får det och även fastställa SGI. Sen ska ansökan göras senast 15e samma månad man vill ha utbetalning.

    Ingen aning ang pappor som inte vill engagera sig.

  • Deeelicious
    Jemp skrev 2018-11-16 16:59:40 följande:

    En månad handläggningstid för fp. Smidigast är att skicka in moderskapsintyget direkt du får det och även fastställa SGI. Sen ska ansökan göras senast 15e samma månad man vill ha utbetalning.

    Ingen aning ang pappor som inte vill engagera sig.


    Du var verkligen en dömande människa som tror att det beror på att barnets pappa inte vill engagera sig..
  • Deeelicious
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2018-11-16 17:02:13 följande:

    Läs här:

    Har man ett gemensamt barn och är gift verkar det som om det inte går.
    Då får du uppge annan fader/okänd fader.

    Om jag fattat nedanstående information rätt:

    lawline.se/answers/kan-man-ha-ensam-vardnad-om-ett-gemensamt-barn-trots-att-man-fortfarande-ar-gifta


    Om man uppger fader okänd, kan man justera det i efterhand när barnet blir äldre då? 

    Gäller det även fast båda föräldrarna är överens om att ena ska ha ensam vårdnad?
  • Anonym (A)

    Om det beror på att du vill/behöver ha alla föräldradagarna så är det väl bättre att pappan skriver över alla dagarna på dig (alla utom de 90 låsta då)?

  • BuoBä

    De lär testa din man även om du försöker med "fader okänd" så det går inte.

    Ni får helt enkelt följa samma regelverk som alla andra vilket innebär att du kan ta ut all betald ledighet minus tre månader. Vill du vara ledig längre får du vara det utan ersättning.

  • Anonym (J)

    Vi valde också av olika anledningar att endast jag skulle vara föräldraledig, vi ville vara hemma så länge som möjligt och min man har inte möjlighet att planera ledighet på det sättet vi behövde. Han är hemma mycket ändå (jobbar hemifrån 75% av tiden) så vi kände att det heller inte behövdes. Vi var dock inte gifta då, så han skrev på faderskapet men vi ansökte aldrig gemensam vårdnad, jag vet att detta kan korrigeras i efterhand så det kan sannolikt faderskap också, säkert en lite jobbigare process dock.

  • Jsv17

    Vill bara tipsa, om du inte redan vet det, att det första året behöver du inte ta ut några dagar alls och ändå skydda din sgi, så vill du vara hemma länge och det är ekonomiskt möjligt så kan du ist snåla första året. Så har jag gjort och jag har nu dagar så jag kan vara hemma ett helt år till (tills min son är 2) trots att 3mån är låsta med min man. De har vi tänkt att han kan ta sen så han får långa sommarlov från förskolan, och de man får spara tills de är äldre förlänga semestern under skolåren så han får vara hemma mycket sen också.

    För oss passade det inte heller att pappa var hemma nu, egen företagare och precis fått ett stort projekt, släpper han sådant kan han vara utan inkomst under ganska lång period så det var bara gilla läget.

    Och till alla som kör med ?pappa inte bryr sig? min man jobbar hemifrån och äter frukost och lunch med oss varje dag och tar honom varje morgon fram till nio, och brukar även leka med honom efter lunch, bara för att man inte just är den som tar ledigt så betyder det inte att man inte bryr sig eller engagerar sig, ingen vet något om ts och hennes mans livssituation så sånt kan man inte uttala sig om.


    Pojke 9-12-17
  • Jemp
    Deeelicious skrev 2018-11-16 17:05:28 följande:

    Du var verkligen en dömande människa som tror att det beror på att barnets pappa inte vill engagera sig..


    Nej förlåt, att inte ta ut föräldraledighet, avsäga sig bestämmanderätt och säkerheten i att ta hand om barnet om något skulle hända dig är såklart definitionen av engagemang.

    Likaså att bidra till fortsatt ojämställdhet för er eventuella dotter också.
  • Anonym (jur)
    Anonym (A) skrev 2018-11-16 17:36:39 följande:

    Om det beror på att du vill/behöver ha alla föräldradagarna så är det väl bättre att pappan skriver över alla dagarna på dig (alla utom de 90 låsta då)?


    Precis, detta är vägen att gå.

    Att barnet har två vårdnadshavare har att göra med mer än föräldrapenning och det är inte alls säkert att ta över de 90 låsta pappadagarna är värt detta.

    Tänkt till ordentligt
Svar på tråden När registrerar man ensam vårdnad om man är gift?