• whydoyoucare

    Besöka BM på arbetstid?

    Jag har precis testat positivt för graviditet, så det känns som att det är läge att boka in sig på BM-mottagningen, undersökning m.m. Jag är dock enligt min egna beräkning i vecka 6 bara & mottagningen har enbart öppet mina kontorstider. Hur gör jag & vad har man för rättigheter till läkarbesök på arbetstid? Jag vill inte berätta för min chef om min graviditet såhär tidigt gången. Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Besöka BM på arbetstid?
  • BuoBä

    Jag hade väldigt fria arbetstider, så ingen brydde sig särskilt mycket om jag gick iväg på "ett ärende" eller "tidig/sen lunch".

    I början går man inte särskilt ofta. Skyll på tandläkarbesök nu på första besöket/inskrivningen? Eller cellprov eller vad som helst som folk inte brukar fråga mer om?

  • Anotherone

    Huruvida man har rätt till besök på betald arbetstid eller inte står i kollektivavtalet . Där jag jobbar har vi rätt till 2 besök men man gör ju många fler än så under en graviditet (plus ultraljud, tillväxt-ul, glukosbelastning mm). Så oftast tog jag flex eller la besöken tidig morgon eller sen eftermiddag för att hinna före/efter jobb.

  • whydoyoucare

    Tack! Bra idé att säga tandläkarbesök eller liknande, men det lär ju bara funka första gången. Hur ska jag kunna hålla det hemligt under flera besök? Jag bof 5 mil från mitt jobb, den lokala BM-mottagningen i hemkommunen ligger 7-8 mil från jobbet så det tar ju tid att åka dit också. I vilken vecka berättade ni för arbetsgivaren om er graviditet? Är det kanske enklare att bara berätta så dom förstår & man kan komma överens om dispens för antal besök så att säga?

  • modsey
    whydoyoucare skrev 2018-11-16 19:34:29 följande:

    Tack! Bra idé att säga tandläkarbesök eller liknande, men det lär ju bara funka första gången. Hur ska jag kunna hålla det hemligt under flera besök? Jag bof 5 mil från mitt jobb, den lokala BM-mottagningen i hemkommunen ligger 7-8 mil från jobbet så det tar ju tid att åka dit också. I vilken vecka berättade ni för arbetsgivaren om er graviditet? Är det kanske enklare att bara berätta så dom förstår & man kan komma överens om dispens för antal besök så att säga?


    Det är rätt få besök i början. Så det fungerar nog.
  • Arpe86

    Berättade för arbetsgivaren i v.15-16 efter inskrivning, före rul eftersom jag visste att det skulle bli fler besök...

    Har ca 2 mil till jobbet. Har möjlighet att jobba in tid alt. baka ihop all frånvaro och ta semesterdagar.

  • BuoBä
    whydoyoucare skrev 2018-11-16 19:34:29 följande:

    Tack! Bra idé att säga tandläkarbesök eller liknande, men det lär ju bara funka första gången. Hur ska jag kunna hålla det hemligt under flera besök? Jag bof 5 mil från mitt jobb, den lokala BM-mottagningen i hemkommunen ligger 7-8 mil från jobbet så det tar ju tid att åka dit också. I vilken vecka berättade ni för arbetsgivaren om er graviditet? Är det kanske enklare att bara berätta så dom förstår & man kan komma överens om dispens för antal besök så att säga?


    Finns det ingen MVC närmare ditt jobb? Man får välja fritt (iaf inom samma landsting).
  • BuoBä

    (blev avbruten innan jag skrivit klart) Har man inga komplikationer tar rutinkontrollerna man går på senare typ 10-15 minuter. Onödigt att åka 2x7 mil för det om man kan slippa. Skulle du tex bli sjukskriven senare kan du byta till det närmare MVC då.

  • Anotherone

    Jag berättade tidigt nu senast när jag väntade mitt andra barn. Vi skulle börja planera framåt, boka resor och konferenser mm så det kändes fel att inte informera chefen om att du... jag kommer nog bara hinna genomföra hälften av det där för sen är det tänkt att jag ska gå på föräldraledighet

    Men sen höll hon tyst tills vi hade varit och gjort KUB samt nipt, därefter berättade jag för resten.

  • nernu

    Alltså du kommet ju bara ha två eller kanske tre besök innan du berättar. Första gången ska du till läkaren och kolla blodvärden och andra gången ska du till tandläkaren. Det är väl inte så svårt?

Svar på tråden Besöka BM på arbetstid?